beantwoord

samenreiskorting voor een gedeelte van de reis met NS Flex

  • 14 October 2023
  • 12 reacties
  • 318 Bekeken

Hoe werkt de samenreiskorting als je niet de hele reis samen reist?

Ik heb NS Flex Basis. Ik ga naar station Utrecht en ontmoet daar mijn reisgenoot. Samen reizen we naar Amsterdam. Moet ik dan na aankomst in Utrecht uitchecken, de samenreiskorting activeren (in de app) en vervolgens weer inchecken? En maakt de volgorde van de handelingen nog uit?

En nu vraag ik me ineens af of de conducteur bij kaartcontrole kan zien dat ik de samenreiskorting heb aangezet?

icon

Beste antwoord door MoDe 14 October 2023, 23:07

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In Utrecht check je uit. Vervolgens zet je samenreiskorting in de app aan en check weer in. Dat is de juiste volgorde van handelen.

De conducteur kan zien dat je samenreiskorting aangezet hebt.

Reputatie 7
Badge +4

Ik weet niet of u zich dat afvraagt maar als u samenreiskorting op uw kaart ziet staan dan ziet de conducteur dat echt altijd. U reist dan op het eerste stuk met korting maar niet samen. Dan zit u letterlijk en figuurlijk fout. Pas de regels voor met korting toe zoals ze bedoeld zijn. Overigens is het nu de opzet van NS de regels voor samenreiskorting eindelijk aan te  scherpen, en een vermelding op de kaart van de hoofdreiziger  te geven. Ik pleit daar overigens al heel lang voor, maar goed, het is eindelijk ingedaald dat je geen regels moet maken die makkelijk in het nadeel van NS kunnen uitvallen. Er is nu eenmaal een categorie die alle mogelijkheden van niet of minder betalen aangrijpt. NS roept dit ook over zichzelf af met lekke regelgeving en ontbrekende controle en handhaving, helaas.

Ik ga er vanuit dat u zich aan de regelgeving wilt houden, zoals naar voren kwam in uw openingsposting.

 

Badge +3

Mocht je geen mobiele internetverbindig hebben dan kan je Samenreiskorting thuis aan zetten en tot Utrecht reizen met een bankpas.

Op spoor 5/7 (en voor de terugweg spoor 18/19) staan twee ‘overstappaaltjes’ met een witte kubus erboven waar je de bankpas uit kunt checken en met je ov-chipkaart in kunt checken.

Reputatie 7
Badge +3

Als het gedeelte van de reis met Samenreiskorting geheel in de daluren valt zou je ook een e-ticket Samenreiskorting kunnen gebruiken. Het gedeelte van de reis wat alleen wordt afgelegd kan dan ook met een e-ticket maar dan vol tarief. Op die manier hoef je niet naar zo'n “overstappaaltje” of poortjes bij de ingang, scheelt weer tijd, mocht de tijd op station Utrecht krap zijn. Je zou dan zelfs de trein helemaal niet uithoeven. 

Check ook even of de reis opknippen in een deel zonder en een deel met korting wel voordeliger is dan doorreizen op vol tarief. Met opknippen betaal je 2 keer het begintarief en onderbreek je de langeafstandskorting. 

Badge +3

Da’s wel een goede, en als je reis naar Utrecht lang is (stel je komt uit Maastricht) dan is doorreizen op voltarief naar Amsterdam goedkoper dan een losse reis Utrecht - Amsterdam met 40% korting.

Maastricht - Amsterdam C (voltarief) € 29,40

Maastricht - Utrecht C (voltarief) € 27,60
Utrecht C - Amsterdam C (korting) € 5,28

Vanuit Eindhoven verdien je 52 cent door de reis op te knippen en met korting te reizen tussen Utrecht en Amsterdam, is dat je de moeite van ‘overstappen’ of e-tickets kopen waard?

Bedankt voor alle tips. Natuurlijk wil ik niet zwart of grijs rijden, maar ik vroeg me af hoe de conducteur kan zien dat ik samenreiskorting via de app heb geactiveerd. Het staat dan immers niet fysiek op mijn ov-chipkaart. Kennelijk heeft de handcomputer van de conducteur rechtstreeks contact met het bestand waarin die activatie is opgeslagen.

Omdat mijn reis tot Utrecht maar een kippenstukje is, is het verschil ruim anderhalve euro. Maar behalve het geld, kwam de vraag ook voort uit nieuwsgierigheid.

 

Badge +3

Kennelijk heeft de handcomputer van de conducteur rechtstreeks contact met het bestand waarin die activatie is opgeslagen.

Dat klopt; bij het uitlezen van de kaart wordt via een dataverbinding onder meer deze informatie opgehaald uit het achterliggende systeem.

