Skip to main content
beantwoord

Waarom zijn er niet meer NS flex abonnementen?

• March 1, 2025
  • 17 reacties
  • 284 Bekeken

Er zijn in NS flex drie tijdvakken: weekend, door-de-week-dal, en spits, en in alle drie die tijdvakken kan je vrij reizen, reizen met korting, of voor vol tarief. Ik vind het raar en jammer dat de bestaande NS Flex-abonnementen je niet de mogelijkheid geven om vrij reizen in het ene tijdvak te combineren met korting in het andere tijdvak. Ik zou bijvoorbeeld meestal graag een abonnement hebben waarmee ik door de week altijd met korting reis, en in het weekend gratis. Maar soms zou een dal-vrij-plus-spits-korting-abonnement juist ideaal zijn. Waarom bestaan deze abonnementen niet; waarom kan je niet zelf voor elk van de drie tijdvakken kiezen of je vrij, met korting, of voor vol tarief wil reizen? 

Beste antwoord door rvdborgt

Tja, zó Flex is Flex nou eenmaal ook weer niet. Korting in de spits is alleen verkrijgbaar in het Altijd Voordeel-abonnement. Waarom? Geen idee.

Omdat NS in de spits het liefste niemand korting geeft maar zich toch enigszins verplicht voelt om Altijd Voordeel aan te bieden met een beetje korting in de spits.

17 reacties

• March 1, 2025

Hoi ​@Nynke79

Als je een Flex weekend vrij hebt of neemt dan heb je de mogelijkheid hier extra's aan toe te voegen. Bijvoorbeeld reizen in de eerste klas in het weekend en/of korting in de overige Daluren

Als ik het zo lees is dat precies wat je zoekt? 

• Auteur
  • Sprinter
  • March 1, 2025

Nee, dat is niet wat ik zoek. Wat ik zoek is bijvoorbeeld Flex Dal Vrij met als extra optie korting in de spits. Die optie bestaat niet; bij Flex Dal vrij is er alleen de optie om toeslag-vrij te reizen in de IC direct, of eerste klas te reizen in de daluren. Bij Weekend Vrij kan je wel korting in de daluren erbij kopen, maar geen korting in de spits. De optie van korting in de spits lijkt niet als losse optie te bestaan…? Want dat is eigenlijk wat ik zoek. Of vrij reizen in de spits als losse optie. Dat bestaat ook niet. 

• March 1, 2025

Dan heb ik je niet goed begrepen. 

Op deze Community is veel expertise aanwezig. Ook van mensen die veel van abonnementen weten. 

Ze zullen vast ook reageren. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • March 1, 2025

Tja, zó Flex is Flex nou eenmaal ook weer niet. Korting in de spits is alleen verkrijgbaar in het Altijd Voordeel-abonnement. Waarom? Geen idee. Ik vind het idee op zich niet gek om voor elk van die tijdvakken losse opties te kunnen kiezen, maar tot nu toe kiest NS daar niet voor.

• Auteur
  • Sprinter
  • March 1, 2025

@mrfreeze nou word ik dus ook nieuwsgierig of ik nou zo’n exotisch reisgedrag heb, of dat er meer mensen zijn die behoefte hebben aan korting of vrij reizen in de spits als losse optie. Ik zie dat er best wel wat mensen zijn die aan het worstelen zijn met twee abonnementen op twee kaarten, dus ik vermoed het tweede. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • March 1, 2025

In de spits zijn de treinen al druk, vaak zelfs overvol, en hoeft de NS geen korting te geven om de reizgers te verleiden te gaan reizen. Tijdens de daluren is dat anders, veel treinen zijn dan rustig, op die tijden wil de NS wel reizigers verleiden te gaan reizen en biedt daarvoor kortingsabonnementen aan. Als het aan NS had geleden zouden de prijzen voor reizen in de spits omhoog gegaan zijn om meer reizigers van de spits naar de daluren te krijgen. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • March 1, 2025

Maar waarom Altijd Voordeel i.c.m. Dal of Weekend Vrij niet kan, is desondanks wel gek, toch? Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • Antwoord
  • March 1, 2025

Tja, zó Flex is Flex nou eenmaal ook weer niet. Korting in de spits is alleen verkrijgbaar in het Altijd Voordeel-abonnement. Waarom? Geen idee.

Omdat NS in de spits het liefste niemand korting geeft maar zich toch enigszins verplicht voelt om Altijd Voordeel aan te bieden met een beetje korting in de spits.

• Koploper****
  • March 1, 2025

@Nynke79 

Een op maat gemaakt abonnement voor iedere aparte reiziger wordt wellicht toch wat ingewikkeld.

• Auteur
  • Sprinter
  • March 1, 2025

Hoezo wordt dat ingewikkeld ​@Tamzin ? Er zijn 27 opties mogelijk (3 tijdvakken, voor alle 3 de opties vol tarief / korting / gratis, dus 3x3x3). Je kan ook je eigen traject kiezen voor je trajectabonnement, en daar zijn een stuk meer dan 27 opties mogelijk. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • March 1, 2025

Onbeperkt reizen in de spits (2e klas) als los product zou het verschil kosten tussen Altijd Vrij en Dal Vrij (375,70 - 119.95 = € 255,75) en staat ook als zodanig op je factuur, maar als los product is het niet verkrijgbaar.

