Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

Reputatie 7
Badge

@iMark het is nooit mijn intentie om in het openbaar aan personen minder fraaie eigenschappen toe te dichten of te beledigen. Zie wel dat de misplaatste zelfoverschatting, in de haast,minder gelukkig geformuleerd is. Sorry. Maak er het verwijt van dat jezelf de reikwijdte van dit forum overschat.
Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.
Tja. Excuses aanbieden en in de volgende zin weer beledigen. Dat schiet lekker op.


Ik denk toch dat je hier meer achter zoekt dan @Perron23 bedoelde, @iMark. De reikwijdte van het forum overschatten is natuurlijk heel iets anders dan zelfoverschatting. Wel was deze opmerking dan op zij zachtsts gezegd wat onhandig geformuleerd.

Het pleidooi voor een OV Flex van Translink (waar ik zelf ook aan bijgedragen heb, dat realiseer ik me) is hier misschien wat zinloos, omdat het Translink waarschijnlijk niet bereikt. M.i. doet dat niets af aan de waarde van discussie over dit gebrek in NS Flex. Wellicht is dit product nog te verbeteren op dit punt. Ik hoop dan ook dat er toch nogeens een moderator langskomt op dit topic en deze onze constatering en en suggesties door kan zetten naar de verantwoordelijke afdeling.
Nou, dan toch even iets van ons laten horen. Laat ik eerst even aangeven dat we discussies zoals die in dit topic zijn gestart uiteraard enorm waarderen, maar zoals ook al door gebruikers aangegeven helpt het niet om te discussiëren over (het nut van) de discussie zelf, of vingers te wijzen naar elkaar voor het hebben van een ander standpunt of mening. Laten we het wel leuk houden. :)

Wat betreft de inhoudelijke vragen; Helaas kan ik er echt nog helemaal niets over zeggen. Dat de GVB zelf ook met een Flex product komt is voor mij net zo'n verrassing als voor jullie en ik weet net zoveel over hoe het gaat werken als jullie. Wij hebben (nog) geen verdere interne informatie over het product en over hoe het precies zou moeten gaat samenwerken met NS Flex. Het enige wat ik wel weet is dat er sowieso een plan was om bij NS Flex abonnementen iets toe te voegen waarmee van korting genoten kan worden in bus, tram en metro, zoals bij de Klassieke abonnementen het geval is met OV Voordeel en OV Vrij. Hoe die precies geïmplementeerd zouden moeten worden of in welke vorm is voor mij (nog) onbekend. Het zou zomaar kunnen dat GVB Flex juist een van die implementaties is en dat de combinatie van NS Flex en GVB Flex juist de bedoeling is. Maar dat is aan mijn kant puur giswerk.

Ik zal in ieder geval eens gaan vragen om meer informatie van onze NS Flex afdeling hierover.
Reputatie 7
Badge
Nog even oftopic. Het zou mogelijk kunnen gebeuren dat het GVB in de toekomst ook een klantenservice forum (als extra kanaal) erbij gaat nemen (net zoals hier).

Zou mij verder niet heel erg verbazen als je het gehele OV het liefst weer zou willen omvormen tot StaatsbedrijfOok dat heb je verkeerd begrepen. Ik ben niet tegen het principe van marktwerking in het OV. Maar er moet wel krachtige sturing van de overheid zijn om te voorkomen dat de verschillende bedrijven alleen nog naar hun eigen belang kijken en het grote geheel uit het oog verliezen. Het OV is een systeem dat de verschillende vervoerders overstijgt.


Zelfs dat verkeerd begrepen. Dom, dom, dom, natuurlijk die Perron23.
Heb echter niet aangegeven dat ik iets begrepen zou hebben, heb slechts aangegeven dat iets mij niet heel erg zou verbazen.

Interessanter is de voorgestelde combinatie van marktwerking en krachtige sturing door de overheid. Met name ook omdat dit op het eerste gezicht paradoxaal klinkt.

De kracht van marktwerking is dat bedrijven in hun ondelinge concurentiestrijd het beste bij elkaar naar boven halen. Samenwerking kan hierbij zeker voorkomen maar zal slechts (voort)bestaan zolang dat in het voordeel is van de deelnemende bedrijven. Zo kun je niet verwachten dat een bedrijf langdurig het algemeen belang laat prevaleren boven het eigen belang, zou namelijk zijn ondergang kunnen betekenen.

