Het is duidelijk dat NS alle "vaste" informatiebronnen wil laten verdwijnen. Dat is bijna gelukt: alleen de gele vertrekstaten zijn - als je goed zoekt - nog te vinden, als ze tenminste niet vervangen zijn door een sombere foto van een wachtende reiziger of een gedicht. Ook het niet meer vermelden van een tijdelijk gewijzigde dienstregeling past daarbij, ook al is die wijziging een dag tevoren gepland. Informatie over zo'n trein is er eenvoudigweg niet meer - met als "voordeel" dat hij niet telt als uitgevallen trein of als gemiste aansluiting. Ook dat is zo'n bewust intern besluit.
De reiziger moet telkens maar op z'n smartphone kijken welke trein er vandaag rijdt. Maar die telefoon moet natuurlijk niet te oud zijn, want het verzenden van een waarschuwing per SMS wordt beëindigd - te duur...
Viel me ook op dat de online vertrekstaten sinds deze week offline zijn gehaald. Op Twitter klaagden mensen er ook al over. Had er maandag nog een link naar geplaatst, weliswaar oude versie 2018 (wijzigingsblad 10 juni) maar ze stonden er in ieder geval nog.
Er is natuurlijk wel het papieren spoorboekje, maar dat is meer dan 700 pagina's. De gele vertrekstaten online aanbieden (in PDF formaat) kost hooguit een paar honderd MB aan ruimte op de site en minimaal dataverkeer.
Voor een IT-afdeling is dat een fluitje van een cent, die PDF'jes genereren n.a.v. ieder wijzigingsblad, en je maakt er waarschijnlijk veel meer mensen blij mee dan je zou denken!
Het issue op Twitter was iemand die bijv. in één oogopslag per dag alle ICE verbindingen vanuit Arnhem wilde weten, en zo hotelovernachtingen kon inplannen als er laat op de dag/avond geen aansluitende treinen meer waren. Dat is nu een heel karwei, want de 'actuele vertrektijden voor Arnhem' in de planner en app geven ook maar beperkte info, en al helemaal niet voor andere dagen of feestdagen e.d. in de toekomst.
Bovendien zijn de bestanden er gewoon al. Daar worden immers de gele vertrekstaten mee geprint (nog wel...). Ik ben wel benieuwd welke overwegingen ten grondslag liggen aan die bewust gemaakte keuze. Een besparing kan het niet zijn.
Bovendien zijn de bestanden er gewoon al. Daar worden immers de gele vertrekstaten mee geprint (nog wel...). Ik ben wel benieuwd welke overwegingen ten grondslag liggen aan die bewust gemaakte keuze. Een besparing kan het niet zijn.
Exact, dat dus! De (statische) webpagina's waren er ook al dus even een update-scriptje runnen om ze te voorzien van de nieuwste PDF'jes en klaar. Iedereen blij..
Wat is dat dan, die 'bewuste' keuze. Ik zou graag willen weten wat daar aan ten grondslag ligt. Het zal ergens nog wel in de 'interne' notulen zijn te vinden.
Ik kan me namelijk geen een argument bedenken waarom deze keuze is gemaakt, of zit de server vol....
Het verzoek om ze gewoon weer te plaatsen. Zeeeeeeer kleine moeite groot plezier.
'Een bewuste keuze' is geen argument.
Ik vraag me dus werkelijk af wat nu de reden is.
"Tja, we zien bijna niemand meer die gele dingen raadplegen" is geen reden om ze online ook maar weg te halen.
Ze zijn immers gewoon beschikbaar, stonden er altijd keurig op de site (soms voorlaatste wijzigingsblad, maar goed..) en printen op A0 formaat in het geel hoeft niet, tenzij je ze als behang of vloerbedekking wilt.
Of die van je favoriete station op de deur van je koelkast... Dus waar blijven ze?
Uiteraard kan de Reisplanner gebruikt worden, maar voor reizigers die liever een traject opzoeken kan gebruik gemaakt worden van de te downloaden bestanden op deze pagina.
Waarom de digitale vertrekstaten zijn verwijderd heb ik helaas geen antwoord op gekregen dus dat kan ik niet toelichten.
Ze moeten toch beschikbaar zijn, ze worden immers ook gedrukt.
Als niemand bij NS het weet dan was er dus geen reden voor opheffing en is het erin geslopen.
Die bewuste keuze past in het beeld dat NS van statische (vaste) informatie af wil, aanvankelijk zelfs van alle gele vertrekstaten op de stations. Dat is niet doorgegaan, maar een aantal andere maatregelen wel. Zo worden incidentele wijzigingen ten opzichte van de jaardienstregeling niet langer vermeld in de planner en op de displays op de stations, zogenaamd "om verwarring bij de reizigers te voorkomen". De incidenteel vervallen treinen worden eenvoudig nergens meer vermeld. Zoals deze week ook te zien was bij de werkzaamheden rond Schiphol, worden aanpassingen die schijnbaar weinig te maken hebben met de werkzaamheden (zoals de spitstrein Enkhuizen-Amsterdam) tevoren niet bekend gemaakt. De reiziger moet gewoon maar dagelijks de reisplanner raadplegen. Dat zoiets voor de gewoontereiziger heel onnatuurlijk is, is jammer.
