Skip to main content
beantwoord

klacht en vraag

• 12 april 2025
  • 9 reacties
  • 155 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik was in de trein en ik was vergeten om een online ticket te kopen. Ik ging naar een meeloopdag van een studie in Enschede en ik was aan het rennen om die trein te halen. Toen begon ik een plek te zoeken om te zitten en toen vergat ik helemaal dat ik geen ticket had gekocht, omdat ik altijd mijn NS-kaart via mijn abonnement gebruik. Zodra ik zat, kwam er een NS-medewerker en toen herinnerde ik me dat ik geen ticket had gekocht, dus ik deed dat gewoon meteen. Maar zij dacht dat ik een "leugenaar en fraudeur" was, met haar eigen woorden. Ze werd heel boos op mij en schold mij uit in de trein. Toen heeft ze mijn ticket geannuleerd en een boete uitgeschreven.

Ik wilde mijn opties weten en wat er nu gaat gebeuren, want ik ben een VWO-leerling en ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik was bang en ik was bijna aan het huilen, maar ze zei alleen dat er een boete was en niets meer. Toen wilde ze mijn adres en zo. Toen ze wegging, leerde ik dat ik het op dat moment wel kon betalen en dat het dan niet naar mijn huis gestuurd hoefde te worden, maar ze zei daar niks over. Nu had ik een grote ruzie met mijn familie door die brief die naar ons huis is gekomen. En moest ik mijn adres aan die vrouw geven? Hoe durft ze het niet uit te leggen aan mij en niet te vragen of ik daar wilde betalen? Ik heb de mail gekregen en al betaald, maar op jullie website staat: "Het bedrag van de boete wordt bij pinnen verlaagd van €50 naar €30 (bovenop de prijs voor je treinkaartje). Bij contant betalen blijft dit €50," maar ik heb toch €50 betaald?

Kortom: ik ben gewoon een leerling die vergeten was om een ticket te kopen en dit was ook mijn eerste keer. Was dat vijandige gedrag nodig? Is het de moeite waard om zo gemeen en kwetsend te zijn voor een heleboel mensen? Ik ben gewoon teleurgesteld. Ik doe altijd alles goed en één keer vergeet ik een stom ticket te kopen, en dan gebeurt dit? Misschien was het omdat ik niet Nederlands ben, of misschien vond ze mij gewoon niet leuk, of wat dan ook. Het was volkomen onnodig dat zij mij zo behandelde en ik heb niks gedaan om dit te verdienen. Ik ga ook stoppen met mijn NS-abonnement, ik wil niks meer te maken hebben met jullie. Ik wil niet vernederd, veracht of zoiets worden vanwege een stomme bekeuring.

ik dien hierover een klacht in en ik wil weten waarom ik €50 heb betaald in plaats van 30

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi Bbbbb,

Vervelend dat je dit zo meegemaakt hebt. Wij waren er niet bij, dus over het gedrag van de conducteur kan ik niet zoveel zeggen. De boete was natuurlijk wel terecht, want je moet een vervoerbewijs hebben voor je de trein instapt. Maar ze zou wel aangeboden moeten hebben om direct € 30 af te rekenen.

Als je een klacht wil indienen en/of in bezwaar wil gaan tegen de boete dien je contact op te nemen met de klanteNService.

Bekijk origineel

9 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4147 reacties
  • 12 april 2025

Aan wie heeft u 50 euro betaald? Heeft u daarvan een kwitantie gekregen? Dat een conductrice u uitschold is fout. U kunt een klacht indienen als u wilt. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7396 reacties
  • Antwoord
  • 12 april 2025

Hoi Bbbbb,

Vervelend dat je dit zo meegemaakt hebt. Wij waren er niet bij, dus over het gedrag van de conducteur kan ik niet zoveel zeggen. De boete was natuurlijk wel terecht, want je moet een vervoerbewijs hebben voor je de trein instapt. Maar ze zou wel aangeboden moeten hebben om direct € 30 af te rekenen.

Als je een klacht wil indienen en/of in bezwaar wil gaan tegen de boete dien je contact op te nemen met de klanteNService.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13642 reacties
  • 12 april 2025

Wat ik niet begrijp is waarom je als je een NS kaart met abonnement hebt, je niet ingecheckt hebt met die kaart. Of wilde je een jongerendagkaart kopen? Het komt zo niet echt geloofwaardig over. Je hoort al op een station binnen de poortjes/paaltjes over een geldig vervoersbewijs te beschikken, wanneer je deze pas koopt als je ziet dat er controle is, dan ben je te laat. Een conducteur mag in dat geval een boete uitschrijven. En als je een boete krijgt, dan moet je jouw id laten zien en jouw adresgegevens geven.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30313 reacties
  • 12 april 2025
Vareo schreef:

Aan wie heeft u 50 euro betaald? Heeft u daarvan een kwitantie gekregen? Dat een conductrice u uitschold is fout. U kunt een klacht indienen als u wilt. 

Als je geen ov-chipkaart bij je hebt of geen NS Flex abonnement hebt krijg je een UvB (uitstel van betaling) van 50 euro plus de kosten van een kaartje voor je reis, en een brief thuis met instructies om te betalen. Men moet dus je adres weten. De kwitantie is het gele briefje (met op de achterkant QR code om door poortjes te kunnen).

Voorheen zat bij die brief een acceptgiro maar zal tegenwoordig wel een QR-code zijn die je naar een website stuurt waar je via internetbankieren kunt betalen.

