Skip to main content
Gisteren zag ik in de Amsterdamse metro reclame voor GVB Flex. Ook hiermee kun je vanaf 2019 op rekening reizen met het openbaar vervoer. Je kunt dan kortingsabonnementen krijgen voor reizen met GVB maar dan weer niet voor de trein.

https://gvb-online.nl/flex/





Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Dat vind ik dan weer een gevaarlijke aanname ;)

Wij doen toch bij voorkeur niet aan aannames?



Note to self: Snel een paar eerdere pogingen m.b.t. logica aanpassen.. 😛
@iMark Je reageert op een aankondiging maar je weet niets mbt het achterliggende beleid en de stand van zaken.

Dan past enige terughoudendheid ipv van van alles, op hoge poten, te gaan toeteren en preken.


Als jij andere informatie hebt dan de feiten die tot nu toe bekend zijn dan horen we dat natuurlijk graag, met bronvermelding.



Vooralsnog heb ik geen andere informatie gelezen dan dat twee OV-bedrijven met een variant van een Flex-abonnement komen en dat het twijfelachtig is of abonnementsvormen van de verschillende bedrijven wel op dezelfde OV-chipkaart gezet kunnen worden.



Het is beter dat we nu alvast allerlei problemen en uitdagingen signaleren. Die kunnen dan zo snel mogelijk aangepast worden. Ervaringen uit het verleden leren ons dat allerlei frictieproblemen tussen verschillende vervoerders lastig zijn op te lossen wanneer de meuk eenmaal is ingevoerd dan wel geïnstalleerd. Beter ten halve gekeerd dan hele gedwaald.
@iMark dit bedoel ik dus met voorbarig en pretentieus, zou er nu zelfs enige mate van misplaatste zelfoverschatting aan kunnen toevoegen



@Henk_NL blijkt dus dat van enige kennis mbt het achterliggende beleid en de stand van zaken bij @iMark geen sprake is, aanname was dus juist, had mij graag van het tegendeel laten overtuigen



Waar blijft trouwens @Olav93 met de onderbouwing van zijn beweringen



Ben zelf altijd open geweest over de bij mij aanwezige kennis terzake en het gebrek daaraan. Zie echter niet waarom er telkens weer zo'n negatieve insteek gekozen moet worden.Dat is niet constructief en helpt niemand verder.
@Perron23👍🏽
@Perron23 Ik lees een hoop woorden in je bijdrage. Helaas bevat je bijdrage geen enkele concrete informatie over het onderwerp van dit topic. Ik heb niet het idee dat je ook maar het begin van een idee hebt van waar het eigenlijk over gaat.



Wanneer er alleen maar geschreven wordt in beledigingen als "pretentieus", "misplaatste zelfoverschatting" en meer van dat fraais dan is dat voor mij voldoende bewijs dat met jou geen inhoudelijke discussie over dit onderwerp mogelijk is.
Maar we lopen nu in rondjes denk ik, de discussie gaat nu vooral over de discussie zelf. Het verbaast me dat er nog geen mod is geweest die iets zegt als:



"Goh, daar waren wij nog niet van op de hoogte. Ik weet zelf het antwoord niet, maar ik ga onze Flex specialisten even raadplegen. Ik hou jullie op de hoogte."
Niet nodig wat mij betreft Bryan, kan het antwoord al raden. Heb het eerder in dit topic al geplaatst 😁
Het verbaast me dat er nog geen mod is geweest die iets zegt als:



"Goh, daar waren wij nog niet van op de hoogte. Ik weet zelf het antwoord niet, maar ik ga onze Flex specialisten even raadplegen. Ik hou jullie op de hoogte."




Ja dat verbaast mij inderdaad ook. Ik had eigenlijk wel verwacht dat een moderator hier ook even zou reageren.
Zeer zeker niet bedoeld als persoonlijke beledigingen maar als opbouwende kritiek.

Dit om de bijdragen zo mogelijk te voorzien van een minder zwart-wit beeld en een iets positievere insteek.☺️



Verder zie ik geen inhoudelijke reacties op mijn laatse opmerkingen.
@Perron23 Persoonlijke beledigen zijn persoonlijke beledigingen. Wanneer je je "opbouwende kritiek" niet wilt laten overkomen als persoonlijke beledigingen dan zul je je bijdragen anders moeten verwoorden.



