beantwoord

oude factuur


Geachte mevrouw/meneer,

 

Ik heb reeds meerdere malen contact opgenomen met jullie klantenservice. Ruim 80 minuten hebben deze gesprekken geduurd, en diverse malen werd de verbinding door jullie systeem verbroken. Uiteindelijk blijkt dat de factuur een reis zou betreffen die meer dan een jaar geleden is uitgevoerd, dit terwijl jullie maandelijks facturen hebben verstuurd. Het betreft voor mij reiskosten die voor de zaak zijn gemaakt. Inmiddels ben ik van baan veranderd en kan ik deze kosten niet meer declareren aangezien het een afgesloten periode betreft. 

icon

Beste antwoord door Olav93 11 June 2024, 08:07

Bekijk origineel

11 reacties

Hoi @Dokter Arts,

Ik ben bang dat u 1 van de velen bent. Er loopt op deze Community ook al een ander topic over. Ook daar zijn veel reacties te lezen van soortgelijke ervaringen.

Als medereizigers hebben wij geen inzicht in elkaars gegevens en zeker geen invloed op het beleid van de NS hierin. Wel zijn veel mensen, begrijpelijk, hier niet blij mee. 

Reputatie 7
Badge

Toch nog even iets specifieker uit dat topic: NS mogen dit volgens hun eigen voorwaarden niet doen. https://community.ns.nl/abonnementen-2/ns-brengt-na-ruim-een-jaar-kosten-van-terugreis-in-rekening-85297?postid=606071#post606071

Zoals gezegd zijn wij geen klantenservice en u moet het zelf weten, maar ik raad u aan te betalen onder protest (gezien NS bij niet betalen, ook van een betwiste factuur, dreigt met beëindigen van abonnementen) en een klacht in te dienen. Na afhandeling daarvan (of waarschijnlijker, uitblijven van afhandeling binnen de geldende termijn), kunt u dan desgewenst naar het klachtenloket, de geschillencommissie of de rechter om uw gelijk te halen.

Nog een aanvulling: het is niet nodig om een officiële klacht in te dienen bij de NS. Ik heb een kopie van de chat meegestuurd en dat was voldoende bij het klachtenloket.

Ik heb bewust voor de chat gekozen omdat je dan een schriftelijke reactie hebt. Daarna kun je meteen naar het klachtenloket.

Reputatie 7
Badge

@Jan Haverkamp dat komt waarschijnlijk doordat de chat in de klachtenprocedure wordt genoemd als kanaal. Eerst klagen bij de aanvieder zelf is i.i.g. volgens het reglement van de Geschillencommissie voor ontvankelijkhied daar wel vereist. Het zou ook kunnen dat het klachtenloket daar laagdrempelliger in is.

@Jan Haverkamp dat komt waarschijnlijk doordat de chat in de klachtenprocedure wordt genoemd als kanaal. Eerst klagen bij de aanvieder zelf is i.i.g. volgens het reglement van de Geschillencommissie voor ontvankelijkhied daar wel vereist. Het zou ook kunnen dat het klachtenloket daar laagdrempelliger in is.

Nee, het klachtenloket is niet per se laagdrempeliger, maar ze vereisen geen officiële klacht. Je moet wel eerst klagen bij de vervoerder, maar dat hoeft geen ‘klacht’ te heten. Je kunt zelfs telefonisch klagen. Voor de geschillencommissie gelden dezelfde eisen.

Reputatie 7
Badge

Ja, precies, dus als je via de chat contact hebt gehad is dat ook voldoende en dat heet dan een klacht indienen, maar dát moet je wel gedaan hebben.

Reputatie 7
Badge +1

Geachte mevrouw/meneer,

 

Ik heb reeds meerdere malen contact opgenomen met jullie klantenservice. Ruim 80 minuten hebben deze gesprekken geduurd, en diverse malen werd de verbinding door jullie systeem verbroken. Uiteindelijk blijkt dat de factuur een reis zou betreffen die meer dan een jaar geleden is uitgevoerd, dit terwijl jullie maandelijks facturen hebben verstuurd. Het betreft voor mij reiskosten die voor de zaak zijn gemaakt. Inmiddels ben ik van baan veranderd en kan ik deze kosten niet meer declareren aangezien het een afgesloten periode betreft. 

