Skip to main content
beantwoord

Weekendvrij gewijzigd in basis. Kleine onduidelijkheid.

• January 27, 2025
  • 7 reacties
  • 194 Bekeken

johnnyvtz1990

Ik heb mijn NS Flex weekend abonnnement afgesloten op 20 december 2024
Ik heb na mijn reis van afgelopen zaterdag mijn NS Flex Weekend gewijzigd in NS Flex Basis.
Op mijn factuur staat dat ik 10,60 terug krijg over de periode 25 januari t/m 31 januari.

Misschien een beetje een stomme vraag, maar ik heb mijn NS Flex Weekend dus gewijzigd op 25 januari nadat ik een reis met de trein heb gemaakt. Wordt die 25 januari nog wel aangerekend als de dag waarop ik een Weekendvrij abonnement had? Dit lijk mij niet, anders moet ik alsnog namelijk het volle tarief betalen. Het was een beetje onduidelijk omdat ik geld terugkrijg over de periode vanaf 25 januari terwijl ik die dag nog gereisd heb.

Beste antwoord door Erryt NS

Als je het abonnement wijzigt duurt het gemiddeld 15 minuten voordat deze is verwerkt. De prijsberekening van ritten gaat na ingang van de wijziging ook direct volgens het gekozen NS Flex product.

7 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • January 27, 2025

NS is wat dat betreft vriendelijk naar de klant toe. De dag dat u opzegt’ wordt nog meegerekend alsof het abonnement nog de hele dag geldig was. Neem wel de aantekeningen hieronder mee. 

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 27, 2025

Als je het abonnement wijzigt duurt het gemiddeld 15 minuten voordat deze is verwerkt. De prijsberekening van ritten gaat na ingang van de wijziging ook direct volgens het gekozen NS Flex product.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • January 27, 2025

Precies ,en als je de wijziging na de rit laat ingaan telt het dus kennelijk toch nog mee. Ik heb me hier een beetje over verbaasd, maar het blijkt toch zo te werken.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 27, 2025

Het kán mis gaan voor eerdere reizen op de dag van wisselen (in ieder geval als je GTbV zou willen claimen) dus hou je reishistorie -en factuur van 1 februari- in de gaten voor reizen op 25 januari.

Hoe dan ook krijg je het abonnementsgeld voor de dag van wisselen terug, wel zo handig als je ‘s ochtends van de trap valt en niet kunt reizen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • January 27, 2025

Ik wissel al enige tijd meerdere keren per jaar en ken geen andere problemen dan met geld terug bij vertraging op de dag van de wissel. Ik krijg altijd braaf geld terug vanaf de datum van opzeggen en korting tot en met de laatste reis voor opzeggen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 27, 2025

Ik wissel al enige tijd meerdere keren per jaar en ken geen andere problemen dan met geld terug bij vertraging op de dag van de wissel. Ik krijg altijd braaf geld terug vanaf de datum van opzeggen en korting tot en met de laatste reis voor opzeggen.

Ah, dat is goed om te lezen (en in het voordeel van ​@johnnyvtz1990 die gratis gereisd heeft op 25 januari en toch de abonnementskosten vergoed krijgt).

Was lang geleden (2019) een lang topic over hoe een wissel bij Flex verwerkt werd, maar dat staat in het archief: 

Met als één van de reacties van mijzelf:

En een dag later stoppen (voor de zekerheid) is bij Weekend Vrij natuurlijk niet zo'n probleem, maar als je 1e klas Altijd Vrij hebt kan zoiets je zomaar een kleine €20 schelen.

Maar dat is dus niet (meer) nodig, gewoon wisselen na je laatste reis is prima. Dus dit is ook achterhaald: 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 27, 2025

Het in de vorige reactie genoemde topic zou uit het archief mogen, want daarin zie je precies de onduideljkheden die spelen bij reizigers die willen wisselen.

Moet ik dat de dag van tevoren, op de dag zelf of pas de dag erna doen?

Wie dat hele (archief) topic kan lezen weet het, uiteindelijk werkt het zoals ​@johnnyvtz1990 gedaan heeft (je eerdere reizen met Weekend Vrij op de dag van wisselen zijn gratis, en bij na je reis wisselen naar Basis krijg je als bonus de abonnementskosten terug voor die dag).

Precies wat je wilt dus! Een reis eerder op die dag valt onder Weekend Vrij maar voor die dag betaal je helemaal niet (en krijgt dus ook geen GTbV) 🤣