Op zich wel jammer als je toch zelden of nooit incheckt in de doordeweekse daluren of het weekend, en er zijn wel meer topics over waar werk/opdrachtgevers of penningmeesters niet wensten te betalen voor privé vrij reizen.

Voorheen was Dal Vrij één product en declareerde je dat gewoon. Nu is het opgebouwd als Weekend Vrij (€ 36,95) plus vrij reizen buiten de spits (€ 83,00), en zelfs Dal Voordeel is opgebouwd uit Weekend Voordeel à € 2,30 plus € 3,65 voor korting in de daluren.

Zonder korst geen brood dus.. zie 

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • March 1, 2025

Tja, als NS een product NS Flex bedenkt en het in de reclames "net zo flexibel als jou" noemt dan klopt wat ze nu aanbieden daar niet echt mee. Ik ben het dus op zich wel eens met TS.

En niet omdat ik nou zo graag korting in de spits wil, maar de combi TrajectVrij en WeekendVrij had ik graag gehad voor 2018. Die was echter toen niet mogelijk en nu nogsteeds niet zonder twee kaarten.

Maar zo is er meer verkondigd als argument om Flex in te voeren wat er nooit gekomen is. Zoals de combi met abonnementen voor BTM.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • March 1, 2025

Hoezo wordt dat ingewikkeld ​@Tamzin ? Er zijn 27 opties mogelijk (3 tijdvakken, voor alle 3 de opties vol tarief / korting / gratis, dus 3x3x3). Je kan ook je eigen traject kiezen voor je trajectabonnement, en daar zijn een stuk meer dan 27 opties mogelijk. 

Er zijn geen 27 opties die NS aan wil bieden. Zoals ​@rvdborgt al aangaf wil NS reizen in de spits niet aanmoedigen.

Je moet het m.i. meer opbouwend zien: korting of vrij reizen geldt alleen in het weekend (Weekend Voordeel en Weekend Vrij), óók in de Daluren (Dal Voordeel en Dal Vrij), óók in de spits op een vast traject (Traject Vrij, met standaard korting buiten je traject in de daluren), of altijd (Altijd Voordeel en Altijd Vrij).

Daarnaast biedt Dal Voordeel dus een mogelijkheid voor Vrij reizen in een lagere categorie, het Weekend. Een vergelijkbare optie mis je dan eigenlijk nog bij andere abonnementen: Traject Vrij en Altijd Voordeel met vrij reizen in het weekend of de daluren. En nu ik dit uitschrijf mis ik eigenlijk ook Traject Voordeel.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • March 1, 2025

En niet omdat ik nou zo graag korting in de spits wil, maar de combi TrajectVrij en WeekendVrij had ik graag gehad voor 2018. Die was echter toen niet mogelijk en nu nog steeds niet zonder twee kaarten.

Op zich zou het kunnen want paaltjes/poortjes kunnen prima omgaan met spits/dal/weekend 🤣

En trajectabonnementen zijn sowieso prijzig, daar € 36,95 voor ‘vrij reizen in het weekend’ aan toevoegen doet weinig pijn.

Maar goed, de extra ov-chipkaart voor het weekend is ook te overzien, toch❓

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • March 1, 2025

Nu al wordt er geklaagd dat mensen door het aanbod van abonnementen door de bomen het bos niet meer zien. NS wilde met de komst van flex minder abonnementen en heeft op het dal voordeel abonnement na alle op saldo abonnementen afgeschaft. En dat terwijl  er mensen zijn die graag een op saldo abonnement willen hebben als o.a. weekend vrij of dal vrij. En jij vraagt om 27 opties aan abonnementen aan te bieden?

Ik denk dat jij eigenlijk altijd met korting wilt reizen ook in de spits. Korting in de spits gaat echt niet gebeuren, er waren zelfs plannen om reizen in de spits duurder te maken.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • March 1, 2025

Ik denk dat jij eigenlijk altijd met korting wilt reizen ook in de spits. Korting in de spits gaat echt niet gebeuren

Waarom is er dan een Altijd Voordeel-abonnement?

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • March 1, 2025

Ik denk dat jij eigenlijk altijd met korting wilt reizen ook in de spits. Korting in de spits gaat echt niet gebeuren

Waarom is er dan een Altijd Voordeel-abonnement?

TS wilt geen altijdvoordeel-abonnement maar zelf een abonnement kunnen samenstellen met korting in de spits. Nieuwe kortingsabonnementen voor de spits zie ik echt niet komen. TS kan natuurlijk een 2e kaart nemen met altijdvoordeel, naast de andere abonnement(en).

Ik wil VDU terug met korting in de middagspits, maar dat gaat ook niet gebeuren.