beantwoord

Onterechte toeslag voor 1e klas reizen. Hoe kan dit?

  • 12 June 2023
  • 3 reacties
  • 280 Bekeken

Gisteren zat ik in de trein van Rotterdam centraal naar Amsterdam Science Park, met mijn weekend-vrij abbonement.

Ik zat gewoon in de 2e klasse en heb ook ingecheckt voor de extra toeslag voor de IC direct tussen Rotterdam en Amsterdam. Ik ben 2x gecontroleerd en alles was in orde.

Nu krijg ik tot mijn grote verbazing een email met het volgende bericht:


“ [...] is een treinreis gemaakt zonder toeslag 1e klas.
Het correctietarief van € 20,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.”

Ik sta hier versteld van. Ik zat niet in de 1e klas, in beide treinen niet. 

Hoe kan dit?

Hartelijke groet,

Charlotte 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 12 June 2023, 15:43

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Charlotte556,

Je kunt hiervoor het beste rechtstreeks contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter.

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe het afloopt. NS is met ‘Flex’ afgestapt van de 'normale’ boetes. De conducteur kan nu tijdens controle aangeven dat er iets niet in orde is (niet ingecheckt, verkeerde klasse, etc.) en daar volgt dan later een correctietarief uit. Er komen hier echter heel vaak verhalen van conducteurs die daar niks over gezegd hebben tegen de reiziger. En dan is het achteraf natuurlijk zijn woord tegen het jouwe. Daarom ben ik wel nieuwsgierig hoe NS hiermee omgaat.

Hoi Charlotte,

Bij mij is hetzelfde gebeurd met mijn weekend vrij abbo. 
Na deze reis meteen een mail met een correctie tarief.

hoe is t bij jou afgelopen? Ik heb gebeld en ze kunnen niks doen?

Reputatie 4

Ik hoorde eergisteren een verhaal van een reiziger die zowel het correctie tarief moest betalen als de gemiste uitcheck. Is wel gefixt maar het blijft raar dat de systemen dat niet kunnen zien en het zo dubbelop gaat.

 

Eveneens, zijn dit hun eigen voorwaarden:

 

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

 

Het zou dus mogelijk moeten zijn om ook bij het registreren van de situatie door een HC het verschil recht te trekken tussen de boete/ correctie en de daadwerkelijke ritprijs? 

 

Of dat nu 2-1 is of geen I check bijv. 

 

Kan iemand van de klantenservice van de NS hier misschien antwoord op geven? 

Ook dienen Hcs dit gewoon aan te geven in de trein. Enkel niet met een Business Card. 

 

 

Reageer