beantwoord

Wanneer NS Traject Vrij opzeggen/veranderen en geld terugvragen

  • 30 January 2024
  • 22 reacties
  • 377 Bekeken

Voor NS Flex Traject Vrij betaal ik elke 2e van de maand vooruit, bijvoorbeeld op 2 februari 2024 zal ik een factuur krijgen voor de periode 2 februari 2024 tot 1 maart 2024.

Wat als ik op 5 februari mijn abonnement verander naar NS Flex Basis, krijg ik dan automatisch het geld het Traject Vrij voor de rest van de maand februari teruggestort of moet ik dat terugvragen?

Is het dan verstandiger om op 1 februari al mijn abonnement te veranderen zodat ik geen gedoe heb met het eventueel terugvragen van geld? Dit werd mij niet helemaal duidelijk uit de Productvoorwaarden NS Flex.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 30 January 2024, 12:51

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Ketho,

Als je op 5 februari wijzigt naar Flex Basis, krijg je inderdaad automatisch een tussentijdse factuur (in dit geval een creditnota), waarna het geld wordt teruggestort op je bankrekening. Hier hoef je verder niks voor te doen.

Okay, dus het geld wordt gewoon automatisch tussentijds vergoed. Dan is het lekker flex als ik pas een paar dagen na factuurdatum het abonnement verander 😎

Wel raar dat ik deze informatie nergens kon vinden (ben ik nou zo blind), en het lijkt me toch wel belangrijk om te weten wat er precies gebeurt als je een NS Flex Traject Vrij abonnement verandert terwijl je vooruit betaalt.

Het staat volgens mij wel ergens in de voorwaarden. Ik zal je suggestie doorzetten om dit ook duidelijker op de website te vermelden.

Het enige relevante in de NS Flex Productvoorwaarden lijkt me artikel 12 en 13, maar daar wordt niet echt iets gezegd over vergoeden na het veranderen of opzeggen van een NS Flex Traject Vrij abonnement.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt voor zover ik kan zien in de voorwaarden inderdaad nergens gesproken over wat er gebeurt qua facturen als je tussentijds wijzigt. Er komen regelmatig vragen over voorbij, dus een verduidelijking zou niet onwenselijk zijn.

Badge +3

De reclame op de radio blinkt ook niet uit door duidelijkheid, die spreekt over ‘maandelijks te wijzigen’ terwijl ‘na een maand op elke dag te wijzigen’ al veel duidelijker is.

Ik heb nu het NS Flex abonnement gewijzigd en er staat inderdaad netjes in de mail dat er recht is op restitutie. Maar dat wilde ik natuurlijk graag veel eerder weten, op de website zelf 😋

Het is alleen wel een beetje vervelend dat je dan een maand moet wachten tot de volgende factuur, voor diegene die krap bij kas zitten.

In het verleden had ik namelijk een Traject Vrij abonnement (niet NS Flex) en betaalde je denk ik gewoon voor hele maanden, dus ik ben blij dat het nu in ieder geval wel zo flexibeler werkt.

Reputatie 7
Badge

Het is alleen wel een beetje vervelend dat je dan een maand moet wachten tot de volgende factuur, voor diegene die krap bij kas zitten.

Dat snapt NS heel goed, want als je overstapt op een duurder abonnement, moet je wel meteen bijbetalen. Is gewoon een verdienmodel dus. Gemiddeld een halve maand langer het verschil hebben, levert ze zo weer een procent of meer rente over het verschil op.

Als je op 5 februari wijzigt naar Flex Basis, krijg je inderdaad automatisch een tussentijdse factuur (in dit geval een creditnota), waarna het geld wordt teruggestort op je bankrekening. Hier hoef je verder niks voor te doen.

Ik zie in de mail niet iets over een tussentijdse factuur of creditnota. Maar ik kan het wel begrijpen dat het makkelijker (en blijkbaar winstgevender) is om pas in de eerstvolgende factuur te verrekenen of restitueren.

Mijn punt is dus dat ik deze informatie best wel belangrijk vind en nergens kon vinden, ook niet ergens anders op het forum.

Reputatie 7
Badge +3

Als je op 5 februari wijzigt naar Flex Basis, krijg je inderdaad automatisch een tussentijdse factuur (in dit geval een creditnota), waarna het geld wordt teruggestort op je bankrekening. Hier hoef je verder niks voor te doen.

Ik zie in de mail niets iets over een tussentijdse factuur of creditnota. Maar ik kan het wel begrijpen dat het makkelijker (en blijkbaar winstgevender) is om pas in de eerstvolgende factuur te verrekenen of restitueren.

Mijn punt is dus dat ik deze informatie best wel belangrijk vind en nergens kon vinden, ook niet ergens anders op het forum.

 Eerstvolgende factuur kan ook een tussentijdse factuur zijn. Diezelfde tekst over verrekenen met eerst volgende factuur stond er bij mij ook bij wijzigen van mijn Weekend Vrij abonnement naar Flex Basis in 2022. Normale factuurdatum was de 1e van de maand, abonnement gewijzigd op de 8e en vervolgens ook een tussentijdse factuur met restitutie met datum de 8e.

Maar het staat inderdaad nergens uitgelegd in de voorwaarden of andere Flex info.