Bij ter plekke betalen (pinnen) is de verhoging 30 euro en dat had de conductrice je moeten vertellen. Contant betalen kan volgens mij niet meer, of misschien kan je de kosten van je reis ‘afkopen’ door 50 euro te betalen, net zoals bij NS Flex? Misschien is het bij 50 euro gebleven omdat je een op zich geldig (maar te laat gekocht) e-ticket had.

Even snel een ticket kopen als je al in de trein zit gaat niet werken, want een conducteur krijgt dan een melding te zien dat het ticket gekocht is tijdens je reis en zal je moeten beboeten. Dat heeft verder niets met afkomst/racisme te maken.

De kosten van je e-ticket (of gemiste korting) kan je terugkrijgen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16644 reacties
  • 12 april 2025
Robert B schreef:
Vareo schreef:

Als je geen ov-chipkaart bij je hebt of geen NS Flex abonnement hebt krijg je een UvB (uitstel van betaling) van 50 euro plus de kosten van een kaartje voor je reis, en een brief thuis met instructies om te betalen. Men moet dus je adres weten.

In zo'n geval moet je een kaartje in de trein kopen. Daarbij betaal je bovenop de ritprijs de verhoging. De betaling van dat kaartje met verhoging kan op 2 manieren, je kunt direct betalen of later betalen. Bij later betaling heet het pas een Uitstel van Betaling (want je betaalt later) en dat krijg je dus een brief thuis. Waarschijnlijk betalen maar weinig reizigers dat kaartje met verhoging direct in de trein en heeft de conducteur daarom misschien die mogelijkheid niet genoemd, maar dat zou m.i. wel moeten.  

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30313 reacties
  • 12 april 2025

Mijn vorige reactie nog wat aangevuld. Ik begrijp de frustratie van TS ​@Bbbbb wel, maar dit snap ik niet:

… zij dacht dat ik een "leugenaar en fraudeur" was, met haar eigen woorden. Ze werd heel boos op mij en schold mij uit in de trein. Toen heeft ze mijn ticket geannuleerd…

Dat had wellicht anders gekund… “Ik heb (aantoonbaar) een abonnement maar ben vergeten in te checken (en inmiddels een voltarief of Jongeren Dagkaart e-ticket gekocht) dus hoe gaan we dit oplossen beste HC?”

Maar we waren er niet bij 🙄

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 14 april 2025

Mijn abbonement is weekend vrij en omdat ik een leerling ben ik heb gewoon school tojdens de werkdagen en ik ga dus niet reizen en tijdens weekend ik ga altijd naar werk met die pas. Omdat je gebruik het anders dan met een online tixket en omdat ik altijd die kaartje gebruikde ik vergat dat ik deze keer een online moest kopen. Maar wat dan ook ik wil alleen weten of waarom ik 50 moest betalen en niet 30. Ik had mijn ov chipkaart en pinpas. Ik wilde niet later betalen of die briefje naar mn huis. Ik wist zelfs niet dat ik direct kon betalen dat zou ik graag voorkeuren. 

• Reisadviseur***
  • 44 reacties
  • 14 april 2025

Beste VWO-leerling,

Ik kan me je gevoel wel voorstellen. Je was op weg naar die meeloopdag van een studie in Enschede. Daar was je vooral met je gedachten bij en ook gehaast. De uitdrukking “haastige spoed, komt zelden goed” is hier ook wel van toepassing. Door die haast had je niet tijdig een geldig vervoersbewijs. 

We waren er niet bij, dus weten we niet hoe het contact tussen jou en de NS medewerker is gegaan en wat deze je heeft uitgelegd en gezegd. Ik wil het niet goed praten, maar probeer je ook voor te stellen, dat een conducteur de hele dag door allerlei verklaringen te horen krijgt waarom er geen geldig vervoersbewijs getoond kan worden. Daar horen dan weer regels bij hoe dan te handelen. 

Wat de reden is geweest waarom die boete 50 euro is en niet die 30 euro, is gissen. Misschien was de medewerker er niet van op de hoogte? Geen idee. 

Het is een dure les geweest en een nare ervaring voor je op deze manier. Het zal je ook helpen een eventueel volgende keer, als je met de trein reist, goed op te letten dat je een geldig vervoersbewijs hebt. 

Wist je dat je ook in kunt checken met je bankpas? Maar een Jongeren Dagkaart is wel goedkoper natuurlijk. Deze moet je inderdaad wel online via de app kopen en niet vergeten dit te doen.

Je geeft aan dat je niets meer met NS te maken wilt hebben. Helaas ben je voor de trein al snel aangewezen op NS en kun je meestal niet met een andere vervoerder reizen. Wees verstandig en houd gewoon je Weekend Vrij abonnement. Hoe kom je anders op je werk? Mocht je dit abonnement al hebben omgezet naar Flex Basis, dan kun je het weer aanschaffen. Er loopt nu een aanbieding, wie weet kun je daar gebruik van maken.

En weet, dat er ook bij NS veel mensen werken, die aardig, netjes, behulpzaam en correct zijn. Zeker als je ze zelf ook zo behandelt. 

Hoe was je meeloopdag in Enschede nog?

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9306 reacties
  • 14 april 2025

Heb je al contact gehad met onze klantenservice, Bbbbb? Wellicht is er nog iets in de vorm van coulance mogelijk.

Reageer