Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

163 reacties


Wanneer je overstapt van Reizen op Saldo (of een Reizen op Saldo abonnement) naar NS Flex kan dat alleen per vandaag. De wijziging gaat in vanaf het moment dat jij de wijziging hebt geactiveerd bij de NS kaartautomaat. Omdat je al een abonnement hebt hoef je geen minimale periode te hebben al zou ik willen adviseren om het minimaal 6 weken vooraf te doen. Dan weet je zeker dat de nieuwe kaart ook je nieuwe product bevat.@Jouke NS Wat betreft issue hierboven besproken, kaartvernieuwing was afgelopen maandag automatisch gestart bij OV-chipkaart.nl en nieuwe kaart heb ik vandaag ontvangen. Kan ik nu, wanneer ik weet wat de laatste dag is dat ik naar werk ga, op elke willekeurige dag mijn Traject-Vrij wijzigen in NS Flex en de wijziging ophalen met deze nieuwe kaart?


Correct en tevens juist.
Reputatie 7
Badge +2
Dank je Jouke.
En ook fijn dat ik die nieuwe kaart al zo snel binnen heb.
Badge +3
Je Traject Vrij loopt gewoon af per een maand datum, maar die had je van je werk dus geen probleem.

Flex 'overrulet' ongeveer alles, dus als je dat op je huidige kaart gaat bestellen komt dat ook goed (maar de resterende dagen van je Traject Vrij krijg je NIET terug, denk ik).

Na ophalen bij een apparaat heb je Flex (Reizen op Rekening NS) en that's it!

Ik zou je Traject Vrij lekker laten verlopen (werkgever betaalt of heeft betaald)

Maar omdat je toch al (een paar) reserve kaarten hebt, gewoon proberen om Flex je Traject Vrij te laten overrulen, en dus een deel van je maandtraject terug te krijgen.

Ben benieuwd hoe dat verloopt. Ik zeg doen! (als test). Nieuwe kaart is té makkelijk eigenlijk... 🤣
Badge +3
Dank je Jouke.
En ook fijn dat ik die nieuwe kaart al zo snel binnen heb.

Say whaattt? No way https://www.sandd.nl !
Reputatie 7
Badge +2
Je Traject Vrij loopt gewoon af per een maand datum, maar die had je van je werk dus geen probleem.

Ik zou je Traject Vrij lekker laten verlopen (werkgever betaalt of heeft betaald)

Traject Vrij heb ik niet van mijn werkgever, die betaal ik gewoon zelf. Werkgever geeft reiskostenvergoeding (aantal km x €0.19 x 214 dagen per jaar) ongeacht hoe je naar werk gaat. Ook al zou ik op de (elektrische) fiets komen, dan nog krijg ik dezelfde reiskosten vergoeding. Dus elke dag of week dat ik het abonnement eerder kan beeindigen scheelt mij geld. Het lastige daarmee is dat ik wel weet per wanneer ik uit dienst ben maar nu nog niet weet wanneer ik niet meer naar kantoor hoef te komen.

Enne die nieuwe kaart ..... die lag hier gewoon vrijdag op de deurmat. Met PostNL verstuurd.
Misschien een hele stomme vraag, maar ik wil mijn ns flex stopzetten aan het eind van deze maand maar volgende week krijg ik nog een factuur en daar zitten de kosten van de volgende maand al in terwijl ik er dan niet meer mee wil reizen. Op ns.nl staat abonnement stopzetten is met 15 minuten voltooid dus lijkt me niet dat ik het nu al, voordat ik de factuur krijg, kan doen. Please help.
Misschien een hele stomme vraag, maar ik wil mijn ns flex stopzetten aan het eind van deze maand maar volgende week krijg ik nog een factuur en daar zitten de kosten van de volgende maand al in terwijl ik er dan niet meer mee wil reizen. Op ns.nl staat abonnement stopzetten is met 15 minuten voltooid dus lijkt me niet dat ik het nu al, voordat ik de factuur krijg, kan doen. Please help.

Na de eerste maand kun je niet voorkomen dat je ook een tweede maand betaald. Dit komt omdat je het wijzigen pas kan aangaan na afloop van de eerste maand. De kosten krijg je echter van ons terug bij de volgende factuur.

Na de eerste maand kun je niet voorkomen dat je ook een tweede maand betaald. Dit komt omdat je het wijzigen pas kan aangaan na afloop van de eerste maand. De kosten krijg je echter van ons terug bij de volgende factuur.


Het gaat niet pas mijn tweede maand worden. Heb het abonnement vanaf februari. Maar dus met andere woorden, volgende week woensdag 29 mei is de laatste dag dat ik gebruik wil maken van het abonnement (waarschijnlijk dezelfde dag als dat ik de factuur ontvang) dat ik dan de abonnementskosten van juni (347 euro) terug krijg?
Dat klopt helemaal Lisakok. De teveel betaalde kosten krijg je een maand later van ons terug.
Weer een vraagje, ik heb dus mijn abonnement opgezegd. Krijg ik nu in een keer een mail van dat de factuur klaar staat. Ik gekeken, willen ze 26 euro innen voor een reis van 27 mei. Maar deze datum viel nog onder de vorige maand dus snap het niet. Help?
Badge +3
Weer een vraagje, ik heb dus mijn abonnement opgezegd. Krijg ik nu in een keer een mail van dat de factuur klaar staat. Ik gekeken, willen ze 26 euro innen voor een reis van 27 mei. Maar deze datum viel nog onder de vorige maand dus snap het niet. Help?
Het kan zijn dat bepaalde reizen van de voorgaande periode bij het aanmaken van een factuur nog niet bekend zijn, en meegenomen worden op de volgende factuur.

Dat verwerken van reizen duurt namelijk een dag of twee (trein, metro) en bij bus en tram vaak nog wel langer (tot wel enkele weken bij buurtbussen en zo, omdat de gegevens in de remise uitgelezen worden).

Dit is normaal, en was voorheen eigenlijk ook al zo (transacties nog niet in reishistorie te zien) maar dan had je het al via je saldo betaald.
Maar dan moet ik nu dus voor een treinreis gaan betalen die toen gewoon in mijn abonnement zat. Lijkt me nogal krom plus waarom zit een reis van de dag later dan wel in de oude factuur?
Badge +3
Dit is denk ik een van de kinderziektes van Flex, en daarvan zijn er wel meer.

Als je op 27 mei nog gewoon je abonnement had en de reis pas later verwerkt is (op de factuur van juni, terwijl je factuur op bijv. de 28e komt) dan zou ik zeker de klantenservice daar even hun licht over laten schijnen.

Reageer