beantwoord

Vraag over NS Flex nemen in mijn situatie

  • 20 June 2022
  • 9 reacties
  • 296 Bekeken

Goedenavond,

 

(Ter info; ik kan niks plaatsen in het NS Flex gedeelte, vandaar hier)

 

Even een apart vraagje wat ik graag even hier wou plaatsen om wat ideeën/meningen van anderen te horen.

 

Met mijn huidige situatie kan (wettelijk mag het wel, maar mijn gezondverstand zegt van nee) ik geen auto rijden. Momenteel als ik ergens naar toe moet, zoals het ziekenhuis of naar een praktijk dan moet ik mijn ouders vragen om mij heen te rijden. Maar natuurlijk houd dit een keer op als ze zelf niet meer kunnen rijden en uiteraard voelt het zelf ook niet fijn om te moeten vragen aan één van hun of ze mij naar afspraken willen brengen (en ophalen).

 

Mijn vraag; zou het uit kunnen qua geld om dan bijvoorbeeld gewoon reguliere tickets te kopen, of een NS Flex abbonement erbij? Wanneer ik een afspraak heb verschilt heel erg. Meestal minimaal één in de drie maanden. Maar soms ook bijvoorbeeld twee afspraken in twee weken tijd en daarna weer één drie weken later.

 

Ik denk, zal het toch eens vragen wat anderen denken.

 

Ter info; de meeste afspraken die ik heb qua rijdafstand ~32km (één kant op). Af en toe, één keer in de 2-3 maanden wil ik ook nog wel eens een keer wat verder weg gaan, zoals Amsterdam of Zwolle (vanaf Groningen ongeveer).

icon

Beste antwoord door Robert B 20 June 2022, 21:06

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Of het uit kan qua geld hangt helemaal of hoe vaak je die reis maakt en op welke tijden. Als je in de daluren kan reizen kun je bv een Flex Dalvoordeel nemen waarmee je met 40% korting reist. Dal Voordeel kost €5,10 per maand dus met een paar reizen kun je dat er al uit hebben.

Flex Dal vrij is ook een optie, maar dan moet je wel vaker in 1 maand die reis maken om dat eruit te halen. 

Kun je alleen tijdens de spits reizen zal er niets anders op zitten dan vol tarief te betalen.

 

Groningen - Zwolle is vol tarief €19,60 enkele reis, met 40% korting is dat €11,76 dus dan besaar je al €7,84. Dat wordt dan keer 2, want je moet ook terug. Dus dan heb je die €5,10 van het Flex Dal Voordeel er al uit. 

 

Misschien ten overvloede, een NS Flex abonnement geeft alleen korting of vrij reizen in treinen, niet in bus, tram en metro. 

Of het uit kan qua geld hangt helemaal of hoe vaak je die reis maakt en op welke tijden. Als je in de daluren kan reizen kun je bv een Flex Dalvoordeel nemen waarmee je met 40% korting reist. Dal Voordeel kost €5,10 per maand dus met een paar reizen kun je dat er al uit hebben.

Flex Dal vrij is ook een optie, maar dan moet je wel vaker in 1 maand die reis maken om dat eruit te halen. 

Kun je alleen tijdens de spits reizen zal er niets anders op zitten dan vol tarief te betalen.

 

Groningen - Zwolle is vol tarief €19,60 enkele reis, met 40% korting is dat €11,76 dus dan besaar je al €7,84. Dat wordt dan keer 2, want je moet ook terug. Dus dan heb je die €5,10 van het Flex Dal Voordeel er al uit. 

 

Misschien ten overvloede, een NS Felx abonnement geeft alleen korting of vrij reizen in treinen, niet in bus, tram en metro. 

 

Als ik de daluren die bij https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wanneer-reist-u-met-korting.html staan aanhoud dan is 9/10 keer in de daluren, (bijna) nooit in de spits (zeg nooit nooit, maar zal zelden voorkomen als dat al gebeurd).

 

Ik zie op https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten alleen Flex Dalvoordeel staan, dit is wel te overwegen zeker gezien de prijs. Misschien qua brandstofkosten haal je het er niet uit, maar gezien het simpele feit dat ik zelf niet kan rijden en niet altijd afhankelijk kan zijn van anderen, ga ik er zeker over nadenken.

Badge +3

Flex Dal Voordeel (€ 5,10 per maand) lijkt me dan inderdaad een goede optie, je bespaart dan 40% bij aanvang treinreis buiten de spits.

Na precies een maand kan je die dan op Flex Basis (geen abonnement) zetten, en vervolgens op elk moment weer ‘aan zetten’, mocht dat nodig zijn.

Voor een enkele keer reizen in het weekend (die ~32 km enkele reis) kost Flex Weekend Voordeel € 2,00 voor een maand en geeft ook 40% korting.

Voor een verre reis in het weekend (Groningen - Amsterdam, en terug natuurlijk) kan je voor € 31,60 een maandje Weekend Vrij nemen, waarmee je tot wel 5 weekenden (binnen een maand) gratis door heel Nederland mag met de trein, vanaf vrijdagavond 18:30.

Dat is voor Groningen - Amsterdam retour al een stuk goedkoper dan met 40% korting reizen, want dat zou €19,56 enkele reis kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Flex Dal voordeel kun je na een maand ook terug zetten naar basis als je een aantal weken/maanden niet reist. Zodra je weer gaat reizen zet je basis weer om naar Dal voordeel of een ander abonnement. Dat kun je zelf in mijnNS als je basis langer dan 4 weken hebt, of via de klantenservice als je basis nog geen 4 weken hebt.

Heb je nog geen persoonlijke ov-chipkaart dan is flex gratis bij abonnementen vanaf €5,10 per maand. Bij flex basis of flex weekend voordeel betaal je €10 administratie kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Het voordeel van NS Flex is dat je na een maand je abonnement weer kunt wijzigen naar een ander abonnement of naar Flex Basis (geen betaald abonnement of korting). Als je weet dat je de ene maand maar 1 of 2 keer in de daluren gaat reizen neem je die maand Flex Dal Voordeel en wanneer je weet dat die maand meerdere keren naar Amsterdam gaat reizen wijzig je naar Flex Dal Vrij. En bij vaker reizen in het weekend wordt het Weekend Vrij, waarbij je er ook voor kan kiezen om de 40 dalkorting doordeweeks erbij te nemen.

Het is dus vooral zaak om te kijken wanneer, hoevaak en waarheen je zal gaan reizen met de trein en aan de hand daarvan te bepalen welk abonnement het beste past. Zet dat voor jezelf op een rijtje met de prijzen die je kunt vinden in de reisplanner erbij en leg daarnaast de prijs van de diverse abonnementen. 

Bedankt voor de informatie allen, heb maar even Flex Dal genomen en we gaan zien hoe het bevalt. Hartelijk bedankt voor alle info!

Ik wens je vele fijne treinreizen toe en als je ooit nog vragen hebt mag je deze hier altijd komen stellen, MasterWayZ.

Kan ik reizen in de spits(dus zonder korting), met de flex-kaart? Ik maak dan dus gebruik van de kaart als reiscreditkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Kan ik reizen in de spits(dus zonder korting), met de flex-kaart? Ik maak dan dus gebruik van de kaart als reiscreditkaart.

Ja, dat kan. U kunt gewoon in- en uitchecken met de kaart. Als u incheckt in de spits, zal het volle tarief berekend worden op de maandelijkse factuur.

Reageer