Ga je nog iets interessants te berde brengen over het onderwerp van dit topic? Of zullen we het moeten doen met een "positievere insteek"? (Wat dat dan ook moge betekenen.)
@iMark dit bedoel ik dus met voorbarig en pretentieus, zou er nu zelfs enige mate van misplaatste zelfoverschatting aan kunnen toevoegen



@Henk_NL blijkt dus dat van enige kennis mbt het achterliggende beleid en de stand van zaken bij @iMark geen sprake is, aanname was dus juist, had mij graag van het tegendeel laten overtuigen



Waar blijft trouwens @Olav93 met de onderbouwing van zijn beweringen



Ben zelf altijd open geweest over de bij mij aanwezige kennis terzake en het gebrek daaraan. Zie echter niet waarom er telkens weer zo'n negatieve insteek gekozen moet worden.Dat is niet constructief en helpt niemand verder.




@Perron23 ik heb toch eerder het gevoel dat jij jezelf overschat dan dat dat het geval is bij @iMark. Dat baseer ik dan op de inhoudelijke argumenten en de mate waarin deze aansluiten bij de uitleg vsn @Henk_NL, die hier en in eerder topics duidelijk heeft laten zien best enige kennis van zaken te hebben en dit in mijn ogen over het algemeen sluitend onderbouwt. Ook een negatieve, niet constructieve houding bespeur ik eerder bij jou.



Ik heb niet het idee dat er in dit topic nog een bewering van mijn hand staat die niet door andere reacties wordt onderbouwd. Dat kan uiteraard aan mij liggen. Je eigen fouten zien is altijd lastiger. Als je zou willen aangeven op welk punt je graag nog onderbouwing zou zien, geef ik die graag.
@iMark jouw tactiek is klaarblijkelijk om te trachten de zaak telkens om te draaien. Maar mijn opmerkingen zijn duidelijk en komen erop neer dat ik mij afvraag waarom, zonder nadere kennis van achterliggende zaken , je het geheel zo negatief benadert en er bijvoorbeeld een Ministerie bij wilt halen om in te grijpen. Waar slaat dat op ?

Heb zelf hierboven aangegeven dat ik er anders in sta en geen reden heb om geen vertrouwen in de toekomst te hebben. Maar dat past niet in jouw straatje.
@Olav93 vraag stond in mijn reactie van deze morgen.
Moet dit afsluiten,vlieg morgenvroeg naar de VS en ga slapen. Zal af en toe dit forum nog wel bezoeken. Als mij zaken zoals hierboven omschreven opvallen, zal ik daar melding van maken. Dat werkt misschien beter.
Mijn realistische benadering van dit soort onderwerpen heeft te maken met een langjarig gevormd wantrouwen ten opzichte van de samenwerking tussen de verschillende vervoersbedrijven in Nederland.



Ik sta positief tegenover nieuwe ontwikkelingen maar kijk ook naar potentiële problemen en knelpunten. Dat is niet negatief, dat is realistisch. In het verleden is duidelijk gebleken dat de OV-sector behoefte heeft aan meer regie omdat anders de OV-bedrijven de neiging hebben alleen naar hun eigen suboptimale belang kijken en niet naar het grotere geheel. Waarom zouden we niet voor hetzelfde geld (en waarschijnlijk minder) niet een beter systeem introduceren dat voor alle vervoerders werkt? We hebben een Vervoersautoriteit nodig die ingrijpt wanneer ieder bedrijf op eigen houtje eigen standaarden en producten gaat invoeren.



Ik benader deze situaties vanuit het standpunt van de gebruiker/consument. Voor een consument moet het OV zo eenvoudig mogelijk te gebruiken zijn. Een gebruiker van een systeem hoeft niet te weten hoe het systeem werkt. Maar de ontwerpers van het systeem moeten rekening houden met de gebruikers en het zo klantvriendelijk mogelijk opzetten.




