Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief | NS Community

Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief



Toon eerste bericht

161 reacties

Bedankt Loes en Slidestops
Zeer informatief 🙂 Zo leren ook wij moderators weer wat bij 😃
Reputatie 7


[...]
Wanneer vragen wij een geldig identiteitsbewijs. In ieder geval bij een e-ticket, dit op naam gestelde vervoersbewijs is persoonlijk en om na te gaan of de gegevens op dit vervoersbewijs daadwerkelijk de identiteitsgegevens zijn van de betreffende reiziger, mogen wij daar een identiteitsbewijs vorderen.
De meest gangbare identiteitsbewijzen zijn:

1. Paspoort
2. Nederlandse Identiteitskaart
3. Nederlands rijbewijs
4. Verblijfsdocumenten I t/m IV

Een persoonlijke OV-chipkaart is geen geldig identiteitsbewijs, want het is niet door het rijk uitgegeven en is niet gestaafd op het GBA register.


Loes schrijft hier Nederlands rijbewijs. Moet dat per se een Nederlands rijbewijs zijn ?
Een buitenlands rijbewijs ' is niet door het rijk uitgegeven en is niet gestaafd op het GBA register', maar dat geldt natuurlijk voor alle buitenlandse documenten.
Een rijbewijs geldt alleen binnen Nederland als geldig identiteitsbewijs. Zo kun je je over de grens ook niet identificeren met alleen je rijbewijs, maar zal je daarvoor ook een identiteitsbewijs of paspoort nodig hebben.

Het rijbewijs is in het buitenland geen officieel identiteitsbewijs.

Bron op site van overheid

Tot zo ver de officiële theorie. In de praktijk accepteert men het meestal wel. We kunnen namelijk wel een proces verbaal o.i.d. opmaken op basis van die gegevens. (als de pas van binnen de EU komt)

Een rijbewijs buiten de EU wordt meestal niet geaccepteerd, omdat daar cruciale informatie mist.
Reputatie 7
Een rijbewijs geldt alleen binnen Nederland als geldig identiteitsbewijs. Zo kun je je over de grens ook niet identificeren met alleen je rijbewijs, maar zal je daarvoor ook een identiteitsbewijs of paspoort nodig hebben.

Het rijbewijs is in het buitenland geen officieel identiteitsbewijs.

Bron op site van overheid

Tot zo ver de officiële theorie. In de praktijk accepteert men het meestal wel. We kunnen namelijk wel een proces verbaal o.i.d. opmaken op basis van die gegevens. (als de pas van binnen de EU komt)

Een rijbewijs buiten de EU wordt meestal niet geaccepteerd, omdat daar cruciale informatie mist.


Merci voor de snelle reactie. Inmiddels heb ik via die site ook een letterlijk antwoord op bovenstaande vraag gevonden alhier.


Rijbewijs

Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.

Bij de volgende organisatie of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken:

de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
een uitkeringsaanvraag;
indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
binnenlands vreemdelingentoezicht;
inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.
https://www.nporadio1.nl/radio-eenvandaag/onderwerpen/453987-boa-s-willen-pepperspray
Alsjeblieft niet zeg 🤦🏻 Straks krijgen ze ook nog een taser...
Alle BOA's zou ook betekenen alle conducteurs. Daar ben ik sowieso op tegen. Voor V&S zou het nog kunnen, maar in de kern zijn wij een service verlenen bedrijf en past het niet in de visie van NS..

Laten we hopen dat het in de toekomst ook nog niet nodig zal zijn bij ons, kwa agressie ed.
Als HC zit ik niet te wachten op geweldsmiddelen. Ik ben juist van mening dat hoe meer je iemand bewapend, dit tot meer agressie zal leiden.
Er is een nieuwe feitcode voor ons bijgekomen:
E-103: misbruik maken van een vervoersbewijs door gebruik te maken van vervoersbewijs dat aan een ander persoon is verstrekt
Als HC zit ik niet te wachten op geweldsmiddelen. Ik ben juist van mening dat hoe meer je iemand bewapend, dit tot meer agressie zal leiden.
Inzet in andere domeinen kan wel leuk zijn. "Loes de boswachter!" 😍 en "Slidestops van parkeerbeheer." 🤗 ; - )
Even zonder dollen, domein 1 zou voor ons als V&S niet verkeerd zijn 🙂
Kan ik me voorstellen Slidestops, maar of je het echt wil? Denk alleen dat het meer voor private bedrijven intressant is die boa's verhuren. Kan me niet voorstellen dat de NS wil dat jullie in meerdere domeinen actief zijn.
Domein 1 zou erg handig zijn voor handjeugd op en om station. Evenals drugs gebruikers & misbruik maken van voorzieningen op en om het station & foutparkeerders op plekken die gereserveerd zijn voor vervangend bus vervoer etc etc
Maak me meer zorgen om de wenselijkheid in ruime zin.
Reputatie 7
Badge
Zijn politie agenten ook BOAs?
Dat bestaat binnen de politie wel, voor bepaalde administratieve taken, voor mensen die niet op straat lopen.

Maar de normale agent is een algemeen opsporingsambtenaar.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/u-ziet-het-goed-deze-vuilnisman-heeft-beveiliging~be3ef1c8/
Domein 1 zou erg handig zijn voor handjeugd op en om station. Evenals drugs gebruikers & misbruik maken van voorzieningen op en om het station & foutparkeerders op plekken die gereserveerd zijn voor vervangend bus vervoer etc etc
Dat die weg al enige tijd geplaveid wordt is natuurlijk wel iets om bij stil te staan. Is het echt wenselijk om boa's in meerdere domeinen bevoegdheden te geven?
Ik voel er niks voor. Wetskennis blijkt nu vaak al tegen te vallen. Eerst maar eens focussen op professionaliseren binnen één domein.

Zegt Henk, terwijl ook onze boswachters pepperspray krijgen straks!
Daar begint 't gedonder al: https://nieuws.ns.nl/ns-introduceert-bodycam-voor-veiligheid--service-medewerkers/ 😎

Ook het ruime merendeel van de reizigers (75 procent) staat positief tegenover de bodycam.

Er is dus ook een best grote groep reizigers die negatief tegenover de bodycam staat. Interessant!
Ze kunnen dat ding beter de hele dag laten opnemen. Krijgen we een indruk hoe de dag van een v&s medewerker eruit ziet. .... 🌭

Straks nog een wapenstok en pepperspray, inzetbaar in meerdere domeinen.... 🤔
Nog even en we zien een V&S medewerker met een lasergun langs de weg staan 🤣
https://tweakers.net/nieuws/140615/veiligheidsmedewerkers-ns-krijgen-bodycam-van-nederlandse-makelij.html

In de eerste thread in de comments wordt nog gelinkt naar dit topic zelfs 🤐

Ik hoor bij de 25% die tegen is (ja, ik vergeet voor het gemak even de zwevers).
Ik vind het best vreemd dat de bodycam pas wordt ingeschakeld
als de veiligheidsmedewerker zélf vindt dat dát nodig is.

Reageer