We hebben een nieuwe website! | NS Community

We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Wat een drama website. Ja helemaal bij de tijd. Het grootste deel van mijn scherm wordt gevuld met foto's van modellen die totaal nutteloos zijn maar tegenwoordig helemaal in bij bijna elke vernieuwde website.
En die voegen niks toe, blijven een jaar het zelfde. Wat is het nut? Laten zien dat NS een modellenbureau met hele mooie fotomodellen in de arm heeft weten te nemen? Interesseert me niks, ik wil snel kunnen vinden wat ik nodig heb en krijg een pagina waar de info en menukeuze maximaal geminimaliseerd zijn om maar zoveel mogelijk foto neer te kunnen zetten! Krankzinnig, stapelgek ik heb er gewoon geen woorden voor. Denken jullie dat mensen de website bezoeken omdat jullie zulke mooie foto's hebben en het dan niet erg vinden dat goede en overzichtelijke navigatie daar voor opgeofferd is? En erger nog: Twee lekkere meiden in een LEGE trein. Lekkere trap in de rug van alle reizigers die in de spits als haringen in een ton zitten. Als je dan toch een foto doet, doe dan een stampvolle trein waarbij ze op het perron moeten blijven staan omdat er in de trein geen plaats meer is.

De nieuwe reisplanner is ook al zo'n baggerprodukt. Bijna alles wat je ingevuld wilt hebben zit verborgen onder knopjes. Het enige wat er nog zonder veel extra muisklikken mee kan is een reis plannen als je al op het station staat!! Als ik morgen met de trein wil dan plan ik dat vandaag en en moet je kijken wat voor nodeloos ingewikkeld en irritant gedoe het is om de datum aan te passen. En als je op 31 december een reis voor 4 januari wil plannen dan heb je me daar een partij nutteloze extra muiskliks voor nodig niet te geloven. Hoe klantonvriendelijk kun je iets maken zeg. Stelletje idioten die dat bedacht heeft. Maar ja, het "strakke overall concept van de nieuwe website" vereist ongetwijfeld dat er een flink stuk klantvriendelijkheid wordt opgeofferd. Uiteindelijk maak je een website niet voor de mensen die hem moeten gebruiken maar moet deze aan de uitstraling voldoen die het bedrijf graag ziet.

Gelukkig heb ik de NS app op mijn telefoon. Een voorbeeld van eenvoudig, simpel en klantvriendelijk. Op deze website zal ik alleen nog een reis plannen als het echt niet anders kan. Maar ik hoop nu al dat dat nooit meer nodig is.
Ik stel vast dat van de gevraagde en gekregen feedback in dit topic, slechts een fractie gebruikt is.

Dat vind ik bedroevend.

Meer woorden zal ik er maar niet aan verspillen.
Helaas deel ik die conclusie ook.

Een e-mail sturen is blijkbaar ook niet meer mogelijk via de virtuele assistent want die pagina is niet gevonden.

Kan je nog een email sturen naar NS of een contactformulier invullen ? Ook daar krijg ik geen resultaten voor.
ER is wel een nieuw contactformulier
https://www.ns.nl/formulieren/contact.html

Maar staat nog niet overal goed opgenomen in de linkjes
https://www.ns.nl/formulieren/contact.html

Antwoord binnen tien werkdagen.

ook briefpost: antwoord binnen tien werkdagen.

http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Misschien toch eens met Eringa gaan praten? -> http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/pier_eringa:_prorail_moet_minder_beloven-147336
Hoe je daar moet komen via NS.nl is mij dus totaal onduidelijk en de virtuele assistent zegt

U zoekt iets op NS.nl?

De pagina die u zoekt hebben wij niet gevonden. Klik op een van de onderstaande linkjes om weer verder te navigeren. Of gebruik de zoekbalk boven in uw scherm.
https://www.ns.nl/formulieren/contact.html

Antwoord binnen tien werkdagen.

ook briefpost: antwoord binnen tien werkdagen.

http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Misschien toch eens met Eringa gaan praten? -> http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/pier_eringa:_prorail_moet_minder_beloven-147336


Misschien was het onze negatieve beeldvorming dat het altijd 4 weken duurde voordat er gereageerd word op een brief. Maar mooi dat de NS dit verbetert heeft en nu binnen 10 werkdagen de brief beantwoord.
Zolang ik hier actief bent was de termijn al 4 weken, elke moderator gaf dit ook eerlijk aan tot voor kort.

Dat is niet negatief, maar de realiteit.
NS streeft alleen naar 10 dagen.

