Skip to main content

Beste communityleden,

Ik loop rond met een fundamentele vraag waar ik graag uw inzichten over zou willen horen. Omdat ik vermoed dat er meer reizigers zijn die met dezelfde vragen zitten, deel ik mijn overwegingen hier op het forum.

De NS biedt een breed scala aan reisproducten aan, maar als reiziger zonder abonnement betaal je eigenlijk altijd meer dan nodig is. Het reguliere tarief voor een treinreis kan namelijk al snel hoger uitvallen dan de kosten van een abonnement met korting of vrij reizen. Afhankelijk van je reispatroon kun je verschillende abonnementen kiezen of combineren om je kosten zo laag mogelijk te houden, mits je enigszins kunt inschatten hoeveel en hoe vaak je zult reizen.

Een deel van de treinreizigers controleert waarschijnlijk niet regelmatig of hun huidige abonnement nog wel het meest voordelig is in vergelijking met hun daadwerkelijke reishistorie. Hierdoor betalen zij mogelijk te veel.

Daarbovenop maakt de NS het niet altijd eenvoudig om het juiste abonnementsproduct te kiezen of te gebruiken. Veel abonnementen kunnen bijvoorbeeld niet op dezelfde OV-chipkaart worden geladen, en het wijzigen of ophalen van abonnementen verloopt vaker moeizaam dan vlekkeloos. Wanneer er wel twee reisproducten op één kaart staan en dit misgaat, lijkt het antwoord vaak te zijn: "Dit kan gebeuren, hier is een link naar een uitleg hierover, dus het is uw eigen verantwoordelijkheid."

Mijn vraag is: waarom kan dit niet eenvoudiger? Waarom worden alle treinreizen niet simpelweg bij elkaar opgeteld, waarna achteraf bepaald kan worden welk abonnement voor die maand het voordeligst zou zijn? Ik begrijp dat abonnementen in het leven zijn geroepen om enige voorspelbaarheid in inkomsten te waarborgen voor de dienstverlener, maar gezien het feit dat NS-abonnementen maandelijks opzegbaar zijn, lijkt dit argument hier niet van toepassing.

Ik ben benieuwd hoe andere treinreizigers hierover denken en of zij wellicht met dezelfde ervaringen zitten.

 

Voor flex zat je een jaar aan een abonnement vast. Nu kun je met flex maandelijks wijzigen. Maar jij wilt het nog flexibeler begrijp ik, dat het abonnement elke dag automatisch aangepast wordt?


Eerlijkheidshalve: NS en de overheid wilden bij de invoering van de OV-chipkaart alle abonnementen afschaffen en iedereen op saldo laten reizen, waarbij het tarief in de daluren lager zou zijn en in de spitsuren hoger. Het gevolg was dat abonnementhouders dan wat meer gingen betalen en incidentele reizigers wat minder. Het zijn de reizigersorganisaties geweest die dat hebben tegengehouden en hebben afgedwongen dat er een grabbelton aan abonnementen moest blijven bestaan.

In feite draait het om een belangenconflict tussen vaste reizigers en incidentele reizigers. Vaste reizigers vinden dat ze min of meer recht hebben op grote kortingen ten opzichte van incidentele reizigers.


Eerlijkheidshalve: NS en de overheid wilden bij de invoering van de OV-chipkaart alle abonnementen afschaffen en iedereen op saldo laten reizen, waarbij het tarief in de daluren lager zou zijn en in de spitsuren hoger. Het gevolg was dat abonnementhouders dan wat meer gingen betalen en incidentele reizigers wat minder. Het zijn de reizigersorganisaties geweest die dat hebben tegengehouden en hebben afgedwongen dat er een grabbelton aan abonnementen moest blijven bestaan.

Ik heb sinds het begin van de OV-chipkaart geen enkele vraag van NS gezien om alle reizigers alleen nog maar op saldo te laten reizen. Ik ben benieuwd wat je bron voor deze bewering is.

Verder vinden vervoerders abonnementen doorgaans ook een goed idee want daardoor hebben ze een vaste en stabiele bron van inkomsten.


.

Verder vinden vervoerders abonnementen doorgaans ook een goed idee want daardoor hebben ze een vaste en stabiele bron van inkomsten.

Aangezien je een abonnement met Flex zo ongeveer ter plekke kunt aanschaffen en beëindigen is dat argument in feite vervallen.


.

Verder vinden vervoerders abonnementen doorgaans ook een goed idee want daardoor hebben ze een vaste en stabiele bron van inkomsten.

Aangezien je een abonnement met Flex zo ongeveer ter plekke kunt aanschaffen en beëindigen is dat argument in feite vervallen.

Ik ben benieuwd hoeveel reizigers daar nu echt van gebruik maken. Verder is het wel een stuk stabieler dan wanneer je de abonnementen helemaal afschaft.


Weekend Vrij en Dal Vrij zijn ideaal en niet duur als je regelmatig reist. Het biedt veel gemak. Ik spreek wel mensen die klagen over hoge prijzen, en als ik deze abonnementen benoem kennen ze die vaak niet. Of weleens van gehoord, maar er een heel ander beeld hij hebben. Maar ondanks het weer eenvoudig kunnen opzeggen, worden meerdere mensen er wat huiverig van om zich te abonneren. Wat dat toch is..... Liever de auto pakken en ondertussen klagen over de hoge ov-tarieven.

Wat ik zelf mis is een Dal Vrij versie voor alle ov in Nederland. Dát zou echt ideaal zijn qua gemak. De prijs zou flink stijgen, maar je krijgt er dan wel veel voor terug!


Ik kan er geen antwoord op geven, maar zover ik het weet kan ons systeem dit nog niet. Daarnaast zitten er denk ik te veel ogen en haken aan om dit mogelijk te maken. Echter zal het wel leuk zijn als dit ooit nog zal komen.


Technisch gezien kan er al van alles: in Zeeland bestaat bijvoorbeeld Zeeland Voordeel voor de bus, waarmee je meer korting krijgt als je meer reist, en zelfs gratis reist als je al voor 140 euro gereisd hebt die maand (zie ook dit artikel). Ook OVpay biedt veel mogelijkheden: zo is er in Almere al geëxperimenteerd met een maximum dagtarief.


Weekend Vrij en Dal Vrij zijn ideaal en niet duur als je regelmatig reist. Het biedt veel gemak. Ik spreek wel mensen die klagen over hoge prijzen, en als ik deze abonnementen benoem kennen ze die vaak niet. 

Blijft natuurlijk het punt dat een korting voor de ene reiziger een tariefsverhoging voor de andere reiziger betekent. Want de inkomstenderving moet natuurlijk linksom of rechtsom elders weer gecompenseerd worden.

En als al te veel mensen een WeekendVrij of een DalVrij aanschaffen gaat vanzelf de prijs flink omhoog omdat het NS anders te veel gaat kosten.


Reageer