Badge +3

Dat klopt; bij het uitlezen van de kaart wordt via een dataverbinding onder meer deze informatie opgehaald uit het achterliggende systeem.

Let op dat je na het aanzetten van Samenreiskorting wél uit- en weer incheckt (op Utrecht C), want de ritprijs wordt berekend vanaf het moment van (eerste) incheck. Onderweg Samenreiskorting aan zetten doet dus niets als je pas in Amsterdam uitcheckt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt; bij het uitlezen van de kaart wordt via een dataverbinding onder meer deze informatie opgehaald uit het achterliggende systeem.

Let op dat je na het aanzetten van Samenreiskorting wél uit- en weer incheckt (op Utrecht C), want de ritprijs wordt berekend vanaf het moment van (eerste) incheck. Onderweg Samenreiskorting aan zetten doet dus niets.

Maar 1e deel wordt er niet samengereisd, pas vanaf Utrecht.

Badge +3

Maar 1e deel wordt er niet samengereisd, pas vanaf Utrecht.

Precies, en het erop wagen (kippeneindje naar Utrecht, wel risico op 50 euro boete bij controle) met Samenreiskorting vanaf je vertrekstation gaat waarschijnlijk ook niet werken, want een conducteur kan uiteraard zien dat degene met wie je meereist later (Utrecht) of ergens anders ingecheckt is.

Ergens na je vertrekstation Samenreiskorting aan zetten en in Utrecht (op het perron) even uit- en weer inchecken dus (of deel naar Utrecht op een bankpas).

Edit: onverstandig, zie onderstaande reactie van Maarten

Da’s wel een goede, en als je reis naar Utrecht lang is (stel je komt uit Maastricht) dan is doorreizen op voltarief naar Amsterdam goedkoper dan een losse reis Utrecht - Amsterdam met 40% korting.

Maastricht - Amsterdam C (voltarief) € 29,40

Maastricht - Utrecht C (voltarief) € 27,60
Utrecht C - Amsterdam C (korting) € 5,28

Vanuit Eindhoven verdien je 52 cent door de reis op te knippen en met korting te reizen tussen Utrecht en Amsterdam, is dat je de moeite van ‘overstappen’ of e-tickets kopen waard?

In de afrekening zie ik dat de reis niet op deze manier wordt berekend. Ik ben opgestapt in Den Dolder. Den Dolder-Amsterdam (via Utrecht) kost (vol tarief) € 11,20. Den Dolder-Utrecht kost (vol tarief) € 3,50. De reis Utrecht-Amsterdam is in de afrekening berekend op € 4,62, dat is 60% van (€ 11,20 - € 3,50).

Badge +3

In de afrekening zie ik dat de reis niet op deze manier wordt berekend. Ik ben opgestapt in Den Dolder. Den Dolder-Amsterdam (via Utrecht) kost (vol tarief) € 11,20. Den Dolder-Utrecht kost (vol tarief) € 3,50. De reis Utrecht-Amsterdam is in de afrekening berekend op € 4,62, dat is 60% van (€ 11,20 - € 3,50).

Oh, dan is het wel interessant. Je betaalt dus niet opnieuw het basistarief maar het wordt gewoon een overstap met een deel op voltarief en een deel op korting (inclusief langeafstandskorting).

Nog even ter controle:

Dld-Ut is 12 TE (tariefeenheden, pakweg kilometers) en kost € 3,50
Dld-Asd is 48 TE (via Hilversum) en zou met korting € 6,36 kosten, maar is hier niet van toepassing en via Utrecht reizen is niet de bedoeling tenzij de Reisplanner het adviseert.

Ut-Asd is 39 TE dus NS rekent bij een overstap binnen 35 minuten nog het verschil tussen de totale reis van 51 TE en de reeds gereisde 12 TE naar Utrecht. Voltarief zou dat inderdaad € 11,20 - € 3,50 dus € 7,70 zijn (tabel pag. 6-10)

Met 40% korting op het tweede deel komt daar inderdaad € 4,62 uit (zijnde € 6,72 - € 2,10 voor 51 -12 TE met 40% korting).

Goed om te weten, dank voor de info @Maarten0! Bij onderweg van klasse wisselen (en overstappen dus onderweg even uit- en inchecken) werkt het overigens ook zo, je behoudt je langeafstandskorting en betaalt niet opnieuw het basistarief.

Er wordt dus niets opgeknipt en dat wetende is het dus onverstandig om het deel waarop je niet samenreist op een bankpas of e-ticket te maken want dat zou € 3,50 + € 6,72 kosten alsof het twee losse reizen waren!

Reageer