beantwoord

van RoS naar maandelijks betalen

  • 28 October 2023
  • 5 reacties
  • 105 Bekeken

Ik heb een NS Flex Dal Voordeel abonnement op mijn kaart gezet, waarin ik destijds Reizen Op Saldo heb aangeklikt. Er werd tijdens het aanvraagproces aangegeven dat dit na een maand gewijzigd zou kunnen worden. Nu wil ik overstappen van RoS naar reizen op rekening, maar krijg ik alleen de optie om een normale NS Flex abonnement op mijn kaart te zetten dat het Dal Voordeel zal worden vervangen. Hoe kan ik reizen op rekening én mijn Dal Voordeel behouden? 

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

icon

Beste antwoord door Thom 28 October 2023, 21:54

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Als je Dal Voordeel op saldo op je kaart hebt gezet, heb je geen NS Flex. Wil je op rekening reizen dan zal je inderdaad NS Flex Dal Voordeel moeten aanvragen. Dat is in principe qua voorwaarden exact hetzelfde product, alleen dan op rekening i.p.v. saldo.

Reputatie 7
Badge +4

Wat scherper gesteld: u moet twee kaarten gebruiken. Reizen op saldo en Flex kan niet op één kaart. Dus gewoon Flex aanvragen op een aparte kaart en klaar.

De voorwaarden zijn niet helemaal hetzelfde. Met Flex mag u als u voor de spits incheckt uw reis ook bij een andere vervoerder tegen kortingstarief afmaken, mits er tussen de uitcheck bij de ene en de incheck bij de andere vervoerder niet meer dan 35 minuten zit. Upgraden naar de eerste klas heeft ook verschillen in tarief.

Zwart rijden wordt ook verschillend behandeld, maar daar gaan we even niet van uit.

Reputatie 7
Badge +3

Als je nu reizen op saldo hebt, heb je geen NS Flex Dal Voordeel, maar een Dal Voordeel op saldo abonnement en heb je voor een jaar €67,20 betaald. Dit Dal Voordeel op saldo kun je na een maand inderdaad opzeggen en dan een NS Flex Dal Voordeel abonnement afsluiten waarbij je €5,60 per maand betaalt. 

Zeg het Dal Voordeel op saldo op en verwijder dit bij een automaat van je kaart. Schaf daarna NS Flex Dal Voordeel aan en zet dit ook weer bij een automaat op je kaart.

Voor de duidelijkheid, NS Flex is een vorm van reizen en betalen waarbij je kan kiezen tussen diverse abonnementen, waar Flex Dal Voordeel er één van is. Er is dus niet zo iets als een “normaal NS Flex abonnement", er zijn meerdere Flex abonnementen en daartussen kun je flexibel wisselen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt flex dal voordeel op een kaart gezet waarop voorheen reizen op saldo stond en wilt nu reizen op rekening hebben? Maar flex is reizen op rekening.

Badge +3

Zeg het Dal Voordeel op saldo op en verwijder dit bij een automaat van je kaart. Schaf daarna NS Flex Dal Voordeel aan en zet dit ook weer bij een automaat op je kaart.

Bij een overstap naar NS Flex (reizen op rekening) wordt een saldo-abonnement automatisch beëindigd. Dal Voordeel op saldo hoef je dus niet apart op te zeggen.

De enige zinnige (vauit de NS gezien) reden dat Dal Voordeel op saldo nog bestaat is volgens mij voor de 60+ Keuzedagen of als je echt niet door de kredietcheck komt (en die niet kunt omzeilen door een ander adres op te geven). 🤔

Reageer