Klinkt lekker boers. Ik kaart het aan. Thanks!
Is blijkbaar snel aangepast (binnen enkele uren), maar ik vind de tekst erboven ook niet helemaal correct. Men neemt/neme mee:
- Identiteitsbewijs
- OV-chipkaart, als je een NS-abonnement hebt
De ov-chipkaart mag ook een anonieme zijn (i.c.m. identiteitsbewijs, wat volgens mij ook een legitimatiebewijs mag zijn, zoals een rijbewijs).
Bij een NS-abonnement is geen identiteitsbewijs nodig, want dan heb je al een persoonlijke kaart met je naam en foto, en meer is niet nodig.
Het is dus óf een identeitsbewijs (plus evt. anonieme ov-chipkaart) óf je persoonlijke ov-chipkaart. Zonder ov-chipkaart zul je een e-ticket krijgen, dus hou dan rekening met spitsbeperkingen!
Bovendien heb je met een NS abonnement helemaal niets bij een balie te zoeken, want bij saldo-abonnementen heb je al dalkorting en bij NS Flex (Basis, Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting) regel je de korting via Mijn NS.
Dat staat er ook onder (en hoeft niet via de Mijn NS website maar kan ook in de NS app).
Is blijkbaar snel aangepast.
Haha wow, inderdaad! Het kán wel
Als een persoon in het bezit is van een anonieme OV-chipkaart en een samenreiscode (of de Abonnementshouder staat er naast), waarom vraagt NS dan naar het identiteitsbewijs van die persoon?
Welk gerechtvaardigd belang heeft NS bij het vaststellen (en erger nog misschien het vastleggen) van de identiteit van een Medereiziger met een anonieme OV-chipkaart?
Als een persoon in het bezit is van een anonieme OV-chipkaart en een samenreiscode (of de Abonnementshouder staat er naast), waarom vraagt NS dan naar het identiteitsbewijs van die persoon?
Welk gerechtvaardigd belang heeft NS bij het vaststellen (en erger nog misschien het vastleggen) van de identiteit van een Medereiziger met een anonieme OV-chipkaart?
Dat is wel een goede vraag. Op een e-ticket staat de naam van de reiziger (en met wie je meereist) maar bij Samenreiskorting op een ov-chipkaart is natuurlijk geen naam nodig (of bekend).
Je hoeft alleen maar mee te reizen met iemand die een NS abonnement (of SRP) heeft dat recht geeft op Samenreiskorting verlenen. Wie er met Samenreiskorting met jou meereist doet er totaal niet toe, dat mogen 3 willekeurige (bij controle aan te wijzen) personen zijn.
Samenreizen met persoon A, B en C op de heenweg en met persoon D, E en F terug kan en mag gewoon, want je hebt te allen tijde recht om 3 personen met korting mee te laten reizen (en met die codes of e-tickets kan dat ook gewoon). Als ik iemand code NS123X geef doet het er niet toe wie die iemand(en) zijn, en je mag zoveel codes genereren als je maar wilt, naar het traject wordt niet gevraagd (bij gebruik ov-chipkaart met Flex in ieder geval niet).
Op e-tickets staat natuurlijk wel een traject, en de meningen verschillen of je samen precies het gehele traject moet afleggen. Als ik vanuit Eindhoven naar Amsterdam iemand uit Utrecht met korting wil laten meereizen lijkt me dat prima, diegene hoeft echt geen ticket vanuit Eindhoven te kopen.
Maar dat is verder off-topic.
Laten we niet voorbij gaan aan de reden waarom er voor deze manier van Samenreiskorting gekozen is. Dit om de vele agressie tijdens controle van reizigers met Samenreiskorting tegen te gaan, tevens als fraude. Ik snap dat een enkeling het onwenselijk vindt om kennis te geven wie hij/zij is, maar hierdoor is er wel meer rust en veiligheid in de trein ontstaan.
Laten we niet voorbij gaan aan de reden waarom er voor deze manier van Samenreiskorting gekozen is. Dit om de vele agressie tijdens controle van reizigers met Samenreiskorting tegen te gaan, tevens als fraude. Ik snap dat een enkeling het onwenselijk vindt om kennis te geven wie hij/zij is, maar hierdoor is er wel meer rust en veiligheid in de trein ontstaan.
Uiteraard, al viel er weing te frauderen (behalve het meereis-bedelen of Samenreiskorting laden/aanzetten zonder te weten met wie je meereist).