Oh sorry dan was het een foute aanname van mij dat die eerstvolgende factuur pas volgende maand zou zijn. Bedankt voor het ophelderen zo laat op de avond 👍

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel zo dat pas de volgende dag de factuur  echt aangemaakt wordt en de melding via mail wordt verstuurd. Dat gebeurt (of was in ieder geval bij mij zo) kort na middernacht. De datum op de pfd factuur is dan ook de datum van de dag na wijzigen. In bovenstaand geval van mij dus 9 augustus. Kijk morgen eens in je mail en betaaloverzicht op MijnNS. 

Reputatie 7
Badge

Eerstvolgende factuur kan ook een tussentijdse factuur zijn. Diezelfde tekst over verrekenen met eerst volgende factuur stond er bij mij ook bij wijzigen van mijn Weekend Vrij abonnement naar Flex Basis in 2022. Normale factuurdatum was de 1e van de maand, abonnement gewijzigd op de 8e en vervolgens ook een tussentijdse factuur met restitutie met datum de 8e.

Maar het staat inderdaad nergens uitgelegd in de voorwaarden of andere Flex info.

Zou dit veranderd zijn dan? Of is er een grens (qua hoe lang dat nog duurt) vanaf wanneer er op je reguliere factuur gewacht wordt? Ik had echt de ervaring een prijsverhoging direct moet betalen en een restitutie pas op de volgende factuur verrekend krijgt, maar wellicht was dat dan toeval, of misschien achterhaald.

Reputatie 7
Badge

Het is wel zo dat pas de volgende dag de factuur  echt aangemaakt wordt en de melding via mail wordt verstuurd. Dat gebeurt (of was in ieder geval bij mij zo) kort na middernacht. De datum op de pfd factuur is dan ook de datum van de dag na wijzigen. In bovenstaand geval van mij dus 9 augustus. Kijk morgen eens in je mail en betaaloverzicht op MijnNS. 

Dat is wel weer alleen bij verlaging van de prijs, toch? Bij verhoging moet je toch wel direcht (met IDeal ofzo) betalen?

Badge +3

Ik weet niet beter of het is bij NS Flex altijd zo geweest dat na een wijziging van abonnement binnen enkele dagen een factuur volgt voor het prijsverschil. Ook bij wijzigen naar een duurder abonnement, dus dat verschil hoeft niet direct met iDEAL voldaan te worden.

Reputatie 7
Badge

Zal ik toch gek zijn geworden dan? Misschien. Ik zal het nog eens goed bekijken als ik weer eens wijzig maar dat kan even duren.

Reputatie 7
Badge +3

Of jij gek geworden bent kan ik niet over oordelen, dat mag je lekker zelf doen. 😁 Maar ik ging in bovenstaand voorbeeld van Basis naar Weekend Vrij en hoefde niet direct met iDeal te betalen. Op 8 juli gewijzigd naar Weekend Vrij, betaaloverzicht geeft aan op de 10e betaald met op de factuur zelf datum van de 11e en de afschrijving van mijn ING rekening op de 13e met bij incassant ID doorlopende incasso.

Ik weet alleen niet meer of ik bij het afsluiten van mijn Flex contract met Flex Dal Voordeel (overstap vanuit klassiek Traject Vrij) de eerste maand direct met iDeal heb betaald. Ik heb daar de factuur en afschrijving van opgezocht en het lijkt er op van niet. Die wijzing naar Flex was op 15 juni 2019, de factuurdatum is 17 juni en op de factuur staat dat het te betalen bedrag van €5 omstreeks 20 juni via automatische incasso wordt afgeschreven, afschrijving was op de 24e en vermelding eerste incasso. 

Ik heb gisteren mijn abonnement nog gewijzigd, maar je krijgt vrijwel meteen je geld terug.

Blijkbaar was eerst het plan dat je maandelijks een factuur kreeg (met dus verrekening van de wijziging van het abonnement), maar zijn ze daarvan afgestapt zonder de mail te wijzigen. Nu krijg je een aparte correctiefactuur. Het tellertje op de website werkt daardoor ook niet goed

Badge +3

Die tussentijdse facturen worden altijd aangemaakt, zelfs al volgt je reguliere factuur enkele dagen later en zou het maar om centen gaan.

Alleen bij een overstap van reizen op saldo naar Flex moet je langer op je saldo wachten.

Dat kan niet meegenomen worden op een tussentijdse factuur omdat je een jaar de tijd hebt om de bestelling van Flex op te halen, en het terug te betalen saldo pas bekend is op het moment dat je Flex activeert bij een automaat (het saldo wordt dan verwijderd van je kaart).

Even een terugkoppeling met een samenvatting.

  • Op 2 februari kreeg ik een factuur voor de periode 02-02-2024 t/m 01-03-2024
  • Op 6 februari stapte ik over van NS Flex Traject Vrij naar NS Flex Basis
  • Op 7 februari kreeg ik een factuur met de verrekening (25/29*207,9 = €179,22)
  • Op 8 februari stond het op de bankrekening 👍



 

Badge +3

Dat is mooi, en de restitutie is zelfs nog iets hoger dan die in andere maanden zou zijn voor 25 dagen terug 🤣

Reputatie 7
Badge +3

En dan is het nog wel een schrikkeljaar. Zonder die extra dag zou het bedrag nog iets hoger zijn geweest.

Verder netjes op de verwachte dag de tussentijdse factuur en lekker snel op de betaalrekening. 

Reageer