beantwoord

Na wijzigen NS-Flex in Basis te weinig abonnementsgeld teruggekregen

  • 4 August 2022
  • 3 reacties
  • 176 Bekeken

Het valt mij op dat NS onjuiste berekeningen maakt, als het gaat om teruggave van abonnementsgelden bij wijzigen naar een andere abonnementsvorm.

Ik sloot op 2 juli een WeekendVrij abonnement af (met de eerste mogelijkheid tot wijzigen op 2 augustus). Daarvan werd € 17,91 in rekening gebracht (omdat de ingangsdatum afwijkt van de factuurdatum). Voor de rest van de maand werd bijna 2 weken later een nieuwe factuur van € 31,60 opgemaakt.

Omdat ik op 2 augustus naar Flex Basis wilde wijzigen, (dat kon niet eerder dan om 2 uur 's nachts, terwijl 00:00 wettelijk-gezien al 2 augustus is, beste NS verhelp deze onrechtmatige euvel nou eens een keer, aub!), zou je verwachten dat je dan van de € 31,60 de € 17,91 terug zou moeten krijgen, omdat je het abonnement precies een maand had. Nee, het bedrag dat ik terugkrijg is € 17,33. Dit overkwam een kameraad van mij ook (maar dan met zijn DalVoordeel, van wie ik de rekeninghouder ben). Dat betekent dus dat NS op jaarbasis flink wat extra's aan overhoudt, omdat er bij iedereen die na 1 maand opzegt ten onrechte een dag abonnementsgeld doorloopt. Hoe gaat NS dit oplossen?

icon

Beste antwoord door Momo 4 August 2022, 15:54

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met hoeveel dagen per maand reken je? Met 30 of met 31? Juli heeft 31 dagen en volgens mij wordt gerekend met het werkelijk aantal dagen per maand, niet met standaard 30 dagen. Als het gaat om 17 dagen wwaarvoor je geld terugkrijg klopt het als je met 31 dagen rekent. 

Badge +3

Het antwoord van @Momo klopt. € 31,60 / 31 dagen is iets minder dan. € 1,02 per dag.

€ 17,33 / 1,02 = 17 dagen die je terug krijgt. Je factuurdatum is dus de 19e.

De maand van 19 juni t/m 18 juli heeft 30 dagen, dus betaalde je voor 2 t/m 18 juli een bedrag van 17/30 × 31,60 = € 17,91

Dat je pas om 02:00 kon wisselen heeft te maken met computers die met GMT/UTC tijd werken. Nederland zit in tijdzone +1 en wegens zomertijd komt daar nog een uur bij. Wel mee eens dat zoiets voor een gebruiker onhandig is, en verholpen zou moeten (kunnen) worden.

Badge +3

Voor de dag waarop de wijziging plaatsvindt, worden de kosten van het nieuwe abonnement in rekening gebracht. Of geen kosten, als wordt gewijzigd naar NS Flex Basis. Eventuele reizen die op die dag gemaakt zijn vóór de wijziging worden afgerekend volgens het oude abonnement.

Reageer