beantwoord

NS Flex icm studenten ov zomerperiode

  • 5 June 2022
  • 9 reacties
  • 558 Bekeken

Is het mogelijk een NS Flex basisabbonement te nemen in combinatie met een bestaand studentenreisproduct? In de zomer krijg je met het weekstudentenreisproduct alleen korting op doordeweekse dagen, dus moet je gewoon betalen. Nou lijkt het me fijner als ik dan niet steeds saldo hoef te laden, dus vroeg ik me af of dat te combineren is met een NS Flex basisabbonement, zodat je op rekening kan reizen.

icon

Beste antwoord door Tamzin 5 June 2022, 11:43

Bekijk origineel

9 reacties

Nee, dat kan niet. Met het studentenreisproduct kun je alleen met korting reizen op saldo. Je kunt wel automatisch opladen aanzetten, dan hoef je niet steeds op te laden bij de automaat.

Reputatie 7
Badge +1

Zoals hier al vele, vele keren gemeld en ook overduidelijk gemeld (als je overstapt) op NS en bij DUO: die 2 laten zich niet combineren. Dus als je dat beter lijkt-je hebt nog tijd, je bestelt een nieuwe verse cihpkaart-die kost niks extra als je tenmnste een ABO van 5€ erbij bestelt. Is in veel andere situaties ook best handig een extra kaart te hebben-al vergt dat organisatietalent, wat getuige vele klachten hier nogal eens schijnt te ontbreken bij de student van vandaagdedag.

Reputatie 7
Badge +3

Als je Flex combineert met het studentenreisproduct op dezelfde kaart, werkt dat studentenreisproduct niet goed meer. Je zou misschien in de zomerperiode wanneer je toch al geen vrij reizen hebt met je studentenreisproduct een Flex abonnement kunnen laden op je kaart om het dan wanneer je weer wel vrij reizen hebt met je studentenreisproduct dit Flex weer stopzetten en van je kaart halen. Maar je kunt veel beter Flex aanvragen op een nieuwe kaart als je graag Flex wilt. 

Maar je kunt veel beter Flex aanvragen op een nieuwe kaart als je graag Flex wilt. 

En dan met Flex vol betalen als je op je studenten OV met korting kunt reizen?????

Badge +3

Van 16 juli t/m 15 augustus krijg je met een week-SRP inderdaad 40% korting, zowel doordeweeks als in het weekend.

Dan zou je dus een maandje Flex Dal Vrij kunnen nemen voor € 107,90 met ingangsdatum 16 juli. Een nieuwe kaart is daarbij gratis (levertijd 7 dagen dus bestel die tussen 2 en 9 juli).

Ik heb het antwoord van Tamzin maar gemarkeerd omdat de vraag over het steeds moeten opladen ging.

Reputatie 7
Badge +3

In het geval van Flex Basis betaal je inderdaad vol tarief, dus niet doen, maar iemand kan ook een Flex abonnement als Dal Vrij of Weekend Vrij willen. Dat kun je dan het beste op een andere kaart doen. Om alleen Flex Basis te willen om niet op saldo te willen reizen is geen goede reden om Flex te willen. 

Buitengewoon stom geregeld van DUO / NS / ov chipkaart dat NS flex basis en studenten ov niet gecombineerd kunnen worden. Waarom eigenlijk niet? Ik heb NS flex basis om mijn rekening achteraf te kunnen betalen. Ik had al NS flex en nu heb ik idd teveel betaald. Waarom geen betere waarschuwing / melding? Bij ophalen van je reis product (pas op je combineert twee producten die niet samen kunnen, wil je dat?); een e-mail; een waarschuwing als je je ov kaart koppelt aan een bestaande kaart als je aanvraagt bij DUO. Niks van dit alles. Bovendien klopt redenering NS niet: er kan maar 1 product op een kaart. Maar ik kwam er pas achter toen ik door de *staking* gedwongen werd met korting te reizen door de week ipv in weekend. Weekend vrij kan dus wel op de kaart in combi met NS flex basis. 

Reputatie 7
Badge +4

Weekend Vrij is een Flexabonnement en dat vervangt Flex Basis. Het is geen combinatie. Onverlet blijft dat het niet op één kaart samengaat met een Studentenabonnement op saldo.

Reputatie 7
Badge +3

Buitengewoon stom geregeld van DUO / NS / ov chipkaart dat NS flex basis en studenten ov niet gecombineerd kunnen worden. Waarom eigenlijk niet? Ik heb NS flex basis om mijn rekening achteraf te kunnen betalen. Ik had al NS flex en nu heb ik idd teveel betaald. Waarom geen betere waarschuwing / melding? Bij ophalen van je reis product (pas op je combineert twee producten die niet samen kunnen, wil je dat?); een e-mail; een waarschuwing als je je ov kaart koppelt aan een bestaande kaart als je aanvraagt bij DUO. Niks van dit alles. Bovendien klopt redenering NS niet: er kan maar 1 product op een kaart. Maar ik kwam er pas achter toen ik door de *staking* gedwongen werd met korting te reizen door de week ipv in weekend. Weekend vrij kan dus wel op de kaart in combi met NS flex basis. 

De waarschuwingen staan op zowel de website van DUO als op die van NS onder studentenreisproduct.

De reden waarom flex niet samengaat met SRP is dat Flex reizen op rekening is en SRP reizen op saldo.

Beetje eigen verantwoordelijkheid mag toch wel verwacht worden of moet in dit digitale tijdperk waar je alle zo kan opzoeken alles voorgekauwd worden?

Reageer