Duurzame treinreis in Nederland tot en met 2033 gewaarborgd

  • 14 August 2023
  • 11 reacties
  • 198 Bekeken

Badge +3

Dan weten we dat ook weer… https://nieuws.ns.nl/duurzame-treinreis-in-nederland-tot-en-met-2033-gewaarborgd dank Geert Koolen 😄

Al in 2024 wordt de dienstregeling uitgebreid. Daarbovenop zal NS vanaf 2025 toegroeien naar 6 keer per uur een Intercity-Direct over de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam, 6 keer per uur een Intercity tussen Haarlem en Amsterdam, 6 keer per uur een Sprinter tussen Hilversum en Utrecht en elke 10 minuten een Sprinter tussen Rotterdam en Den Haag.

Ooh… dat is wel leuk om snel een rondje Haarlem - Amsterdam - Schiphol - Utrecht - Hilversum wil maken of zo. Maar tussen Rotterdam en Den Haag rijdt echt al genoeg, toch?

Noord-Nederland wordt sneller met de randstad verbonden door sneller rijdende HSL-intercity’s door te rijden naar Groningen en Leeuwarden. Ook opent NS een nieuw station op de lijn Leeuwarden-Zwolle: Leeuwarden Werpsterhoeke.

Prima om dat bijna in één zin te noemen, en snellere IC’s welkom. Maar dat nieuwe station snap ik niet in deze context 🤔

Daarnaast start NS in deze concessieperiode onder meer met de AirportSprinter (elke 7,5 minuut een Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam CS), elk kwartier een Intercity tussen Eindhoven en Breda, 8 keer per uur een Intercity tussen Schiphol en Almere en ieder kwartier een Sprinter tussen Tilburg en Breda. 

Wow.. dat zal veel uitmaken zeg (het luchtvervoer Eindhoven - Breda), doe dan maar van/naar Dordrecht zonder omweg).

Of Schiphol - Almere 8x per uur zinnig is weet ik niet, tenzij Weesp een uitbreiding (en IC stop) krijgt, toch?


11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wepsterhoeke is een wijk bij Leeuwarden. Het lijkt me dat dit station met een stoptrein wordt bediend.

Maar een mooi lijstje verbeteringen! Al lijkt het dat mijn geliefde Koploper er aan gaat. 

Het heeft veel weg van een verkiezingsprogramma. Zou leuk zijn om in 2032 nog eens te kijken wat hier van terecht gekomen is. Papier is geduldig (net als dat de reiziger dat moet zijn).

Grappig zijn bijv.die 8 intercity's van Almere naar Schiphol terwijl de frequentie daar nu net is verlaagd naar een halfuurdienst. 

En vier sprinters Breda-Tilburg terwijl ook die juist sinds dit jaar voor een flink deel zijn afgeschaald tot een uurdienst.

Overigens lijkt me een station in Staphorst nuttiger dan dat in Wespennest.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees helaas niks over het op zondag opschalen van de Sprinters op trajecten in het oosten en het zuiden van het land. Daar blijft het een armetierige uurdienst.

Afgelopen zondag hebben we de NS-wandeling Veluwezoom gelopen vanaf station Dieren naar Rheden (kan ook naar Velp). Er rijdt dan maar 1 Sprinter per uur tussen Zutphen en Nijmegen op zondag. Dat is echt niet aantrekkelijk terwijl er wel 2x per uur een IC rijdt.

Ik lees helaas niks over het op zondag opschalen van de Sprinters op trajecten in het oosten en het zuiden van het land. Daar blijft het een armetierige uurdienst.

Afgelopen zondag hebben we de NS-wandeling Veluwezoom gelopen vanaf station Dieren naar Rheden (kan ook naar Velp). Er rijdt dan maar 1 Sprinter per uur tussen Zutphen en Nijmegen op zondag. Dat is echt niet aantrekkelijk terwijl er wel 2x per uur een IC rijdt.

In de bijlagen 7 en 10 staan de minimaal te rijden frequenties per lijn/stations.

Op werkdagen blijft de verplichte minimale halfuur bediening tussen 7 en 20 uur. Na 20 uur is een uurdienst in het hele land voldoende behalve voor de "grote stations"..

Op zaterdag mogen alle sprinters die nu om het uur rijden ook in de nieuwe concessie overdag om het uur blijven rijden met uitzondering van Dordrecht-Nijmegen dat op zaterdag weer verplicht een halfuurdienst moet worden.

