Skip to main content

Kan NS Flex extra opties krijgen?

Ik heb bijvoorbeeld NS Flex weekend vrij met 40% korting op werkdagen tijdens daluren.

Echter ik vind het vervelend dat ik pas achteraf moet betalen voor bepaalde ritten de. 

Maak het mogelijk om bijvoorbeeld saldo op de ov chipkaart te zetten. 

Maak het mogelijk om na uitcheck op de tickautomaat direct je gemaakte rit te betalen of alleen de ritten uit de spits, je moet dan wel meteen na uitcheck die rit betalen of binnen X aantal uren dus niet ingechecked hebben voor een nieuwe rit. 

Maak het mogelijk om voor de spits via de ticket automaat of NS App een enkele rit op je ov chipkaart te laden voor de normale ritprijs 

Maak het mogelijk om met de NS Flex ov chipkaart alle OV die niet per spoor is gewoon direct te betalen zoals met andere ov chipkaarten

Kan NS Flex extra opties krijgen?

Ik heb bijvoorbeeld NS Flex weekend vrij met 40% korting op werkdagen tijdens daluren.

Echter ik vind het vervelend dat ik pas achteraf moet betalen voor bepaalde ritten de. 

Maak het mogelijk om bijvoorbeeld saldo op de ov chipkaart te zetten. 

Maak het mogelijk om na uitcheck op de tickautomaat direct je gemaakte rit te betalen of alleen de ritten uit de spits, je moet dan wel meteen na uitcheck die rit betalen of binnen X aantal uren dus niet ingechecked hebben voor een nieuwe rit. 

Maak het mogelijk om voor de spits via de ticket automaat of NS App een enkele rit op je ov chipkaart te laden voor de normale ritprijs 

Maak het mogelijk om met de NS Flex ov chipkaart alle OV die niet per spoor is gewoon direct te betalen zoals met andere ov chipkaarten

De ICT is bij NS nu al een drama. Dit gaat echt niet gebeuren. Dan moet je maar een 2e kaart op saldo nemen.

Hoi OVgebruik,

Wat jij wil is op dit moment technisch gezien gewoon niet mogelijk. Het hele idee van Flex is dat je geen saldo meer hebt, en er geen andere producten op de kaart gezet kunnen worden. Het enige product dat op de kaart staat is ‘Reizen op Rekening'. Alle in- en uitchecks worden geregistreerd en achteraf worden prijzen e.d. berekend. Het hele OV-chipkaart-systeem is niet geschikt voor jouw ideeën.

Alleen je laatste suggestie is al wel mogelijk. Je kunt bij de klanteNService vragen om het bus/tram/metro-gedeelte van Flex uit te schakelen. Je reist dan in de trein nog op rekening en met al het andere OV weer op saldo.

NS geeft die mogelijkheden als u werkt met meerdere ov-chipkaarten. Een aanpassing van Flex met reizen op saldo is onbegonnen werk en strijdig met de politiek om zoveel mogelijk met Flex te werken.

Zie wel de opmerking van ​@mrfreeze, al vin dik dat persoonlijk onhandig.

Dit is technisch prima mogelijk. Als NS haar abonnement gewoon als abonnement voor alleen NS op je ov-chipkaart zet zoals dat altijd werkte, heb je precies dit systeem. NS wil het alleen niet en dwingt al haar klanten op krediet te reizen (koppelverkoop?), NS inzicht te geven in reizen met andere vervoerders (concurrentievervalsing?) en een mogelijkheid voor het automatisch incasseren van boetes zonder mogelijkheden voor bezwaar en beroep (zonder iets te zeggen, legaal? De politie mag het niet) te accepteren.

Op saldo reizen is technisch uiteraard wel mogelijk, maar de combinatie met Flex zoals OVgebruik die voorstelt, waarbij sommige reizen op rekening gaan, sommige op saldo, en weer andere prepaid, is volgens mij niet te doen.

Gaat het TS niet gewoon om alle reizen die niet onder zijn abonnement vallen en waar hij dus voor moet betalen? Zo las ik het en dan vraagt hij dus eigenlijk gewoon naar klassiek, niet 'flex'-abonnement.

Gaat het TS niet gewoon om alle reizen die niet onder zijn abonnement vallen en waar hij dus voor moet betalen? Zo las ik het en dan vraagt hij dus eigenlijk gewoon naar klassiek, niet 'flex'-abonnement.

Klopt, maar Weekend Vrij is er niet meer in een saldo-versie. Wat TS kan doen is de 40% dalkorting verwijderen (bestel gewoon Flex Weekend Voordeel zonder die optie) en een tweede kaart nemen met Dal Voordeel op Saldo (€ 67,20 per jaar) voor reizen doordeweeks en voor BTM.

Voordeel van die tweede kaart is dat je er dan eenvoudig een BTM kortingsabonnement bij kunt zetten, zonder eerst via de Klantenservice het BTM gedeelte van Flex te moeten laten verwijderen.

Voor BTM reizen zonder korting kan je natuurlijk ook gewoon je bankpas (OVpay) gebruiken, maar als je zaken wilt declareren (via OV-chipkaart) is een kaart op saldo wel nuttig.

Klopt, maar Weekend Vrij is er niet meer in een saldo-versie.

Nee precies, daarom de vraag voor al die opties de flex weer naar een normaal abonnement zouden promoveren, dacht ik.

Verder natuurlijk mooie workarounds die je voorstelt hoor ​@Robert B