Voordeliger reizen de website NS? | NS Community
beantwoord

Voordeliger reizen de website NS?

  • 25 May 2022
  • 7 reacties
  • 368 Bekeken

Reputatie 2

Mijn vrouw en ik zelf, beiden 65+, maken voor in- en uitchecken gebruik van een NS-kaart (ook geldig voor openbaar stadsvervoer), waarvan de kosten achteraf maandelijks worden gefactureerd. Op deze wijze kunnen wij geen gebruik maken van kortingen, die -naar ik aanneem- worden verleend voor ouderen, het reizen buiten de spitsuren, etc.

Welke mogelijkheden zijn er voor kortingsreizen, met eenvoudige toepassing van in- en uitchecken? 

 

icon

Beste antwoord door Thom 25 May 2022, 20:31

Bekijk origineel

7 reacties

Er zijn geen standaard kortingen voor ouderen. Wel is een aantal abonnementen een stuk goedkoper. Zo reist u gratis in de daluren en in het weekend voor € 46,80 per maand in plaats van € 107,90. U kunt via hetzelfde menu waarmee u NS Flex bestelde ook een abonnement bestellen. 

Reputatie 2

Er zijn geen standaard kortingen voor ouderen. Wel is een aantal abonnementen een stuk goedkoper. Zo reist u gratis in de daluren en in het weekend voor € 46,80 per maand in plaats van € 107,90. U kunt via hetzelfde menu waarmee u NS Flex bestelde ook een abonnement bestellen. 

Hartelijk dank, mijnheer Haverkamp, voor deze bijzonder snelle reactie! Ter nadere informatie: wij reizen niet zo frequent met openbaar vervoer (een maandabonnement is derhalve niet lonend), maar overwegen om wat meer uitstapjes te maken naar een andere stad. Dan is openbaar vervoer veelal een betere keuze; men komt in de regel aan in of nabij het centrum. Dit laatste geldt ook voor een aantal steden in de buurlanden. Antwerpen is hiervan een voorbeeld.

Reputatie 7
Badge +4

Er is natuurlijk een systeem van zeven keuzedagen. Dit is wel in combinatie met Dalvoordeel op saldo en niet in combinatie met NSFlex. U bent dan € 87,70 kwijt en kunt zeven dagen vrij reizen mits u incheckt in de daluren.

 

Zelf vind ik 65 plus Weekendvrij heel gunstig. U reist dan van vrijdagavond half zeven tot zondagavond laat zonder verdere kosten voor 21,40 euro per maand. Dan zijn acht à tien volle dagen. U kunt dat met Flex combineren en zet het direct over. Ik zou in uw geval Dalvoordeel voor korting door de week er bij nemen. Voor 3,10 per maand heeft u dat al en dat is per maand goedkoper dan nu.. Voor nog eens €6,10 extra reist u eerste klas. Gezien uw leeftijd zou ik dit overwegen, zeker als u langere reizen gaat maken. U kunt dit abonnement ook onderbreken als het even niet gebruikt wordt. U zit dus niet aan die paar tientjes per maand vast. Reist u wat minder vaak zet u het om naar Basis of Dalvoordeel. Het reisgedrag van senioren is vaak wat minder frequent.

We kunnen u dat verder uitleggen als het nog niet duidelijk is.

Bedenk wat Weekendvrij niet aan extra mogelijkheden geeft en waar u niet allemaal naar toe kunt, voor relatief weinig geld. U kunt er de komende maanden ook goedkoop mee naar de grens en dan verder reizen met het goedkope negen euro kaartje in Duitsland. Het enige waar u dan in een aantal gevallen nog aan moet denken is het grenstraject. Naar Aken of Leer kunt u al helemaal gratis reizen.

Dalvrij is voor de meer intensieve reiziger, ook door de week. Met 65 plus wel een stuk goedkoper, maar dat is niet voor incidentele korte reizen. Met twee retours per maand over een wat langere afstand door de week is dat vaak ook nog wel een optie. Bommel is in ieder geval heel tevreden over Dalvrij.

 

 

 

Hartelijk dank, mijnheer Haverkamp, voor deze bijzonder snelle reactie! Ter nadere informatie: wij reizen niet zo frequent met openbaar vervoer (een maandabonnement is derhalve niet lonend), maar overwegen om wat meer uitstapjes te maken naar een andere stad. Dan is openbaar vervoer veelal een betere keuze; men komt in de regel aan in of nabij het centrum. Dit laatste geldt ook voor een aantal steden in de buurlanden. Antwerpen is hiervan een voorbeeld.

Tenzij de reizen zo ver gaan dat je het bedrag eruit haalt. Je kan een abonnement namelijk elke maand starten en/of stoppen. Stel dat u in juli 2 langere reizen gaat maken, en deze in het weekend maakt, dan kunt u kiezen om 1 maand een Weekend Vrij abonnement aan te zetten (ben je 65+, dan betaal je slechts € 21,40 per maand) en na die maand het weer uit te zetten naar de basis versie van € 0,00. Het ligt dus eigenlijk aan uw reizen, welk abonnement we zouden aanraden.

Reputatie 2

Hartelijk dank, mijnheer Thom en mw. Laura! Zo op het eerste oog is de informatie van Uw beiden compleet om alle mogelijkheden te kunnen vergelijken. 

Voor mij de taak om alles nog eens rustig te bestuderen om vervolgens een keuze te kunnen maken.

Reputatie 7
Badge +3

In de NS webshop staan alle abonnementen op een rij. Voor iemand die slechts een enkele keer in de daluren reist is er (Flex) Dal Voordeel waarbij je in de daluren 40% korting krijgt, reis je vooral in het weekend dan Flex Weekend Vrij, reis je wat vaker (ook) doordweeks in de daluren kan de keuze vallen op Flex Dal Vrij. Zowel Weekend Vrij als Dal Vrij zijn goedkoper voor iemand ouder dan 65. 

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten

Het is even zaak te bedenken hoe vaak u reist en wanneer en daar het passende abonnement bij zoeken. 

Als je met de bus, tram of metro reist, krijg je 34% korting als je een persoonlijke OV chipkaart hebt, ook met Flex. https://9292.nl/prijzen-en-abonnementen/stads-en-streekvervoer/losse-kaarten

Zie ook 

 

Reageer