Voorbeelden van een, middels krachtige sturing, afgedwongen vergaande samenwerking in combinatie met marktwerking schieten mij niet onmiddelijk te binnen en ik kan mij deze figuur verder ook niet zo goed voorstellen. Misschien dat @iMark zou kunnen aangeven of hij voorbeelden kent en zou kunnen toelichten hoe hij dat mbt OV (in grote lijnen) ziet functioneren.
Reputatie 7
Badge
Nou, dan toch even iets van ons laten horen. Laat ik eerst even aangeven dat we discussies zoals die in dit topic zijn gestart uiteraard enorm waarderen, maar zoals ook al door gebruikers aangegeven helpt het niet om te discussiëren over (het nut van) de discussie zelf, of vingers te wijzen naar elkaar voor het hebben van een ander standpunt of mening. Laten we het wel leuk houden. :)

Wat betreft de inhoudelijke vragen; Helaas kan ik er echt nog helemaal niets over zeggen. Dat de GVB zelf ook met een Flex product komt is voor mij net zo'n verrassing als voor jullie en ik weet net zoveel over hoe het gaat werken als jullie. Wij hebben (nog) geen verdere interne informatie over het product en over hoe het precies zou moeten gaat samenwerken met NS Flex. Het enige wat ik wel weet is dat er sowieso een plan was om bij NS Flex abonnementen iets toe te voegen waarmee van korting genoten kan worden in bus, tram en metro, zoals bij de Klassieke abonnementen het geval is met OV Voordeel en OV Vrij. Hoe die precies geïmplementeerd zouden moeten worden of in welke vorm is voor mij (nog) onbekend. Het zou zomaar kunnen dat GVB Flex juist een van die implementaties is en dat de combinatie van NS Flex en GVB Flex juist de bedoeling is. Maar dat is aan mijn kant puur giswerk.

Ik zal in ieder geval eens gaan vragen om meer informatie van onze NS Flex afdeling hierover.


Bedankt, @Stijn NS. Prettig om te horen dat dit voor NS Flex het plan is. Dat klinkt in ieder geval als nog een stap in de goede richting.

Mijn vragen zijn voor zover NS er iets mee kan (en ze niet het GVB of Translink aangaan) hiermee beantwoord. Ik zal me daarom niet verder mengen in deze discussie, tenzij er nog een heel nieuw punt aangaande NS ter sprake komt.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien dat @iMark zou kunnen aangeven of hij voorbeelden kent en zou kunnen toelichten hoe hij dat mbt OV (in grote lijnen) ziet functioneren.
Dat kan ik wel maar dat ga ik in dit topic niet doen. Ik ben dit topic gestart met een vraag over GVB Flex. en de mogelijke raakvlakken of frictie met NS Flex. Daar wil ik het verder graag toe beperken. Gelukkig heeft @Stijn NS de bedoeling van het topic begrepen en is het weer in het vaarwater beland waar het zou moeten zijn.

Als je een discussie wilt starten over marktwerking in het OV dan staat niets je in de weg om een nieuw topic te starten in de categorie "off topic".

Misschien dat @iMark zou kunnen aangeven of hij voorbeelden kent en zou kunnen toelichten hoe hij dat mbt OV (in grote lijnen) ziet functioneren.Dat kan ik wel maar dat ga ik in dit topic niet doen. Ik ben dit topic gestart met een vraag over GVB Flex. en de mogelijke raakvlakken of frictie met NS Flex. Daar wil ik het verder graag toe beperken. Gelukkig heeft @Stijn NS de bedoeling van het topic begrepen en is het weer in het vaarwater beland waar het zou moeten zijn.

Als je een discussie wilt starten over marktwerking in het OV dan staat niets je in de weg om een nieuw topic te starten in de categorie "off topic".



Dit topic gaat over het vermeende gebrek aan samenwerking tussen de OV bedrijven en je oproep tot krachtig ingrijpen en sturen door de overheid. Leek mij interessant, zeker omdat je hier aangeeft niet tegen marktwerking te zijn en ik er vanuit ben gegaan dat het geen loze kreten waren.
Als je dit vervolgens niet wil toelichten dan is dat jammer, maar je zult er vast wel een reden voor hebben. Daar moeten we dan maar naar raden.
Het betreft dus geen nieuwe discussie over de marktwerking in het OV, maar dat had je natuurlijk wel begrepen.
Reputatie 7
Badge +3
Lees mijn eerste bericht in het topic nog eens terug. Daar gaat het topic wat mij betreft over: de aankondiging van GVB Flex en de eventuele raakvlakken dan wel frictie met NS Flex. Dat jij vervolgens de duvel en zijn oude moer erbij betrekt en mij allerlei woorden in de mond legt is niet mijn keuze. Nogmaals, ik wil best op dit op forum off-topic discussiëren over marktwerking in het OV. Maar dan in een nieuw off-topic topic.

Het starten van een nieuw topic lijkt me een leuk klusje voor tijdens je Amerikaanse reis.
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen?

Bovenstaande komt uit de opening van je topic en verderop geef je aan dat de oplossing gelegen is in een krachtige sturing door de overheid.

Merk dat je er alles aan blijft doen om de vraag betreffende een toelichting, te ontlopen. Ga er dus van uit dat je het niet kunt of aandurft. Spijtig, was voor het forum, zoals ook @Stijn NS duidelijk aangeeft, wel interessant geweest. Nu dreigen het holle kreten te blijven. Misschien dat anderen, met al dan niet dezelfde ideeen, er iets over kunnen vertellen.