Op zondagen moeten alleen "grote stations" verplicht twee keer per uur bediend worden waarbij het aantal "grote stations" erg beperkt is. Den Bosch en Roosendaal tellen bijvoorbeeld niet meer als "groot station" en hoeven dus maar eens per uur bediend te worden. In praktijk is overal eens per uur een intercity en eens per uur een sprinter op zondag voldoende 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt mij een enorme denkfout om op zondagen zoveel uurdiensten te hebben. We leven niet meer in 1990 toen er nog geen winkel open was op zondag. Zondag is tegenwoordig vergelijkbaar met zaterdag.

Het lijkt mij een enorme denkfout om op zondagen zoveel uurdiensten te hebben. We leven niet meer in 1990 toen er nog geen winkel open was op zondag. Zondag is tegenwoordig vergelijkbaar met zaterdag.

Ik denk dat NS op zondagen zoveel mogelijk wil gaan besparen op de toeslagen voor het personeel. 

Reputatie 3

In praktijk is overal eens per uur een intercity en eens per uur een sprinter op zondag voldoende 

Hier ben ik het toch niet mee eens. Zondag tijdens een rit van Tilburg naar Den Haag Centraal, en later die dag van Amsterdam Centraal naar ‘s-Hertogenbosch, zat de trein echt vol (ik heb zelf op het balkon gestaan). Natuurlijk kan het wel maar comfortabel is het niet.

In praktijk is overal eens per uur een intercity en eens per uur een sprinter op zondag voldoende 

Hier ben ik het toch niet mee eens. Zondag tijdens een rit van Tilburg naar Den Haag Centraal, en later die dag van Amsterdam Centraal naar ‘s-Hertogenbosch, zat de trein echt vol (ik heb zelf op het balkon gestaan). Natuurlijk kan het wel maar comfortabel is het niet.

Het gaat hierbij niet om wat jij nodig vindt maar om wat NS contractueel verplicht is om minimaal aan te bieden. En dat is dus heel erg weinig.

Het verhaal van NS staat vol met grote plannen voor frequentieverhogingen de komende jaren maar als ze daar niets van realiseren voldoen ze nog steeds aan de eisen uit het contract. Zoals gezegd, de verhalen van NS lijken op een verkiezingsprogramma, grote plannen en beloften maar garantie tot de deur.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het is daarom aan de concessieverlener om rekening te houden met de wensen van de reizigers. De concessieverlener heeft daar blijkbaar geen oog voor. Zeer teleurstellend. Waarschijnlijk allemaal mensen die op zondag nooit met de trein reizen.

Reputatie 3

In praktijk is overal eens per uur een intercity en eens per uur een sprinter op zondag voldoende 

Hier ben ik het toch niet mee eens. Zondag tijdens een rit van Tilburg naar Den Haag Centraal, en later die dag van Amsterdam Centraal naar ‘s-Hertogenbosch, zat de trein echt vol (ik heb zelf op het balkon gestaan). Natuurlijk kan het wel maar comfortabel is het niet.

Het gaat hierbij niet om wat jij nodig vindt maar om wat NS contractueel verplicht is om minimaal aan te bieden. En dat is dus heel erg weinig.

Ik zie het, ik had jouw "in de praktijk" anders opgevat.

@Tamzin Het is daarom aan de concessieverlener om rekening te houden met de wensen van de reizigers. De concessieverlener heeft daar blijkbaar geen oog voor. Zeer teleurstellend. Waarschijnlijk allemaal mensen die op zondag nooit met de trein reizen.

Dat komt omdat de overheid een dubbele pet op heeft, enerzijds eigenaar van NS en anderzijds concessieverlener. Het concessiecontract zoals nu wordt voorgesteld is geschreven om de financiële belangen en risico's van NS veilig te stellen. De reiziger krijgt alleen de garantie van een zeer minimaal aantal treinen tegen tarieven die vrijwel onbeperkt mogen stijgen, alle mooie marketing blabla in de plannen en de toelichting ten spijt.

Dit ligt heel anders dan bij aanbestedingen voor regionaal trein- en busvervoer. Daar heeft de provincie geen belang in een vervoersbedrijf en kijkt alleen naar het belang van de reiziger .

Opmerkelijk ook trouwens dat NS de bediening van nieuwe stations mag weigeren als ze het niet eens zijn met de realisatie daarvan.

Reageer