Het opheffen van statische informatie biedt NS de mogelijkheid om de dienstregeling zonder consequenties aan de behoefte van het moment aan te passen. Wanneer die aanpassing maar twee dagen tevoren in de reisplanner is opgenomen, tellen ze niet mee bij de meting van de reizigerspunctualiteit, waarop NS door het Ministerie wordt afgerekend.
Reiziger komt niet op 1, 2 en 3.
Maar NS kan natuurlijk zijn "bewuste keuze" heroverwegen. Iedereen maakt fouten, das niet erg.
Dat werkt op zich prima tussen Eindhoven en Utrecht/Amsterdam (nooit lang hoeven wachten op een volgende trein, althans overdag niet) maar ik vind dat je reizigers die ergens anders wonen best mag voorzien van een geplande/statische dienstregeling.
Oké, er is het spoorboekje 2019 (700+ pagina's) en de downloadbare dienstregeling, maar een vertrekstaat voor 'je eigen' stationnetje is zoveel handiger!
Zoals ik al zei kost het NS eigenlijk niets, en het weghalen levert dus ook geen enkele bezuiniging op, alleen teleurgestelde reizigers (die echt niet alleen 'verzamelaars' zijn).
Nogmaals een oproep dus om ze terug te zetten op de website want ze zijn er gewoon, of anders doodeenvoudig te genereren.
Ben weer eens diep onder de indruk van de communicatie binnen dit bedrijf.!
Geweldig..
https://twitter.com/NS_online/status/1328750773946228739
Door noodzakelijke werkzaamheden is er vannacht geen actuele reisinformatie op de stations. Ook niet in de apps en op ns.nl . Alternatief: gele vertrekstaten en trein- en of servicepersoneel op het station.
Neem aan dat de Rijdendetreinen en 9292 apps en websites gewoon werken?
Ja.
Kreeg het zojuist al bevestigd van 9292, maar vreemd dat NS verwijst naar gele vertrekstaten (voor zover die er nog zijn) en/of personeel.
Nog niet eens zo lang geleden toen de NS planner nogal van slag was werd er ook gewoon verwezen naar 9292 (website of app).
Vertrekstaten zijn weer te vinden op de stationsinformatiepagina, onder ‘Downloads’. (bijna onderaan de pagina), zie bv https://www.ns.nl/stationsinformatie/ledn/leiden-centraal
Dat is mooi! Wel apart dat als adres van https://www.ns.nl/stationsinformatie/ehv/eindhoven-centraal Kennedyplein 202 genoemd wordt.
Dat is namelijk helemaal het station niet, maar de Kennedytoren waar o.a. een vestiging van Coosto (de social media software van webcare) en Deutsche Bank zit. Moet Stationsplein 22 zijn, https://goo.gl/maps/JJchpY9WzNDSczU26 (huisnummer bordje even opgezocht )
Ik was ook wat verbaasd over het adres van station Leiden als zijnde Anna Grollstraat 2t. Nog nooit gehoord van die straat, staat niet aangegeven op Google maps, wel op OpenStreetMap. Lijkt me iets van een smal pad tussen het Level gebouw en achterzijde station (met rood stippellijntje aangeven bij OpenStreetMap) met (zo te zien op Google Street View) aan beide uiteinden een hek en dan dus niet voor iedereen toegankelijk. Telefoonboek en andere sites geven als adres Stationsplein 3B. KadastraleKaart.com geeft voor die Anna Grollstraat 2t als overige adressen in perceel dan weer Stationsplein 3 t/m 5 N aan. Maakt verder niet, maar het wordt lastig als je het adres van de NS site haalt om te gebruiken in je navigatie.
Maar goed, het ging om de vertrekstaten die opeens stilletjes weer terug zijn.
Bij Kennedyplein Eindhoven in je navigatie kom je in ieder geval nog uit bij de taxistandplaats en ‘Kiss & Ride’ aan de noord/buszijde van het station.
Off-topic: heb datzelfde adres ook wel eens doorgekregen om (met enige spoed) iemand op te halen voor Allianz verzekeringen, omdat zijn auto vlakbij het station gestolen was en naar een ANWB vestiging moest voor een leenauto. Gelukkig stond er een telefoonnumer bij van die kerel, want die stond dus… al 2½ uur precies aan de andere kant van het station
Nog meer off-topic, op https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/WSL01/K/1919 (wat dan Stationsplein 23 zou zijn?) zie je mooi de 1900 zonnepanelen op het monumentale dak van het station.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.