Dit is natuurlijk ook een belangrijke reden waarom die termijn van 3 maanden in Flex is opgenomen. Veel reiskosten moeten worden gedeclareerd bij de werkgever en werkgevers willen natuurlijk geen correcties van vorig jaar nog ontvangen. Wanneer gaat NS nu eindelijk eens adequaat reageren op dit onderwerp? Het gekozen antwoord in het andere topic is volstrekt onvoldoende.

Ik heb gebeld en geprobeerd om te chatten. Uiteindelijk 30 minuten verder. Teamleider zegt dat ze het recht hebben om twee jaar na dato nog een factuur te versturen. Maar ze snappen mijn probleem en noteren een klacht. Maar hier krijg ik geen kopie van, en of de klacht wordt behandeld en/of wordt toegekend is afwachten???? Daar kan ik niets meer aan doen..

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb gebeld en geprobeerd om te chatten. Uiteindelijk 30 minuten verder. Teamleider zegt dat ze het recht hebben om twee jaar na dato nog een factuur te versturen. Maar ze snappen mijn probleem en noteren een klacht. Maar hier krijg ik geen kopie van, en of de klacht wordt behandeld en/of wordt toegekend is afwachten???? Daar kan ik niets meer aan doen..

 

Teamleider vertrekt dus valse informatie zoals hier al in meerdere topics aangegeven. Klacht indienen bij het klachtenloket OV en anders bij de geschillencommissie. Bij de geschillencommissie moet u wel betalen maar als uw klacht terecht is krijgt u uw geld terug. 9 van de 10 keer laat NS het niet tot een oordeel van de geschillencommissie komen omdat het bedrijf donders goed weet dat het hier fout zit.

 

Zie ook dit topic: 

 

en deze reactie in dat topic

 

 

Ik heb gebeld en geprobeerd om te chatten. Uiteindelijk 30 minuten verder. Teamleider zegt dat ze het recht hebben om twee jaar na dato nog een factuur te versturen. Maar ze snappen mijn probleem en noteren een klacht. Maar hier krijg ik geen kopie van, en of de klacht wordt behandeld en/of wordt toegekend is afwachten???? Daar kan ik niets meer aan doen..

 

Heel vervelend dat de NS hier zo op reageert. Het beste kunt u nu een klacht indienen bij het klachtenloket OV Openbaar Vervoer - Klachtenloket Openbaarvervoer (klachtenloket-openbaarvervoer.nl). Dan gaan zij er verder mee aan de slag. De geschillencommissie zou de volgende stap zijn, maar dat is ingewikkelder dan het klachtenloket. U kunt dus beter eerst naar het klachtenloket gaan en dan eventueel later naar de geschillencommissie.

Zelf heb ik precies dezelfde klacht en het klachtenloket heeft mijn klacht inmiddels in behandeling genomen. Ze vragen nu de NS om een reactie.

Reputatie 7
Badge +3

Teamleider zegt dat ze het recht hebben om twee jaar na dato nog een factuur te versturen.

 

Vermoedelijk doelt de teamleider op artikel 14.1 uit de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS). Daarin staat:

Indien u met NS overeen bent gekomen dat u een Vervoer- bewijs, abonnement of ander Product van NS betaalt per automatische incasso, verjaart de rechtsvordering van NS tot betaling van dit Vervoerbewijs, abonnement of andere Product door verloop van twee (2) jaren. Deze termijn begint met de aanvang van de dag volgende op die waarop u het Vervoerbewijs, abonnement of ander Product had moeten betalen.

Maar dat gaat over het mogen incasseren van een factuur. Niet over het mogen factureren van reiskosten.

Reageer