Hoi J Roos,
“We” gaan dat hier op deze reizigers-helpen-reizigers community sowieso niet oplossen
Formeel gezien is het tarief natuurlijk terecht, aangezien u geen geldig vervoerbewijs had. Dat gezegd hebbende, kunt u rechtstreeks contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter, om te kijken of zij iets voor u kunnen betekenen.
Bij controle gaat het er alleen om of u een geldig vervoersbewijs heeft, en dus voor uw rit betaalt. Het advies om in Zwolle op spoor14 in te checken en dan uit te checken is niet meer dan een manier om het station uit te komen, u betaalt uw reis daar niet mee.
Als u niet incheckt, heeft u gewoon geen geldig kaartje en reist u zwart. De reden waarom u zwart rijdt, is niet zo relevant. U wordt gewoon op dit gedrag beoordeeld. Geen incheck is een boete, eigenlijk verhoging.
Contact met Klantenservice kan nog wel eens helpen als u dit niet eerder is overkomen. U heeft nu niet voor uw reis betaald. ‘We’ gaan dit niet oplossen als u zelf een fout maakt en kunnen dat zelfs niet .Het is niet na te gaan of iemand bewust zwart rijdt of niet en dus telt alleen of er een incheck is of niet.
Die was er niet. Dat is objectief te beoordelen en met het advies van de conducteur bij het uitchecken in Zwolle heeft u bij het uitchecken geen geldig kaartje voor Meppel-Zwolle, en dus niet betaald.
Persoonlijk komt dit advies me ook vreemd voor, ik vind het niet correct dat u dit kreeg. Een conducteur kan u verder ook nooit inchecken in de trein.
Het bedrag van €50 is het correctietarief voor het niet hebben van een geldige incheck op de OV-chipkaart kaart. Er is ook een correctietarief van €20 (of €12 bij 40% korting) wanneer er bij uitchecken bij een poortje geen eerdere incheck was. Die €20 heeft u nu niet omdat u bij spoor 14 eerst heeft ingecheckt alvorens uit te checken om het station te verlaten.