ERTMS rond Weesp | NS Community
beantwoord

ERTMS rond Weesp

  • 22 February 2023
  • 2 reacties
  • 53 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Toen ik laatst wat aan het lezen was over de uitrol van ERTMS in Nederland viel mij wat vreemds op. Uiteraard meer ProRail dan NS dus maar even in 'off-topic' maar er zijn hier vast dit weten.

Op https://www.prorail.nl/programmas/ertms lees ik dat ERTMS wordt uitgerold op (o.a.) de lijnen "Weesp-Lelystad en Amsterdam-Weesp-Hilversum (exclusief opstelterrein Amsterdam Westhaven)" en "Hoofddorp-Duivendrecht (inclusief Schiphol)". Dit artikel linkt ook naar het kaartje op https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/programmas/kaartje-nl-def.jpg. Echter zie ik daar iets anders: Weesp-Hilversum is hier niet gekleurd en Weesp-Duivendrecht juist wel.

Wat is nu waar?

- Wordt ERTMS aangelegd tussen Weesp en Hilversum?

- Wordt ERTMS aangelegd tussen Weesp en Duivendrecht? En wordt dit anders geen drama doordat de vele treinen die vanuit Almere en mogelijk dus Hilversum via Weesp en Duivendrecht richting Amsterdam Zuid rijden daar dan aankomen onder ERTMS, verder moeten zonder, en dan bij Duivendrecht alweer over moeten schakelen op ERTMS?

icon

Beste antwoord door Edwin 22 February 2023, 07:18

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge

Over de precieze uitrol weet ik niet veel, maar ik kan wel wat zeggen over je laatste punt.

Als er niet onder ERTMS gereden wordt, gaat het systeem over naar ATB. In principe hoeft dat geen enkel probleem op te leveren, ICE bijvoorbeeld rijdt in Amsterdam onder ATB weg, schakelt bij Bijlmer over op ERTMS en tussen Maarssen en Zuilen weer terug naar ATB.

 

Mogelijk denk je aan de problemen met de HSL, maar deze zitten niet zozeer in de transities tussen ERTMS en ATB, maar in de spanningssluizen die op behoorlijke hellingen gebouwd zijn en vanuit stilstand moeilijk te nemen zijn.

Reputatie 7
Badge

Mogelijk denk je aan de problemen met de HSL, maar deze zitten niet zozeer in de transities tussen ERTMS en ATB, maar in de spanningssluizen die op behoorlijke hellingen gebouwd zijn en vanuit stilstand moeilijk te nemen zijn.

Inderdaad dacht ik aan vergelijkbare problemen, ja. Dank voor deze uitleg.

Reageer