@Olav93 ook hier geen al te voorbarige conclusies graag. Flex is in ontwikkeling !!Flex is ontwikkeling, maar wel bij twee vervoerders en niet bij Translink. Ik vind dan ook niet dat ik voorbarig ben geweest. Uiteraard kan het wel zijn dat een partij in de toekomst alsnog met een volledig flexibele oplossing komt of met een al bestaande/aangekondigde oplossing (NS/GVB Flex) ook abonnementen van andere partijen gaat ondersteunen. Dat heb ik echter nooit willen ontkennen. Als ik wel zo over ben gekomen en dat is wat @Perron23 hier voorbarig vond, dan daarvoor mijn excuses.
Hoe weet jij dat Flex niet in ontwikkeling is bij Translink. Volgens mij maken beide aanbieders namelijk gebruik van hezelfde systeem van Translink.

Het uiteindelijke doel van Flex is duidelijk aangegeven, alleen is het nog niet zover.

Voor het ontbreken van geduld hoef je geen excuses aan te bieden. Gezien de omvang en complexiteit van de systemen, zou ik het wel fair vinden om de betrokken bedrijven enige tijd en ruimte te gunnen.




Ik begrijp dat ik dit als vraag om een onderbouwing had moeten lezen en niet als een aanval.



Uiteraard maken NS en GVB gebruik van diensten van Translink. Translink stuurt transacties door aan het bedrijf achter het product waarmee deze gemaakt zijn. Bij NS Flex factureert NS en heeft NS toestemming nodig om transacties van andere vervoerders te ontvangen. Dat product is dus duidelijk niet uitsluitend van Translink. Ik wil ook best geduld hebben, maar enige reactie van de zijde van de NS is wel nodig om mij te overtuigen dat dit niet - zoals @Henk_NL al aangaf te vermoeden - weer de traditionele eilandjesvorming is en vervoerders gaan negeren dat reizigers producten va meerdere vervoerders af te nemen.
Moet dit afsluiten,vlieg morgenvroeg naar de VS en ga slapen. Zal af en toe dit forum nog wel bezoeken. Als mij zaken zoals hierboven omschreven opvallen, zal ik daar melding van maken. Dat werkt misschien beter.



Oeh leuk man. Veel plezier alvast in de VS. Ik hoop dat je niet al te veel last krijgt van de jatleg. Dat schijnt erg vervelend te zijn soms.

Hoe dan ook...ik wens je iig veel vakantie plezier. 😉
Ik ga morgen trouwens lekker naar Amsterdam toe. 😌 Heb er zin in.






@Olav93 ook hier geen al te voorbarige conclusies graag. Flex is in ontwikkeling !!Flex is ontwikkeling, maar wel bij twee vervoerders en niet bij Translink. Ik vind dan ook niet dat ik voorbarig ben geweest. Uiteraard kan het wel zijn dat een partij in de toekomst alsnog met een volledig flexibele oplossing komt of met een al bestaande/aangekondigde oplossing (NS/GVB Flex) ook abonnementen van andere partijen gaat ondersteunen. Dat heb ik echter nooit willen ontkennen. Als ik wel zo over ben gekomen en dat is wat @Perron23 hier voorbarig vond, dan daarvoor mijn excuses.
Hoe weet jij dat Flex niet in ontwikkeling is bij Translink. Volgens mij maken beide aanbieders namelijk gebruik van hezelfde systeem van Translink.

Het uiteindelijke doel van Flex is duidelijk aangegeven, alleen is het nog niet zover.

Voor het ontbreken van geduld hoef je geen excuses aan te bieden. Gezien de omvang en complexiteit van de systemen, zou ik het wel fair vinden om de betrokken bedrijven enige tijd en ruimte te gunnen.
Ik begrijp dat ik dit als vraag om een onderbouwing had moeten lezen en niet als een aanval.



Uiteraard maken NS en GVB gebruik van diensten van Translink. Translink stuurt transacties door aan het bedrijf achter het product waarmee deze gemaakt zijn. Bij NS Flex factureert NS en heeft NS toestemming nodig om transacties van andere vervoerders te ontvangen. Dat product is dus duidelijk niet uitsluitend van Translink. Ik wil ook best geduld hebben, maar enige reactie van de zijde van de NS is wel nodig om mij te overtuigen dat dit niet - zoals @Henk_NL al aangaf te vermoeden - weer de traditionele eilandjesvorming is en vervoerders gaan negeren dat reizigers producten va meerdere vervoerders af te nemen.





Prima uitgangspunt, eerst onderzoeken en daarna oordelen. Niets op aan te merken !
Ik ga morgen trouwens lekker naar Amsterdam toe. 😌 Heb er zin in.