Zie bv hier

https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/reactietijd-brief-klantenservice-3011
Dan snapt de NS het nog steeds niet. Als je 10 dagen communiceert en 4 weken haalt heb je ontevreden klanten, als je 4 weken communiceert en af en toe 10 dagen haalt dan heb je tevreden klanten.
Reputatie 6
Badge +2
(..) waarvan een aantal zaken meteen zijn opgepakt, zoals stationsafkortingen in de Reisplanner
Bedankt. Ik zie dat daarbij nu hetzelfde systeem wordt gehanteerd als bij de app: een stationsafkorting geeft de volle naam als suggestie, die moet je dan nog wel selecteren. Goed voor de uniformiteit, en je ziet het eerder als je een verkeerde afkorting hebt ingevoerd.
Die 10 werkdagen, daar gaan we vanochtend nog achteraan. Ook ik denk dat dit momenteel niet haalbaar is. En als dat het geval is, dan moeten we dat inderdaad niet gaan vermelden op onze website.

Bedankt Dennis, voor je positieve feedback!
Reputatie 1
Nog wat verdere opmerkingen:
- de genoemde feedbackmogelijkheden zijn echt nergens te vinden.
- actuele situatie op het spoor. Ook dit is een heel stuk minder informatief geworden. Het kaartje laat dan wel globaal zien wat en hoe maar geen mogelijkheid meer om direct op een station te klikken om te zien wat voor impact de storing heeft op dat station wbt vetrektijden etc.

En nogmaals algemeen: navigatie in de site is echt een ramp op de pc. Elke keer die stomme "menu knop" gebruiken waar je op een compleet beeldvullende linken pagina terecht komt. Ga er vanuit dat dit nog wordt aangepast want ik kan me écht niet voorstellen dat dit gedrocht zo blijft ....
Bedankt, vreemdeling. Ik geef het door!
Waarom gaat NS nu ook mee met de Microsoft trend om steeds minder informatie te zetten in steeds grotere windows? Steeds meer leeg, steeds lastiger zoeken, dwingen tot scrollen. In vergelijking tot de "oude" website is dit geen verbetering, meer een marketing issue: kijk we zijn modern.
Feedback knop, er is niet direct zoiets te vinden met die naam, zal wel "uw mening" zijn.
(Minder reizigers in grotere treinen lijkt me trouwens belangrijker).
Dat is de moderne tijd he, als het maar leuk eruit ziet....
- de spoorkaart van nederland waarop je kunt inzoomen op een bepaalde regio waarbij alle stations zichtbaar worden ( "actuele spoorkaart" in de oude reisplanner) kan ik niet vinden.

Ik wil graag weten hoe/waar ik deze informatie op de nieuwe website kan vinden.


ik mis ook de spoorkaart ontzettend op de nieuwe site
voorheen: http://www.ns.nl/cgi-bin/spoorkaart/spoorkaart

met name als je elke dag van oost naar west nederland reist en weer terug is/was deze kaart erg handig om op elke station te kunnen klikken wat de actuele vertrektijden zijn,
en om eventueel een alternatieve route te kiezen.

deze vraag is al een maand oud maar helaas is er door de NS nog geen antwoord op gegeven.
Reputatie 1
Hier een screenshot van hoe totaal niet-functioneel het nu is op de PC. Benodigde informatie begint pas ergens onderaan, grootste deel van het scherm bestaat uit zo'n belachelijk plaatje. Je scrolt je helemaal wild. En niet alleen maar hier, gaat zo over de hele site heen.



Ben het ook helemaal eens overigens met de reactie van Fietsert: dat die kaart er niet meer is is een groot gemis, was inderdaad heel handig én snel ... in tegendeel tot de huidige site dus 😞
Dat irritante menu is ook weer terug aan de bovenkant van dit forum, wat heeft dat voor nut ? Ook erg ruimte vullend.
Reputatie 4
Ik wil informatie opzoeken over mijn abonnement, maar die informatie is totaal verdwenen op de nieuwe website! :(

NS: waar staat informatie over OV-jaarabonnementen? Aangezien er klanten zijn met dat abonnement, en NS personeel die dat abonnement niet kent, lijkt het mij essentieel die informatie wel online te hebben.

De NS stuurt enquêtes in hoeverre we ons gewaardeerd voelen door de NS, maar we worden genegeerd. Aan de kant geschoven, alsof we niet bestaan. Ondertussen weet het personeel het ook niet meer en ik kan ze niet eens op de correcte voorwaarden wijzen: https://forum.ns.nl/de-trein-11/zwartrijder-aangepakt-vergeten-in-uitchecken-niet-meer-beboet-20145/index1.html#post121940
Bedankt iedereen voor de suggesties/opmerkingen. Ik heb ze allen doorgezet.
Alvast een terugkoppeling op
'Ik wil informatie opzoeken over mijn abonnement, maar die informatie is totaal verdwenen op de nieuwe website! NS: waar staat informatie over OV-jaarabonnementen? Aangezien er klanten zijn met dat abonnement, en NS personeel die dat abonnement niet kent, lijkt het mij essentieel die informatie wel online te hebben.'

