beantwoord

Waarom is het niet mogelijk om het studentenov op rekening te laten lopen?

  • 14 November 2023
  • 5 reacties
  • 129 Bekeken

Ik wil heel graag dat ik niet elke keer mijn OV moet opladen als ik buiten mijn vrij reizen de trein wil nemen, maar kan dus alleen NS flex nemen als zonder de korting te gebruiken. Is er niet een mogelijkheid om het studentenov via mijn rekening te laten lopen?

icon

Beste antwoord door MoDe 14 November 2023, 22:05

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

StudentenOV is een product van DUO en niet van NS.

Je kunt bij OV-chipkaart automatisch opladen aanzetten.

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Voor reizen ‘op rekening’ (dus nooit meer saldo laden) met een SRP is er automatisch opladen.

Zet het gerust aan via https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen (10 euro per keer is voldoende).

Dat wordt dan enkele dagen later van je rekening afgeschreven, maar je krijgt geen specificatie van je reizen zoals bij NS Flex. Die kan je wel inzien bij OV-chipkaart (want die account heb je dan toch al).

Reputatie 7
Badge +4

Bovendien krijg je geen overzicht per maand met betalen achteraf, maar wordt er elke keer als er is bijgeladen, een bedrag van je bankrekening afgeschreven. Je hebt inderdaad minder controle dan bij Flex, maar een Flexproduct en een studenten-OV gaan niet goed samen op één kaart. Dat is altijd gedoe. Er worden dan foute bedragen afgeschreven. Reizen op saldo en reizen op rekening moet gewoon niet op één kaart.

 

Badge +3

Bij reizen op saldo (wat een SRP eigenlijk is) en automatisch opladen (dus een Mijn OV-chip account nodig) heb je vrijwel volledige controle over je saldo.

Zodra TLS/OV-chipkaart vindt dat ze 60 euro van je willen (wegens herhaaldelijk mislukte incasso’s en herinneringen) heb je een probleem.

NS (Flex) is een stuk strenger… dus dat wil je sowieso niet als (slimme) student. En voor bus/tram/metro al helemaal niet! 😅

Reputatie 7
Badge +3

Ik raad ook aan om te kiezen voor automatisch opladen van 10 euro per keer. Dat werkt prima.

De aanvraag gaat heel eenvoudig via: https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen

Ik zie overigens niet waarom je met deze optie minder controle zou hebben dan met NS Flex. De gemaakte reizen moet je toch betalen. Het enige verschil is dat je bij reizen met saldo meteen afrekent.

Reageer