Skip to main content

Ik heb tot volle tevredenheid al een aantal jaren NS Flex met reizen op rekening. Bij het plannen van een reis probeer ik zoveel mogelijk in de daluren én met NS te reizen; stads- en streekvervoer en andere vervoerders probeer ik te vermijden. Want bij NS krijg ik korting tijdens de daluren. Toch vroeg ik me de laatste tijd af: klopt het eigenlijk wel dat ik als incidentele OV-reiziger nooit korting kan krijgen bij andere vervoerders? Heeft iemand uitleg of tips? 

Hoi Dick24,

Met een NS-abonnement krijg je ook korting bij andere vervoerders, maar alleen in hun treinen. Niet in bus/tram/metro. Je zult bij de betreffende vervoerders moeten kijken of ze kortingsmogelijkheden hebben die bij jouw reisgedrag passen.

Met alle NS flex abonnementen (uitzondering Traject Vrij) krijgt u korting of gratis reizen (afhankelijk van uw abonnement) op alle treinen in Nederland, dus ook bij andere vervoerders.

U moet altijd bij het juiste vervoerder ingecheckt zijn. Dus bij een overstap uitchecken bij NS en inchecken bij de andere vervoerder (of andersom).

Overige vormen van OV (bus, tram, metro) kunt u tegen vol tarief reizen. U ontvangt achteraf een rekening.

Bij Eurostar, Nightjet ÖBB, European Sleeper en nachttrein van Arriva (welke van/naar Schiphol rijdt) is OV chipkaart (en dus ook abonnementen) niet geldig.

Op stations Weerner, Leer Ostfriesl (RS6), Emmerich, Praest (RE19) en Herzogenrath, Aachen HBF (RE18) staan OV chipkaart palen van Arriva, Gronau Westf (RE51 RB64) staat een OV chipkaart paal van Blauwnet. Naar deze stations reis je vanaf Nederland met OV chipkaart tegen Nederlands tarief, ook NS abonnementen zijn (tot) daar geldig. 

Ik heb NS Flex en ben onlangs 65 geworden.
Krijg ik nu automatisch 34% korting in de bus en metro of moet ik overstappen naar OVpay?

Wel/niet korting op bus, tram, metro is afhankelijk van de geboortedatum van de reiziger die op de OV-chipkaart staat. Dat zou dus automatisch moeten omschakelen zodra u 65 wordt.

Dank u, ik lees nu ook dat OVpay niet werkt met NS dalvoordeel en weekendvrij.
Niet erg zinvol dus.

Dank u, ik lees nu ook dat OVpay niet werkt met NS dalvoordeel en weekendvrij.
Niet erg zinvol dus.

OVpay is nu alleen voor losse reisjes, niet voor abonnementen. Dat komt misschien later nog.

Reageer