beantwoord

oude abonnement verwijderen

  • 30 September 2023
  • 14 reacties
  • 310 Bekeken

Ik ben net overgestapt van een Dalvoordeelabonnement naar een Flexabonnement.
Ik kreeg van de NS twee mailtjes met 10 minuten interval. De eerste mail zegt dat ik nog TWEE stappen moet ondernemen:

  1. Verwijder uw oude abonnement van uw OV-chipkaart;
  2. Zet uw nieuwe NS Flex abonnement op uw kaart

En de tweede mail zegt dat er nog EEN stap nodig is.

Ik ben naar de kaartautomaat van het station gegaan en heb NS flex opgehaald en op mijn kaart gezet.
Maar ik zie nergens een mogelijkheid om mijn oude abonnement te verwijderen. En ik de eerste mail staat:
“Let op: verwijdert u uw oude abonnement niet van uw OV-chipkaart dan blijft het contract actief. De betalingen van de abonnementskosten aan NS lopen in dat geval door.”
 

Ik ben nu dus bang dat er straks weer geld voor een jaarabonnement Dalvoordeel wordt afgeschreven. Hoe weet ik nu zeker dat dat niet gebeurt. En hoe weet ik zeker dat mijn oude abonnement wordt stopgezet en niet wordt verlengd?
 

Ik vind die twee mailtjes heeeeel erg verwarrend en ik ben bepaald geen digibeet.

 

icon

Beste antwoord door Daniël NS 1 October 2023, 11:22

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Per wanneer is het oude abonnement opgezegd? Per direct, dan zou deze klaar moeten staan bij de automaat. Je hebt kans dat het in 1 handeling geregeld is: erafhalen en opnieuw er op zetten.

Het kan nog even duren voor mijnNS is bijgewerkt.

Reputatie 7
Badge +3

Als het goed is en intussen niet veranderd is, is het verwijderen van het oude saldo abonnement en ophalen van het nieuwe Flex abonnement één en dezelfde handeling. Je kunt in de historie van je MijnNS account en je account bij OV-chipkaart.nl zien of het oude saldo abonnement is verwijderd en het nieuwe Flex abonnement is geactiveerd. Zelf heb ik dit in 2019 gedaan met een Traject Vrij op saldo wat ik wijzigde naar Flex Dal Voordeel. 

Het lijkt inderdaad één handeling te zijn. Maar dan blijft dat mailtje van NS wel erg verwarrend. En het dreigement dat je abonnement doorloopt als je het niet zelf verwijderd ook.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt inderdaad één handeling te zijn. Maar dan blijft dat mailtje van NS wel erg verwarrend. En het dreigement dat je abonnement doorloopt als je het niet zelf verwijderd ook.

Dat ‘dreigement’ is er niet voor niets. Er komen genoeg klachten binnen van opgezegde abonnementen waarvoor nog betaald moet worden omdat ze niet van de kaart verwijderd zijn. Dat moet binnen 1 maand, maar niet iedereen activeert flex (meestal basis) binnen een maand.

Reputatie 7
Badge +3

De tekst is zo te zien wel aangepast tov de mail die ik 4 jaar geleden kreeg. Daar stond dat je het abonnement had beëindigd, maar dat was pas echt zo wanneer je bij een automaat was geweest. Juister was dat je de beëindiging had aangevraagd. 

 

OK, die tekst vind ik veel duidelijker dan de mail die ik kreeg:

Zodra uw NS Flex bestelling klaar staat op een NS-kaartautomaat of ophaalpunt voor de OV-chipkaart, ontvangt u een bevestiging per e-mail. Het referentienummer van uw bestelling is: xxxxxxxxxx
 
Belangrijk: nog 2 stappen nodig voor de overstap naar NS Flex
  1. Verwijder uw oude abonnement van uw OV-chipkaart;
  2. Zet uw nieuwe NS Flex abonnement op uw kaart.
 
