Skip to main content
beantwoord

Voordeel of Flex

• Intercity
  • 27 reacties

De NS probeert me steeds over te halen om over te stappen van Voordeel naar Flex, maar geven eenzijdige informatie want geven alleen voordelen van Flex. Maar…

Ik heb al jaren naar tevredenheid een Voordeelurenkaart.

Wat zijn de nadelen van (overstappen naar) NS Flex vergeleken met een Voordeelurenkaart?

Beste antwoord door Robert B

Een nadeel is dat je je reiskosten maandelijks betaalt rond de ingangsdatum (bijv. de 18e) en je dus voldoende saldo op je rekening moet hebben. (Geen zorgen, je krijgt wel de nodige herinneringen).

Een ander nadeel is dat je reishistorie niet altijd actueel zal zijn, dat kan een paar dagen duren (soms langer), en bij OV-chipkaart (Mijn OV-chip) zie je geen prijzen meer staan. Poortjes en paaltjes tonen bij Flex dat je op rekening reist, maar niet of je voltarief betaalt of met korting reist.

Een ander nadeel is dat je bij een reis die aanvangt in de spits bij een overstap buiten de spits naar een andere (trein)vervoerder geen korting krijgt. Bij een VDU is dat wel het geval.

Een voordeel van Flex is dat je bij een reis de aanvangt in de daluren wél je korting behoudt bij een overstap naar een andere vervoerder in de spits. Bij een VDU is dat niet het geval.

Oh, en bij NS Flex kun je geen 60+ Keuzedagen krijgen.

Flex Dal Voordeel kost de eerste 3 maanden € 2,95 per maand (te bestellen t/m 23 maart), daarna € 5,95 per maand. Per jaar dus € 71,40 (zelfde als een VDU jaarabonnement).

Een groot voordeel van Flex is dat je het na een maand op elk moment kunt pauzeren als je een tijdje niet reist (vakantie of ziekte).

Bekijk origineel

3 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29971 reacties
  • Antwoord
  • 18 maart 2025

Een nadeel is dat je je reiskosten maandelijks betaalt rond de ingangsdatum (bijv. de 18e) en je dus voldoende saldo op je rekening moet hebben. (Geen zorgen, je krijgt wel de nodige herinneringen).

Een ander nadeel is dat je reishistorie niet altijd actueel zal zijn, dat kan een paar dagen duren (soms langer), en bij OV-chipkaart (Mijn OV-chip) zie je geen prijzen meer staan. Poortjes en paaltjes tonen bij Flex dat je op rekening reist, maar niet of je voltarief betaalt of met korting reist.

Een ander nadeel is dat je bij een reis die aanvangt in de spits bij een overstap buiten de spits naar een andere (trein)vervoerder geen korting krijgt. Bij een VDU is dat wel het geval.

Een voordeel van Flex is dat je bij een reis de aanvangt in de daluren wél je korting behoudt bij een overstap naar een andere vervoerder in de spits. Bij een VDU is dat niet het geval.

Oh, en bij NS Flex kun je geen 60+ Keuzedagen krijgen.

Flex Dal Voordeel kost de eerste 3 maanden € 2,95 per maand (te bestellen t/m 23 maart), daarna € 5,95 per maand. Per jaar dus € 71,40 (zelfde als een VDU jaarabonnement).

Een groot voordeel van Flex is dat je het na een maand op elk moment kunt pauzeren als je een tijdje niet reist (vakantie of ziekte).

henkputs
  • Reisleider**
  • 211 reacties
  • 18 maart 2025

Een voordeel bij flex voor senioren 65+ is dat zij flink reductie krijgen op dalvrij en weekendvrij.
Een nadeel is dat je bij inchecken geen informatie op het schermpje krijgt, alleen "reizen op rekening”. Je moet extra goed opletten dat je niet per ongeluk één of enkele minuten te vroeg incheckt, als het nog spits is.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25014 reacties
  • 19 maart 2025

Persoonlijk vind ik Flex vooral en eigenlijk alleen maar voordelen hebben.

Dalvoordeel op saldo moet echter wel blijven bestaan. Voor de senioren met Keuzedagen en voor de mensen die niet door de kredietcheck komen. Die moeten wel kunnen reizen.

Reageer