Voor een discussie dien je elkaar te kunnen en willen begrijpen, de hoop daarop heb ik al een tijdje geleden laten varen, maar dat neemt niet weg dat ook ik jouw zienswijze mbt de sterke sturing door de overheid met belangstelling zou hebben gelezen.

Ps de reis betreft geen Amerika reis, toch bedankt voor de belangstelling.
https://community.ns.nl/ns-business-card-57/bevat-de-ns-businesscard-ook-een-ov-chipkaart-35379?postid=353357#post353357

Dit is precies het soort problemen waar ik een beetje simpel van word doordat iedereen zijn eigen feestje aan het doen is.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is allemaal veel te negatief. Flex is een prachtig product en als we de positivo's moeten geloven wacht ons het OV-paradijs als we maar vertrouwen dat alles goedkomt.
Mijn excuses, ik zal een half uurtje in de hoek gaan staan.
Zie dat @iMark weer boven water is, maar nog altijd zonder toelichting op de benodigde krachtige sturing door de overheid.
Kom op @iMark laat ons zien hoe de overheid ons kan verlossen van het o zo slechte OV. Bovendien dreigt nu ook nog eens de hel los te barsten, daar mogelijk niet alles op 1 Flexkaartje kan. De tijd dringt.

Elders wordt, heel dapper, de top van NS en Pro Rail beticht van gezwam en gekakel zonder enige kennis van zaken.
Zal toch niet zo zijn dat daar ook hier sprake van is en wij in vertwijfeling achter blijven.
Update: Helaas heb ik nog geen verdere toelichting op de vragen over GVB NS Flex. Ik zal eens een reminder sturen naar onze NS Flex afdeling!
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-abonnement-incl-nieuwe-ov-chipkaart-1-dag-voor-leverdatum-geannuleerd-i-v-m-storing-52531

"Daar begrepen ze er ook weinig van, want het klonk echt als een 'NS probleem' en niet als een 'ov-chipkaart.nl' probleem."
Update: Nog steeds geen nieuws! Zodra er meer informatie over is zal ik dat hier delen.
Update: Ik heb wederom nog geen verdere informatie.
Update: Ook deze week kan ik nog niets verder delen. Ik heb nogmaals om extra informatie gevraagd.
Reputatie 3
Het GVB laat er ook nog weinig over los. Ik heb wel interesse in dit product, niet voor mijzelf, maar voor de puber hier in huis. Met leeftijdskorting krijgt die 40% korting bij het GVB voor 7,50 in de maand. Hebben we er zo uit. Wordt wel een tweede OV kaart aanschaffen ben ik bang.
Waarschijnlijk is dat ook een reden dat ik er nog niets over heb gehoord denk ik. Ik heb nog steeds niets nieuws te vertellen namelijk. Als GVB er zelf al weinig over informeert, zullen ze dat al helemaal niet doen richting andere vervoerders gok ik zo. 😕
Update: Helaas ook deze week nog geen nieuws.
Update: Helaas ook deze week nog geen nieuws.

Dat het niet altijd opportuun is om een vraag mbt het beleid hier te beantwoorden, begrijp ik. Waarom kan men echter niet tijdig aangeven dat men de vraag hier niet wil/kan beantwoorden ?

Ondertussen heeft NS elders wel het volgende wereldkundig gemaakt:

https://www.telegraaf.nl/c/2805884/
Reputatie 3
In "NS Flex is officieel van start!" zijn de in dat artikel genoemde plannen al eerder beschreven. Wat heeft dat met de vragen uit dit topic te maken?
Ik snap inderdaad niet zo goed hoe dit artikel (wat gaat over de mogelijkheden en komende toevoegingen bij NS Flex) te maken heeft met dit topic, waarin vragen zijn gesteld over een vergelijkbaar product van een andere vervoerder, GVB Flex.

Wij hebben als NS geen invloed op de informatie die wordt vrijgegeven over een product van een andere vervoerder. Hierin zijn we dus afhankelijk van de GVB, dit heeft niets te maken met onwil of onkunde aan onze kant.
@Stijn NS Op welke vraag die jij aan NS hebt gesteld, blijft het antwoord nu al meer dan een maand achterwege ? Dit ondanks alle moeite die je er voor gedaan hebt.

Dit topic gaat over het (vermeende) gebrek aan samenwerking tussen de vervoerders waardoor abonnementen van verschillende vervoerders niet op 1 flexkaart passen.
In het artikel geeft NS aan, zelf alles op orde te hebben en er klaar voor te zijn (☺/😉).
De bal ligt dus bij de andere vervoerders. Zij moeten er voor zorgen technisch en operationeel zo ver te zijn dat ze kunnen aanhaken.
Heb door te verwijzen naar dit artikel willen aangeven dat je voor vragen over het bijvoorbeeld niet kunnen plaatsen van een GVB abonnement op een NS Flexkaart dus niet bij NS moet zijn (er vanuit gaande dat het verhaal in het artikel klopt !).

Reageer