Met die codes is dat de kop ingedrukt, en blijft de gang naar een balie over om het (samen!) te regelen voor je medereiziger(s). Wie dat is/zijn doet er nog steeds niet toe (vind ik).
Verwerkt NS nu wel of niet de identiteitsgegevens van een houder van een anonieme OV-chipkaart in "samenreismodus"?
Oftewel "ont-anonimiseert" NS de anonieme OV-chipkaart dan?
Ik weet niet wat er precies wordt verwerkt bij een koppeling bij een servicebalie. Aangezien er geen gegevens zijn gekoppeld aan een anonieme OV-chipkaart zullen er geen gegevens worden verwerkt die niet bekend zijn.
Verwerkt NS nu wel of niet de identiteitsgegevens van een houder van een anonieme OV-chipkaart in "samenreismodus"?
Ik weet niet wat er precies wordt verwerkt bij een koppeling bij een servicebalie. Aangezien er geen gegevens zijn gekoppeld aan een anonieme OV-chipkaart zullen er geen gegevens worden verwerkt die niet bekend zijn.
Het punt was nu juist dat NS een identiteitsbewijs eist van de houder van een anonieme OV-chipkaart, indien die "samenreismodus" wil. De ID-gegevens zijn dus bij het baliepersoneel bekend. Waarom is dit nodig? Wat doen ze er mee?
Het gaat hier omdat je kan aantonen dat jij wel de eigenaar bent van de OV-chipkaart waar een saldo abonnement op staat.
Het punt was nu juist dat NS een identiteitsbewijs eist van de houder van een anonieme OV-chipkaart, indien die "samenreismodus" wil. De ID-gegevens zijn dus bij het baliepersoneel bekend. Waarom is dit nodig? Wat doen ze er mee?
Hoe kan je identiteit gekoppeld worden als de anonieme chipkaart aan niemand zijn gegevens is gekoppeld en ook niet gekoppeld kan worden?
Bovendien, wat voor voordeel heeft de NS erbij om jouw identiteit te koppelen aan een anonieme OV-chipkaart, zeker wanneer er maar een klein aantal mensen reist met een anonieme OV-chipkaart met samenreiskorting?
Gekoppeld, gekoppeld, gekoppeld, koppelen...
Ik kan me wel (of eigenlijk niet) voorstellen dat de NS -of andere vervoerders- gegevens zouden mogen opslaan van personen die met korting met jou meereizen. Dat mag namelijk iedereen zijn (als jij dat wilt)
Op een e-ticket staat dan ook jouw naam (persoon X of wie de code ook maar heeft) reist met dalkorting mee met jou.
Die hele ‘fraude’ was dus alleen maar omdat je voorheen tickets met Samenreiskorting kon kopen zonder iemand met een abonnement dat recht geeft om jou (wie je ook bent) mee te laten reizen.
Slaat dus nergens op, eigenlijk. “Ik reis (aanwijsbaar, bevesting van jou) mee met iemand met een NS abonnementhouder (of student) X”
Diegene mag er 3 meenemen en dat is helemaal prima, toch?
Wie die (maximaal 3) mederereizigers zijn doet er totaal niet toe.
Een code die jij deelt geldt voor iedereen die met jou mee zou willen.
De naam van je medereiziger(s) heeft echt niemand nodig (en de NS kent diegene toch niet!)
Ik snap heel die ‘fraude’ dus totaal niet Leg mij uit hoe daarmee te sjoemelen valt (doe geen moeite, dat lukt simpelweg niet!).
Het doel van Samenreizen is dus ‘wij kennen elkaar’ (tegenwoordig via een code) en meer niet.
Wie er (met geldige Samenreiskorting codes via jou, maximaal 3 personen) meereist hoeft de NS helemaal niet te weten!
Feitelijk is het nu zo dat je (net als voorheen) 3 personen mag aanwijzen als ‘medereiziger’
Maar nu dus met die korting op jouw naam (wegens de gedeelde code).
Kost jouzelf niets (genereer zoveel samenreis codes al je wilt) maar ze moeten dus wel ergens samen met jou reizen bij controle onderweg naar nergens (of ergens, bij e-tickets met korting)
Totaal off-topic verder, het ging om spelfoutjes op de NS website en zo
Niet dus (als in ‘mag helemaal niet’)
Samenreiskorting op een anonieme ov-chipkaart bij een balie is geljik aan dezelde handeling.
Ja, die je vroeger bij een kaartautomaat zou moeten doen (maar dus niet meer kan/mag wegens mogelijke fraude of zoiets).