Skip to main content
beantwoord

Meereizen met NS Flex in daluren

  • 6 June 2024
  • 4 reacties
  • 129 Bekeken

Wie kan mij vertellen hoe ik moet handelen met NS Flex dalurenkorting en daarbij 1 medereiziger mee te laten profiteren?

 

Ik wil op zaterdag 15 juni van Kapelle Biezelinge naar Schiphol. Ik heb een OV-chipkaart waar ik NS-Flex daluren en reisvoorkeur 1eKlas heb opgeladen.

De reisdag is in het weekeinde, dus heb ik recht op 40% dalurenkorting.

Ik mag tot 3 personen mee laten reizen op mijn Flex korting.

Ik heb een meereis code van NS gekregen voor mijn medereizende.

Hoe moet ik nu boeken, cq. Reizen?

Ikzelf zou gewoon met mijn OV Chipkaart kunnen inchecken en op Schiphol kunnen uitchecken. De rekening volgt dan, hopelijk inclusief de Dalurenkorting.

Mijn echtgenote heeft geen OV Chipkaart.

Kan ik desondanks toch vooraf een E-ticket voor haar kopen, met gebruikmaking van de meereiscode, die ik heb gekregen?

Of moet zij, op het station een kaartje kopen en daarbij de code vermelden?

 

Het is mij vorig jaar, met veel moeite gelukt om voor ons beiden vooraf een E-ticket te kopen met Flex korting en meereis faciliteit en in de trein werkte dat perfect.

Deze manier van bestellen heeft dus wel mijn voorkeur.

De telefoonservice van NS kon mij niet verder helpen.

 

Is het overigens mogelijk om de standaard Samenreis mogelijkheid van € 17 per dag per persoon, die alleen voor de 2e klas wordt verkocht, tijdens de reis naar de 1e klas om te boeken? Dat zou volgens de voorwaarden voor NS Flex tijdens de reis in de eerste 15 minuten toch moeten kunnen? En wat zijn dan de tarieven daarvoor?

 

Een heel lang verhaal, dat niet nodig zou zijn geweest als er bij het kopen van een kaartje via de App of de website de optie voor het invoeren van een kortingscode zou zijn voorzien?

 

Wie wil mij svp even helpen? Ik ben hier al dagen mee bezig.

4 reacties

Badge +3

Om te beginnen: u moet zelf inderdaad gewoon in- en uitchecken met de OV-chipkaart waar uw abonnement op staat. Als u eerste klas wilt reizen, dan kunt u dat voorafgaand aan de reis aangeven in Mijn NS op de website of in de app. Dat kan eventueel ook nog tot 15 minuten na inchecken. Het tarief voor reizen in de eerste klas is 70 procent hoger dan voor de tweede klas.

Voor uw echtgenote is de situatie me niet helemaal helder. U spreekt van een meereiscode die u gekregen hebt van de klantenservice. Is dat een couponcode? Dan wisselt u deze in op www.ns.nl/couponcode. U krijgt dan inderdaad een e-ticket waarmee uw echtgenote kan reizen. Vanzelfsprekend vult u dan de gegevens van uw echtgenote in bij het bestellen ervan. Dit staat verder los van uw abonnement. Als het gaat om een Meereisretour, dan reist uw echtgenote mee in dezelfde klasse als waar u in reist.

Uw abonnement geeft ook recht om maximaal drie personen met Samenreiskorting mee te mogen nemen. Om hiervoor een ticket te regelen, gaat u in Mijn NS op de website of in de app naar het kopje Reis samen met korting/Samenreiskorting (in de app te vinden bij Meer > Mijn NS) en kiest u voor Deel samenreiscode. De code die u dan krijgt, kunt u invullen op www.ns.nl/samenreiscode. Daar kunt u dan het ticket voor uw echtgenote bestellen, eventueel voor de eerste klas. Op www.ns.nl/samenreiskorting vindt u hier meer informatie over.

Mocht u hierover nog vragen hebben, dan horen we die graag.

Badge +3

Als het gaat om een Meereis(retour) ticket via een couponcode (volgens mij 10 cijfers en letters) dan mag je medereiziger 1e klas met je meereizen. De prijs blijft gelijk (of je hoeft niets te betalen als het om een van NS gekregen coulance-code gaat).

Als het gaat om een Samenreiscode (6 cijfers en letters) dan kunnen maximaal 3 medereizigers daar een (1e klas) e-ticket met korting mee kopen, of kan je zelf tickets mee kopen voor de medereizigers.

Reputatie 7
Badge +3

 

Het is mij vorig jaar, met veel moeite gelukt om voor ons beiden vooraf een E-ticket te kopen met Flex korting en meereis faciliteit en in de trein werkte dat perfect.

Deze manier van bestellen heeft dus wel mijn voorkeur.

 

Wat vorig jaar gelukt was, was niet de bedoeling. Degene met het abonnement kan alleen iemand met samenreiskorting meenemen als er met de kaart waarop het abonnement staat wordt ingecheckt.

Samenreiskorting werkt als volgt: u genereert een code. Die code is 3 dagen geldig. Binnen die 3 dagen koopt u 1 ticket met samenreiskorting 1e klas voor de datum dat u samen gaat reizen. Uzelf checkt op de reisdag in op het beginstation en op het eindstation uit met de kaart waar het abonnement op staat. Koop het e-ticket niet dagen van te voren. Deze kan niet meer geannuleerd of gewijzigd worden.

Badge +3

Samenreiskorting werkt als volgt: u genereert een code. Die code is 3 dagen geldig. Binnen die 3 dagen koopt u 1 ticket met samenreiskorting 1e klas voor de datum dat u samen gaat reizen.

De abonnementhouder reist zoals normaal (met ov-chipkaart). Maximaal 3 medereizigers kunnen een ticket met Samenreiskorting kopen, en daarvoor hebben ze tegenwoordig een code nodig die jij ze kunt verlenen. Als je medereiziger je echtgenote is (zonder ov-chipkaart met NS Flex) kan je natuurlijk zo’n ticket zelf bestellen (op haar naam).

Reageer