Skip to main content

NS flex abonnement stopt niet

• April 21, 2025
  • 10 reacties
  • 125 Bekeken

Ik heb het nS flex abonnement na 1 gebruik stopgezet. Voor de P&R waar ik normaal iets van 2,- betaal met treinreis moest ik met NS flex ineens 8,- betalen. Dit is echt niet normaal. Weg mijn voordeel van NS flex.

wat schetst mijn verbazing nu!!! Er wordt weer 2.95 afgeschreven van mijn rekening. Het abonnement is gestopt! En nu lees ik dat ik naar een kaartautomaat (lees station) moet om ns flex van mijn kaart te halen. Kost weer parkeergeld. 

mag dit wettelijk wel? Een abonnement stopzetten is stopzetten. Waarom geef ik anders online aan dat ik het wil stoppen??? Dit heeft geen enkel doel. 

10 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 21, 2025

Stopzetten van een abonnement bij NS bestaat uit een aantal handelingen en is definitief als het abonnement bij een automaat van de kaart gehaald is. Het abonnement blijft doorlopen als deze nog op de kaart staat. Om extra kosten te vermijden kan het abonnement ook op basis gezet worden. Je betaalt dan niet en hoeft niet langs een automaat.

• Reisleider**
  • April 21, 2025

Hoi ​@Gemarne

Bij welke p+r had je dit probleem?

Om reizigerskorting te krijgen moet je een extra handeling verrichten om die korting te laten verrekenen. Daarna pas betalen om vervolgens uit te rijden. Misschien is dat niet goed gegaan?

Als je bij een p+r hebt geparkeerd wat beheerd wordt door Qpark, dan kun je daar de niet ontvangen korting alsnog terugvragen.

Volg daarvoor deze link

• Reisleider**
  • April 21, 2025

Stopzetten van een abonnement bij NS bestaat uit een aantal handelingen en is definitief als het abonnement bij een automaat van de kaart gehaald is. Het abonnement blijft doorlopen als deze nog op de kaart staat. Om extra kosten te vermijden kan het abonnement ook op basis gezet worden. Je betaalt dan niet en hoeft niet langs een automaat.

@MoDe

Als je Flex opzegt, wordt dan automatisch ook omgezet naar Flex Basis, waardoor er geen kosten berekend worden? Dat lijkt hier niet gebeurd te zijn? 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 21, 2025

Voor P+R korting kan je met NS Flex ook gewoon uitrijden met je ov-chipkaart, de kosten komen op je factuur.

Voor de rest zou je ook met Flex gewoon de reizigerskorting moeten krijgen, want de verplichte treinreis staat gewoon als transactie op je kaart. Op dezelfde manier als voorheen het tarief naar 2 euro wijzigen.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 21, 2025

@MoDe

Als je Flex opzegt, wordt dan automatisch ook omgezet naar Flex Basis, waardoor er geen kosten berekend worden? Dat lijkt hier niet gebeurd te zijn? 

Mogelijk had TS het abonnement nog geen maand en kon het nog niet opgezegd worden.

• Reisleider**
  • April 21, 2025

Voor P+R korting kan je met NS Flex ook gewoon uitrijden met je ov-chipkaart, de kosten komen op je factuur.

Voor de rest zou je ook met Flex gewoon de reizigerskorting moeten krijgen, want de verplichte treinreis staat gewoon als transactie op je kaart. Op dezelfde manier als voorheen het tarief naar 2 euro wijzigen.

Dat klopt, maar met die kaart moet je wel eerst bij de lezer rechtsboven de reizigerskorting laten toepassen en daarna betalen. Bijvoorbeeld met diezelfde kaart bij de lezer linksonder. Het systeem is helaas niet zo slim om deze 2 handelingen tegelijkertijd te doen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 21, 2025

Dat klopt, maar met die kaart moet je wel eerst bij de lezer rechtsboven de reizigerskorting laten toepassen en daarna betalen. Bijvoorbeeld met diezelfde kaart bij de lezer linksonder. Het systeem is helaas niet zo slim om deze 2 handelingen tegelijkertijd te doen. 

Oh ja, in dat geval zal na het (rechtsboven) aanbieden van een ov-chipkaart met NS Flex de slagboom gewoon open gaan, want je parkeert op rekening.

Als het apparaat om € 8,00 blijft vragen dan klopt er iets niet. Reizigerskorting zou moeten werken met elke ov-chipkaart ongeacht abonnement, er moet alleen wel een treinreis gemaakt zijn (in Rotterdam mag het ook een RET bus/tram/metrorit zijn).

En het werkt alleen bij Q-Park, in bijv. Amsterdam werkt het anders.

• Reisleider**
  • April 21, 2025

Oh ja, in dat geval zal na het aanbieden van een ov-chipkaart met NS Flex de slagboom gewoon open gaan, want je parkeert op rekening.

Als het apparaat om € 8,00 blijft vragen dan klopt er iets niet (geen treinreis bekend?)

Ik vermoed dat er niet eerst de extra handeling is uitgevoerd om de korting te laten verrekenen. 

• Reisleider**
  • April 22, 2025
Geen selfie 😀, maar afbeelding van de website van Qpark gehaald

Zo ziet de paal eruit waar je de reizigerskorting eerst moet laten verrekenen (lezer rechtsboven) en daarna je betaling kan doen (lezer met NS teken voor Flex op rekening of die er rechts naast voor diverse bankpassen). Na het afrekenen gaat de slagboom pas open.

Als je reizigerskorting wilt laten toepassen, moet je daarvoor dus een extra handeling verrichten. Je zou met Flex verwachten dat je gelijk bij die lezer met het NS symbool je pas kunt aanbieden en dat er dan korting wordt verrekend + de betaling via je NS factuur gaat. Dat is niet zo. Ik heb dit zelf ook al eens mogen ervaren. 

De paal ziet er een beetje intimiderend uit. Knipperende lampjes, diverse lezers waar je een pas kunt laten lezen, zelfs een e-ticket kun je er laten scannen (lezer helemaal linksonder met die grote zwarte pijl naar beneden) en een knop om een betaalbewijs te laten printen. Als er dan ook nog een aantal auto's achter je staan, wil je opschieten. Gelukkig kun je de niet verrekende reizigerskorting wel terugvragen bij Qpark (als je op een P+R staat die beheerd wordt door Qpark). Dat krijg je na indienen vrij snel terug gestort.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 22, 2025

Dan is het duidelijk, maar blijft de vraag waarom TS voorheen wél reizigerkorting kreeg maar bij NS Flex niet (meer) ❓

De handeling daarvoor is hetzelfde en bij TS bekend (ov-chipkaart rechtsboven aanbieden), en of je het dan ter plekke wilt betalen of op je Flex factuur wilt kan je daaronder kiezen (links voor op rekening).

Voor de korting volstaat een treinreis op elke ov-chipkaart (of e-ticket) op de uitrijdatum. De korting krijg je over maximaal 72 uur, bij langer betaal je het uur/dagtarief.