NS Flex geen saldo bij inchecken Arriva

  • 20 January 2024
  • 6 reacties
  • 87 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hoi, ik heb een studentenreisproduct en een NS flex basis abbonnement op dezelfde OV Chipkaart. Ik heb tot nu toe weinig problemen gehad, doordeweeks reis ik gratis en in het weekend kan ik inchecken op rekening. Maar ik heb nu al een aantal keer de melding Saldo te laag gehad, als ik wil inchecken bij een arriva Lijnbus in het weekend. Moet ik dan toch saldo op mijn pas gaan zetten? Ik was juist in de veronderstelling dat NS Flex ook werkte bij bussen.

Alvast bedankt,

Diego


6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is onverstandig om een Flexabonnement en een Studentenkaart op een ov-chipkaart te zetten. U lost dit op door het Flexabonnement van uw ov-chipkaart te halen en het op een aparte chipkaart te zetten. Populair gezegd weet de kaart dan niet wat hij moet doen en in uw geval kost dat u gewoon geld. Een abonnement met Reizen op saldo en een abonnement met reizen op rekening kan nooit op dezelfde kaart werken.

Flex werkt wel goed op een aparte kaart. 

Reputatie 7
Badge +3

Een abonnement met Reizen op saldo en een abonnement met reizen op rekening kan nooit op dezelfde kaart werken.

Het werkt op zich wel goed zolang je in een vrij reizen periode reist, dan heeft het vrij reizen product voorrang. Maar reis je in een periode waarin je volgens je Studentenreisproduct met korting reist, dan heeft Flex voorrang en als je Flex Basis hebt betekent dat dat je op vol tarief reis ipv met de korting van het Studentenreisproduct.

Je zou met Flex op de kaart normaal gesproken ook in het weekend met de bus met Flex op rekening moeten reizen. Als dat niet het geval is, kan het zijn dat het BTM gedeelte uit is gezet. Dan reis je met de bus niet op rekening maar met het Studentenreisproduct en dus met korting. Maar treinreizen gaan dan wel op rekening met Flex, en als het Flex Basis is reis je op vol tarief. Ik zou maar eens je Flex facturen bekijken. En zsm Flex van je kaart met je SRP halen. 

 

Badge +3

Het zou kunnen dat de kaartlezers in de bussen van Arriva altijd het studentenreisproduct voorrang geven boven NS Flex/Reizen op rekening. Immers betaalt iemand met NS Flex altijd vol tarief voor de bus en geeft het studentenreisproduct korting. Dit is anders bij de trein, dan kan NS Flex juist voordeliger zijn, afhankelijk van het abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de trein is het inderdaad afhankelijk van het abonnement. Met Flex Weekend Vrij icm SRP reis je in het weekend vrij met het Flex Weekend Vrij en heb je alleen een probleem op de dagen dat Flex Weekend Vrij niet geldig en het studenten weekabonnement ook niet. 

TS heeft geen Flex Weekend Vrij maar Flex Basis en dan wordt in het weekend vol tarief gerekend bij treinreizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Deegz

Flex en studentenreisproduct werken niet zo goed samen en kun je beter niet op dezelfde kaart hebben staan. Zowel DUO als NS waarschuwen hiervoor.

Je kunt het beste 1 van beide van de kaart halen. Omdat je flex basis hebt, gaat jou dat opnieuw €10 kosten als je deze op een nieuwe kaart zet. De kaart is dan wel gratis. Flex moet je op jouw bestaande kaart opzeggen en bij een automaat er af halen. Je kunt ook kiezen voor 1 maand flex dal vrij op nieuwe kaart dan kost jou dat €5,60. Je kunt na een maand terug naar basis. Of je bestelt een nieuwe kaart en zet je daar jouw studentenreisproduct op.

Maar de vraag is wat je met flex wilt, omdat je met SRP meer voordelen hebt dan met basis. Zeg daarom flex op en haal deze van jouw kaart en zet automatisch saldo opladen bij ov-chipkaart aan (€10 is voldoende).

DUO-site:

"We adviseren u om op uw persoonlijke OV-chipkaart met het studentenreisproduct geen andere reisproducten te plaatsen. Dit kan problemen geven met reizen"

 

Reageer