Skip to main content

Hallo,

Ik ben recentelijk gewisseld van NS daluren abbonement naar NS flex basis. Ik heb het al opgehaald en op mijn persoonlijke ov chipkaart gezet, maar toen ik net probeerde een OV fiets te huren werkte het niet. Elke OV fiets gaf een rood lichtje toen ik het probeerde. Dat is natuurlijk heel vervelend, want ik rekende op het kunnen huren van de fiets. Ik weet alleen niet wat ik kan doen om het te veranderen, want volgens alle informatie zou ik met NS flex basis een OV fiets moeten kunnen huren, en kan ik niet apart een ov fiets abbonement op mijn kaart zetten.

Dus ...wat nu?

Is het abonnement ook al ingegaan? Overigens geeft een defect gemelde fiets ook een rood lampje als je die probeert te huren met geldig abonnement.

Ja het Abbonement is al ingegaan, ik heb ook bij de ns automaat concontroleerd dat het op mijn kaart staat. Verder heb ik het bij 4 fietsen geprobeerd, het lijkt me onwaarschijlijk dat ze alle 4 defect waren...

Hallo Xan48 en welkom bij de NS Community,

Op welk station probeerde je een fiets te huren?

Op Amsterdam Muiderpoort.

Het verhaal van Daniel zou wel eens kunnen kloppen, maar ik kan dat niet bevestigen. Er kunnen veel fietsen staan, maar er zijn er ook altijd heel veel verhuurd. Momenteel zijn er een boel fietsen die er horen te staan niet inzetbaar. Je kan wel gewoon reizen met de kaart? 

OV-fiets is een apart systeem en is gekoppeld aan je kaartnummer.

Het staat dus niet als product op je kaart en het hebben van NS Flex (Reizen op Rekening) betekent niet automatisch dat je OV-fietsen kunt huren (al zou dat wel moeten).

Neem contact op met de Klantenservice om OV-fiets (en Stallen op Rekening) te activeren op je kaartnummer, je hoeft daarvoor niet naar een automaat.

De Klantenservice kan (het recht op) huren van OV-fietsen ook uitzetten, dus aanzetten zou ook moeten lukken.

@Erryt NS Ik kan inderdaad wel gewoon reizen met de kaart

@Robert B Voor het wissenlen naar NS flex kon ik wel gewoon ov fiesten huren met dezelfde persoonlijke ov chipkaart, zou het hebben NS flex het er op een andere manier hebben afgehaald? 

Ik ga in elk geval het nog een keer proberen om toch zeker te testen dat het niet lag aan dat alle fietsen die geprobeerd had defect waren, en anders neem ik contact op met de klantenservice. Bedankt voor het advies iedereen!

Korte update, later werkte het huren van de Ov fiets elders wel, dus misschien waren idd alle ov fietsen op Amsterdam Muiderpoort defect waren, of dat het systeem even tijd nodig had. (Het incident gebeurde de dag na de abbonements wissel).

Reageer