Skip to main content

Zondag zat ik een overvolle trein. 

Ik heb daarom via mijnNS een eerste klas upgrade gekocht, binnen 15 minuten na inchecken.

Mijn reis was van Maastricht naar Den Haag.

Ik heb een NS flex weekend vrij abonnement.

 

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de kosten voor die upgrade 6 euro bedragen in het weekend.

In de reishistorie van MijnNS staat echter een hoger bedrag: 12,35 euro meen ik me te herinneren. 
Weet iemand hoe dit zit? Ging er iets fout?

Nee, de kosten van een NS Flex Weekend Vrij 1e klas zijn € 6 per maand hoger dan van een NS Flex Weekend Vrij 2e klas. Een losse update is bij een kort traject goedkoper dan € 6, maar bij een langer traject duurder.

 


Bedankt voor het antwoord. Zal er de volgende keer rekening meehouden als ik weer een eerste klasupdate overweeg.


Hoi @JaccoDaalmans,

Voor de juiste afweging dien je te rekenen met € 9,00. Dat is tegenwoordig het verschil in prijs tussen een Weekend vrij 2e klas en 1e klas voor een maand. Ook hier heeft de inflatie toegeslagen helaas….... 

 

NS Flex Weekend Vrij  
Abonnementskosten € 34,95
Reis 1e klas in het weekend € 9,00
Totaal per maand € 43,95

 

https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij/opties


Upgrade van €6 is voor keuzedag. Bij flex zijn geen goedkope upgrades


Ik was in de war met het oude (niet-flex) abonnement, waarvoor je blijkbaar wel voor 6 euro een eerste klas weekendupdate uit de kaartautomaat kunt kopen.


Ik was in de war met het oude (niet-flex) abonnement, waarvoor je blijkbaar wel voor 6 euro een eerste klas weekendupdate uit de kaartautomaat kunt kopen.

Dat klopt, bij reizen op saldo kan je in het weekend naar 1e klas upgraden voor €6 per dag (bij de kaartautomaat).

Bij Flex werkt het anders, daar betaal je in het weekend 42% van wat de reis 2e klas voltarief zou kosten (1e klas is 70% duurder maar je krijgt 40% korting op die meerprijs).

€ 29,40 × 0,7 × 0,6 = € 12,35

Je abonnement upgraden kost €9 per maand en kan via https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij/opties en als je nog niet kunt wisselen lukt het wel via de Klantenservice. Na een maand kan je weer wisselen naar 2e klas.


Reageer