Jij,veel plezier in Amsterdam!
@iMark het is nooit mijn intentie om in het openbaar aan personen minder fraaie eigenschappen toe te dichten of te beledigen. Zie wel dat de misplaatste zelfoverschatting, in de haast,minder gelukkig geformuleerd is. Sorry. Maak er het verwijt van dat jezelf de reikwijdte van dit forum overschat.

Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.
Mijn realistische benadering van dit soort onderwerpen heeft te maken met een langjarig gevormd wantrouwen ten opzichte van de samenwerking tussen de verschillende vervoersbedrijven in Nederland.



Ik sta positief tegenover nieuwe ontwikkelingen maar kijk ook naar potentiële problemen en knelpunten. Dat is niet negatief, dat is realistisch. In het verleden is duidelijk gebleken dat de OV-sector behoefte heeft aan meer regie omdat anders de OV-bedrijven de neiging hebben alleen naar hun eigen suboptimale belang kijken en niet naar het grotere geheel. Waarom zouden we niet voor hetzelfde geld (en waarschijnlijk minder) niet een beter systeem introduceren dat voor alle vervoerders werkt? We hebben een Vervoersautoriteit nodig die ingrijpt wanneer ieder bedrijf op eigen houtje eigen standaarden en producten gaat invoeren.



Ik benader deze situaties vanuit het standpunt van de gebruiker/consument. Voor een consument moet het OV zo eenvoudig mogelijk te gebruiken zijn. Een gebruiker van een systeem hoeft niet te weten hoe het systeem werkt. Maar de ontwerpers van het systeem moeten rekening houden met de gebruikers en het zo klantvriendelijk mogelijk opzetten.




Fraai betoog en mooi streven maar niet met de meest geschikte grondhouding en op de meest geschikte plek.



Ga er verder niet over.



Zou mij verder niet heel erg verbazen als je het gehele OV het liefst weer zou willen omvormen tot Staatsbedrijf
Die eilandjes zijn nu juist het probleem. Waarom geen landelijk systeem, OV Flex? We waren van eilandjes af en nu komen ze via de achterdeur terug. Het ministerie zou moeten ingrijpen.



Indien deze beweringen enkel worden gedreven door langjarig gevormd wantrouwen en verder nergens op steunen dan noem ik deze ongefundeerd, voorbarig en pretentieus.



Vind dat je deze zou moeten terugnemen totdat je iets kunt aantonen.

Neem een voorbeeld aan @Olav93.



Een positieve insteek staat voor mij,voor het niet bij voorbaat uitgaan van het negatieve.



Vooralsnog ga ik er vanuit dat de abonnementen van andere vervoerders niet vanuit 1 kaart kunnen worden aangesproken vanwege technische beperkingen. Net zo zeer als dat niet alle opties van NS door de kaart kunnen worden aangesproken. Heb geen reden om te denken dat er iets anders aan de hand is.



Het is zo vroeg in de ochtend mischien allemaal een beetje kortaf en zo, bekijk het een beetje van de zonnige kant, het is allemaal niet zo onvriendelijk bedoeld als het wellicht overkomt maar ik meen het wel !☺️
@iMark het is nooit mijn intentie om in het openbaar aan personen minder fraaie eigenschappen toe te dichten of te beledigen. Zie wel dat de misplaatste zelfoverschatting, in de haast,minder gelukkig geformuleerd is. Sorry. Maak er het verwijt van dat jezelf de reikwijdte van dit forum overschat.

Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.


Tja. Excuses aanbieden en in de volgende zin weer beledigen. Dat schiet lekker op.
Fraai betoog en mooi streven maar niet met de meest geschikte grondhouding en op de meest geschikte plek.

Dat maak jij niet uit.



Ga er verder niet over.


Gelukkig niet, zou ik willen zeggen.



Zou mij verder niet heel erg verbazen als je het gehele OV het liefst weer zou willen omvormen tot Staatsbedrijf


Ook dat heb je verkeerd begrepen. Ik ben niet tegen het principe van marktwerking in het OV. Maar er moet wel krachtige sturing van de overheid zijn om te voorkomen dat de verschillende bedrijven alleen nog naar hun eigen belang kijken en het grote geheel uit het oog verliezen. Het OV is een systeem dat de verschillende vervoerders overstijgt.

Reageer