Je hebt helemaal gelijk. Tegenwoordig is veel van OV-jaar overgegaan in Altijd Vrij en per 1-1-2016 komt er een nieuw abonnement OV Vrij. Daarom mist OV-jaar, maar aangezien er nog mensen zijn met dat abonnement moet er inderdaad ergens informatie worden geplaatst. We gaan even kijken hoe en waar we dat goed kunnen plaatsen, maar er zal wat mee worden gedaan.

Wat betreft de overige opmerkingen: ook jullie bedankt voor het melden. Sommigen van jullie balen van keuzes die zijn gemaakt (grote afbeeldingen bijvoorbeeld). Iets anders is de Spoorkaart. Daar wordt veel op gereageerd, en mijn collega's doe hun best om het op de agenda te plaatsen, maar we kunnen er weinig over zeggen of en wanneer het lukt daar iets aan gedaan te krijgen.
Reputatie 4
Je hebt helemaal gelijk. [..] aangezien er nog mensen zijn met dat abonnement moet er inderdaad ergens informatie worden geplaatst. We gaan even kijken hoe en waar we dat goed kunnen plaatsen, maar er zal wat mee worden gedaan.
Bedankt, je geeft mij weer een beetje vertrouwen in de organisatie 😳 Ik hoop dat de NS mijn positie kan begrijpen, want ik voel mij behoorlijk aan de kant gezet hoe het de afgelopen jaren gaat: de incidenten van deze week maken dat weer pijnlijk zichtbaar. Een klein beetje erkenning kan een grote impact hebben, dus ik hoop inderdaad dat de relevante informatie (die personeel en ik ook nodig hebben) weer online komt 😳
Goed om te horen, Niek 🙂.

Hoe dan ook begrijpen we de suggesties die binnenkomen, en de frustraties. En mede dankzij dit forum begrijpen we ook heel goed dat reizigers/klanten graag het gevoel willen krijgen dat ze gezien en gehoord worden. Dat is ook niet meer dan terecht.
Ik gebruik voornamelijk de actuele vertrektijden:
+ ondersteuning voor verschillende http User-Agent's. Op mijn ipod (Safari) is de pagina goed zichtbaar.
+ bookmarking werkt beter. Je hoeft geen "station onthouden" o.i.d. meer aan te vinken.
- op mijn desktop pc neemt de pagina erg veel ruimte in beslag; de bovenste helft van het scherm bevat een foto en bijna helemaal onderaan begint pas de informatie die ik zoek. Tussen de regels is ook erg veel witruimte waardoor je behoorlijk moet scrollen.
Momenteel bekijk ik mijn reis vanuit mijn 15" laptop en ik ben verbaasd van de hoeveelheid verspilde ruimte. In plaats van het hele rijtje met beschikbare tijdstippen netjes onder elkaar zie ik nu slechts drie (!!) suggesties over de hele breedte van de pagina verspreid staan. 'In een oogopslag' is absoluut niet meer van toepassing, dat ik ervaar als een gebrek. Helemaal jammer is dat als ik op een reis klik, de hele rij van suggesties verdwijnt (!!).

Het verdwijnen van de suggesties maakt plaats voor de kaart van Nederland met daarop mijn route. Dat zou wel leuk kunnen zijn, maar heeft in mijn beleving totaal geen toegevoegde waarde. In een poging om te ontdekken of het wel een toegevoegde waarde heeft, door bijvoorbeeld de route rood te belichten als er sprake is van een storing of werkzaamheden, blijkt dit echter ook helemaal niet het geval te zijn. De route blijft gewoon een tekening dat laat zien waar in Nederland ik reis. Deze informatie is voor mij totaal niet relevant, daarvoor kan ik ook Google Maps openen. Nogmaals de kaart is 'leuk' maar volkomen overbodig, tenzij ik wil zien waar storingen zijn, maar zelfs dat laat het kaartje niet zien en daar hebben we de alom bekende spoorkaart voor die makkelijk te vinden is via het menu.

Ik begrijp niet wat de motivatie is om gekozen te hebben voor een layout als deze. Vooral in een tijdperk waarin alles sneller moet, spanningsbogen korter worden en men alle informatie binnen enkele seconden en met zo weinig mogelijk kliks wilt hebben. De layout is mooi en ziet er gelikt uit, maar voor een toepassing als bij NS, een reisplanner die erg functioneel moet zijn, totaal niet praktisch. Daarbij hadden lettertypen 20 a 30 ook niet perse gehoeven.

Naast mijn gejammer wil ik echter ook belichten dat ik het menu wel overzichtelijk vind. Ik heb snel de verschillende informatie over de treinen gevonden (spoorkaart, actuele vertrektijden, reisplanner) en ook informatie over abonnementen en kaartsoorten. Daarnaast ben ik erg blij dat MijnNS eindelijk sneller en met minder kliks te vinden is.

Reageer