Dit moet u doen vóór 29 oktober 2023 en kan bij de NS-kaartautomaat of een ophaalpunt voor de OV-chipkaart. Een NS-kaartautomaat vindt u op het station en een ophaalpunt staat in een supermarkt, boekhandel of instelling in uw buurt. Voer uw postcode in op ov-chipkaart.nl om te zien waar u dichtbij terecht kunt.
 
Let op: verwijdert u uw oude abonnement niet van uw OV-chipkaart dan blijft het contract actief. De betalingen van de abonnementskosten aan NS lopen in dat geval door.
 

Bedankt voor jullie reacties, maar is er ook een medewerker van NS die nu een echt duidelijk antwoord op mijn oorspronkelijke vraag kan geven?

Of i er een manier om een medewerker van NS te spreken te krijgen? Alleen verwijzen naar de FAQ en het forum is onvoldoende klantenservice. Net als het mailen vanuit "noreply”.

 

Reputatie 7
Badge +3

Op deze community zijn NS moderators actief, alleen niet op dit tijdstip. Morgenochtend zal er vast wel weer eentje fris en fruitig aanwezig zijn. 

Reputatie 6

Goedemorgen Maarten3897. Welkom bij de NS Community.

Als eerste dan het directe antwoord op je vraag: Als je je Flex product nu opgehaald hebt binnen een maand van aanvraag is alles goed verlopen, je hoeft niet te twijfelen over de status van je oude product, dit is nu gestopt. 

Om even wat duidelijkheid te geven, met het ophalen van je producten (wat één handeling is) doe je twee dingen (de twee stappen die genoemd worden). Je haalt het Flex product op en haalt de beëindiging van je oude product op om het te stoppen. Ik kan je verwarring snappen. Het dient wel als twee aparte punten genoemd te worden omdat het wel los van elkaar staat ook al haal je dit tegelijkertijd op. Zie ook de reactie van MoDe, je hebt veel langer de tijd om je Flex product op te halen dan dat je hebt om je oude product te stoppen. Waarom dit niet gelijk loopt… is helaas een IT technisch iets waar ik geen verdere inzage in heb! 

Bedankt voor je antwoord Daniël.

Het is me nu duidelijk. Ik zou wel als feedback willen meegeven dat als het twee aparte dingen zijn je als klant ook verwacht dat je twee aparte bevestigingen krijgt. Dus

  1. Hoera het is gelukt, je Flex abonnement is nu actief

maar ook

  1.  Je Dalvoordeelabonnement is hierbij opgezegd.

Die laatste melding krijg je als klant niet en zou wel veel misverstanden de wereld uithelpen.

 

Reputatie 6

Ik zet dit als feedback voor je door!

Badge +3

Voor je gemoedsrust kun je eventueel kijken naar de kaartinformatie via een Mijn OV-chip account, daar zal staan dat Dal Voordeel beëindigd is (als het een oud VDU was staat er Reizen op Saldo NS korting).

En verder dat het saldo verwijderd is, eventueel automatisch opladen beëindigd is en dat er twee nieuw e producten Reizen op Rekening NS (trein en bus/tram/metro) bij gekomen zijn, dat is NS Flex.

Welk Flex abonnement je hebt staat niet op de kaart zelf. Bij later wijzigen van Flex hoef je dat dus niet meer bij een automaat te bevestigen.

Voor de rest krijg je binnen enkele dagen een creditfactuur voor de resterende looptijd van je oude Dal Voordeel.

Deze mail kreeg ik ook maar ik heb al jaren geen OV chipkaart meer (ik koop altijd losse kaartjes). Wat nu?? Kan ik het via Mijn NS verwijderen van de OV chip of moet ik een nieuwe pas aanvragen en het dan fysiek doen? Beetje omslachtig toch? Dank alvast 

Badge +3

U kunt hiervoor het beste even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om hierover met een medewerker van NS te spreken. Geef daarbij duidelijk aan dat u kennelijk een abonnement hebt dat u wilt opzeggen, maar dat u de OV-chipkaart niet meer hebt.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Reageer