beantwoord

Onterecht correctietarief

  • 21 August 2023
  • 16 reacties
  • 411 Bekeken

Ontvangen mail 19/8 jl. van Lieneke Bouma.inzake gemaakte treinreis zonder geldig reisrecht.

Op 19/8 heb ik ingecheckt in Amsterdam voor mijn reis naar Apeldoorn. Bij het inchecken ging het poortje open en kon dus verder lopen. Bij controle in de trein ontdekte de conducteur dat ik niet was ingecheckt wat mij dus zeer verbaasde. Hoe kon ik door het poortje zonder inchecken? de conducteur meldde mij dat hij een correctie had aangebracht. Dat mij nu een boete van € 50,00 in rekening wordt gebracht vind ik dus zeer onterecht en verzoek u beleefd de mij opgelegde boete in te trekken en het normale tarief ER Amsterdam CS - Apeldoorn in rekening te brengen.

Met vriendelijke groet,

Luz Maria Camacho

icon

Beste antwoord door Laura NS 21 August 2023, 11:17

Bekijk origineel

16 reacties

Welkom op onze NS Community Penelope. Het komt voor dat het poortje de check niet goed registreert, erg vervelend dat dit bij jou het geval was.

Neem hiervoor zeker even contact op met onze klantenservice. Zij kunnen deze voor je herstellen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt in jouw reisoverzicht zien of je ingecheckt hebt, maar ook bij welke vervoerder. In Amsterdam heb je ook metro-poortjes. Jouw overzicht vind je in MijnNS.

Soms gaat een poortje open als je te snel achter iemand aanloopt. Op iemand achter jou al incheckt. Kijk daarom altijd welke melding je krijgt bij in/uitchecken.

Wat betreft correctietarief kun je telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Op Amsterdam Centraal zijn geen poortjes van NS en poortjes van GVB naast elkaar. Dat kan het probleem dus niet zijn. 

Tenzij @Penelope haar reis is begonnen op Amsterdam Amstel natuurlijk. Daar is zo'n vergissing snel gemaakt.

Badge +3

@MoDe Op Amsterdam Centraal zijn geen poortjes van NS en poortjes van GVB naast elkaar. Dat kan het probleem dus niet zijn. 

Tenzij @Penelope haar reis is begonnen op Amsterdam Amstel natuurlijk. Daar is zo'n vergissing snel gemaakt.

Amstel of Duivendrecht (al is Duivendrecht strikt genomen geen Amsterdam maar Ouder-Amstel). Het volgende station (Bijlmer Arena) is weer wel Amsterdam.

Reputatie 4

Ik vraag me wel hardop af dat wanneer die incheck wel is gelukt en een conducteur deze niet kan zien en de situatie registreert, of de backoffice/ het systeem dan niet automatisch moet zien dat de incheck klopt en de registratie dus niet in rekening brengt?

 

 

Badge +3

incheck wel is gelukt en een conducteur deze niet kan zien

Dit kan niet voorkomen; een check-in wordt op de kaart zelf weggeschreven en is dus altijd direct zichtbaar voor de conducteur als deze gelukt is.

incheck wel is gelukt en een conducteur deze niet kan zien

Dit kan niet voorkomen; een check-in wordt op de kaart zelf weggeschreven en is dus altijd direct zichtbaar voor de conducteur als deze gelukt is.

Wordt het wegschrijven bij het poortje dan gecontroleerd?

Badge +3

Ik denk dat het op zich wel kan gebeuren dat de dataverbinding van het paaltje of poortje met het achterliggende systeem onderbroken is. En dat de gemaakte check-ins en check-uits dan wel lokaal worden opgeslagen, maar even niet doorkomen in het achterliggende systeem. In een situatie waarin de verbinding niet snel hersteld wordt, zou ik me kunnen voorstellen dat dat een correctietarief op zou kunnen leveren voor een ontbrekende check-in of check-uit. Maar niet voor het ontbreken van een geldig reisrecht, want de conducteur ziet een geldige check-in en voert geen registratie door.

Ik bedoel of het poortje controleert of de data goed is weggeschreven op de kaart door dit direct bij de transactie te verifiëren. Als dat niet het geval is, kan het wel gebeuren. Staat los van de connectie met de backend  Dus als het poortje dezelfde handeling uitvoert als de conducteur en het wegschrijven op de kaart checkt heb je gelijk.

Badge +3

Ik heb weleens in mijn reishistorie op www.ov-chipkaart.nl een vermelding gezien van een mislukte transactie. Enige vorm van controle lijkt dus wel plaats te vinden, maar ik ben absoluut geen expert op dat gebied.

Weet jij hoe het systeem werkt @Thom?

@Erryt NS Heb jij enig idee hoe en wat? In welke mate controleert het poortje of de transactie correct is weggeschreven? 

Badge +3

Als een poortje opent en er geen incheck op de kaart geschreven is, is dat een uitzondering. Dat een conducteur een incheck niet kan zien in de ‘backend’ is waarschijnlijker, maar zou niet meteen een correctie op moeten leveren.

Het meest waarschijnlijke lijkt me dat er per ongeluk met een bankpas (OVpay) ingecheckt is, dat zou je een dag later op je bankrekening moeten kunnen zien.

Dat is een goede vraag waarvan ik na een half uur speurwerk nog geen antwoord kon achterhalen. Het is wel eens voorgekomen dat transacties wat later binnenkwamen, volgens mij (dit durf ik niet te bevestigen). Daardoor heb ik het idee dat er wel controle is, maar in hoeveel en hoe vaak dat gebeurt zal ik intern denk ik ook niet kunnen achterhalen. Ik denk dat je het antwoord het beste bij Thales kan achterhalen.

Badge +3

Dat is een goede vraag waarvan ik na een half uur speurwerk nog geen antwoord kon achterhalen. Het is wel eens voorgekomen dat transacties wat later binnenkwamen, volgens mij (dit durf ik niet te bevestigen). Daardoor heb ik het idee dat er wel controle is, maar in hoeveel en hoe vaak dat gebeurt zal ik intern denk ik ook niet kunnen achterhalen. Ik denk dat je het antwoord het beste bij Thales kan achterhalen.

Het is mij ooit gelukt om een poortje te openen met een 1e klas upgrade (e-ticket op telefoon), maar dat was natuurlijk een bewuste actie/test en niet een fout die iemand met een ov-chipkaart zal maken.

Reputatie 5

 

Het is mij ooit gelukt om een poortje te openen met een 1e klas upgrade (e-ticket op telefoon), 

Als je die upgrade uitprint dan staat er zelfs een vrij uitgebreide instructie op over hoe het poortje te openen met de qr-code op je upgrade.

Bedankt @Erryt NS voor het uitzoeken. Ik denk dat @Robert B een plausibele verklaring geeft. Met meerdere betaalsystemen, OV chip en OVpay, kan het natuurlijk soms misgaan. En misschien had TS al de andere betaalmogelijkheden moeten laten controleren door de conducteur. Wat natuurlijk ook weer niet helemaal wenselijk is. 

Reageer