beantwoord

Prijs klassewissel

  • 10 September 2023
  • 8 reacties
  • 372 Bekeken

Goedemorgen,

Ik heb een ogenschijnlijk simpel vraagje maar kan het antwoord nergens vinden.

Ik heb een NS flex abonnement met dal vrij. In het weekend kan ik hiermee dus gratis reizen in de tweede klas. Volgend weekend zou ik echter graag een dagje kris kras door Nederland willen reizen in de eerste klas. Wat kost dit mij nou precies extra voor 1 dag?

Alvast bedankt.

Groeten,
Manuel

icon

Beste antwoord door Tochjo 10 September 2023, 11:59

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

U kunt bij NS Flex niet voor een vast bedrag in de eerste klasse reizen met een abonnement voor de tweede klasse. U betaalt per reis een bedrag, en bij Dal Vrij is dat in het weekend en de daluren 42% van de ritprijs tweede klasse vol tarief.

Maakt u een reis die normaal in de tweede klasse 10 euro kost bij reizen tegen vol tarief, dan moet u dus 4,20 euro betalen om die reis in het weekend in de eerste klasse te mogen maken. Reist u een hele dag door het land, dan moet u steeds opnieuw uitchecken en weer inchecken als u terugreist in de richting waar u vandaan kwam, en dan kost het dus al snel enkele tientjes.

Ter vergelijking: een abonnement Dal Vrij voor de eerste klasse kost per maand 40 euro meer dan een abonnement voor de tweede klasse. Als u in een maand regelmatiger in de daluren in de eerste klasse wilt reizen, dan is het te overwegen uw abonnement tijdelijk te wijzigen in een abonnement voor de eerste klasse.

Bedankt voor je reactie. 

 

Als ik het goed begrijp is het in mijn geval dus voordeliger om het abonnement tijdelijk te veranderen naar eerste klas. 

 

Toch nog een aantal vragen hierover: gaat de klasse-switch direct na wijzigen van het abonnement in, wat zijn de kosten en hoelang zit ik hier aan vast (dus wanneer kan ik het abonnement dan op zijn vroegst weer terugzetten naar tweede klas) ?

 

Mijn doel is puur om 1 lange dag comfortabel eerste klas te kunnen reizen 

 

Sorry voor de vele vragen maar alvast bedankt wederom!

 

Groeten,

Manuel

Badge +3

U kunt uw abonnement op elk moment wijzigen, mits er minimaal een maand is verstreken sinds de aanschaf of vorige wijziging. Wijzigen van klasse moet door het abonnement te wijzigen, vervolgens te kiezen voor NS Flex Dal Vrij (wat u al hebt, inderdaad) én dan de extra optie voor 1e klas reizen in de daluren aan te vinken (of juist niet, als u terugwisselt).

Wijzigingen gaan direct in. De dag van de maand waarop de incasso plaatsvindt, verandert niet. U krijgt een tussentijdse factuur voor het prijsverschil dat met een extra afschrijving van uw rekening wordt afgeschreven (bij wijzigen naar een duurder abonnement) of wordt bijgeschreven (bij wijzigen naar een goedkoper abonnement). Een abonnement voor de eerste klas is 40 euro per maand duurder (159,95 euro per maand).

Bedankt! Er is minimaal een maand verstreken sinds de vorige wijziging. 

Dus stel ik verander het abonnement op 12 september naar eerste klas, dan gaat deze wijziging per direct in en dan kan ik het op zijn vroegst op 12 oktober weer terugzetten naar tweede klas. En dit zou me dus 40 euro extra kosten? Klopt dit?

Wel jammer dat ik het niet gewoon voor 1 dagje kan omzetten zeg.. 

Badge +3

Dus stel ik verander het abonnement op 12 september naar eerste klas, dan gaat deze wijziging per direct in en dan kan ik het op zijn vroegst op 12 oktober weer terugzetten naar tweede klas. En dit zou me dus 40 euro extra kosten? Klopt dit?

Dat klopt.

 

Wel jammer dat ik het niet gewoon voor 1 dagje kan omzetten zeg.. 

Dat kan wel. Als u niet uw abonnement wil wijzigen, maar alleen voor een losse reis (of meerdere losse reizen), dan regelt u dat in Mijn NS (de website of de app). Daar kunt u een klassewissel doorvoeren. Wisselen van tweede klasse naar eerste klasse kan tot een kwartier na inchecken; wisselen van eerste klasse naar tweede klasse moet voorafgaand aan het inchecken. Bij het wisselen geeft u aan hoe lang de wisseling moet duren. Maar u kunt later alsnog op elk moment zelf wisselen, dus u zit niet vast aan de geselecteerde periode.

Maar zoals geschreven kan het niet voor een vast bedrag. U betaalt dan extra per reis (in daluren en weekend is dat 42% van de ritprijs tweede klas vol tarief). Dit kan dus wel snel oplopen bij een dag door het hele land reizen, maar kan alsnog wel goedkoper zijn dan 40 euro als het echt om één dag gaat.

Bedankt!

Met betrekking tot het tweede: het probleem is dus dat ik onbezorgd een dagje wil treinen en als ik dan per losse reis extra voor de eerste klas moet betalen dan gaat dat enorm in de papieren lopen.. Stel ik wil van Leeuwarden naar Maastricht en daarna nog naar Rotterdam en Enschede, dan gok ik zomaar dat de maandelijkse wijziging van 40 euro mij minder kopzorgen oplevert dan voor iedere losse reis extra te betalen. Is deze inschatting correct?

 

Edit: je geeft het antwoord eigenlijk al in de toevoeging op je laatste bericht. Bedankt!!

Badge +3

Gaat dit toevallig om de https://www.kilometerkampioen.nl op 16 september? Dan heb je die 40 euro er natuurlijk meteen uit.

Reputatie 5

Wel jammer dat ik het niet gewoon voor 1 dagje kan omzetten zeg

Hoi @Manuell

Als je met Flex DalVrij een dag 1e klas wilt reizen in het weekend, dan moet je mij even een privé-bericht sturen. Ik heb nog wel een 1e klas daluren upgrade voor je die je mag hebben.

Reageer