beantwoord

Ervaring met onbetaald vakantie/sabbatical?

  • 18 January 2024
  • 6 reacties
  • 230 Bekeken

Hoi, ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met langere vakantie aanvragen/sabbaticals?

Ik ga binnekort beginnen bij ns als conducteur, waarmee ik heel blij mee ben. Ik zou graag wel ergens de komende 4 jaar heel graag een reis naar japan willen doen voor 1.5 maanden tot 2 maanden, en vroeg me af of mensen ervaring hebben met lange vakanties, en of dit uberhaubt een mogelijkheid is bij NS door onbetaald verlof te nemen, of een mix van vakantiedagen opbouwen en dat te mixen. Hebben mensen dit wel is gedaan? Zoals ik al zei is het vooral in de toekomst maar was toch benieuwd.

icon

Beste antwoord door Tamzin 18 January 2024, 18:55

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge

Heeft u dat niet met de werkgever besproken? 

Ik ga binnekort beginnen bij ns als conducteur, waarmee ik heel blij mee ben. Ik zou graag wel ergens de komende 4 jaar heel graag een reis naar japan willen doen voor 1.5 maanden tot 2 maanden, en vroeg me af of mensen ervaring hebben met lange vakanties, en of dit uberhaubt een mogelijkheid is bij NS door onbetaald verlof te nemen, of een mix van vakantiedagen opbouwen en dat te mixen. Hebben mensen dit wel is gedaan? Zoals ik al zei is het vooral in de toekomst maar was toch benieuwd.

Ik weet niet hoe NS hier mee omgaat maar mijn laatste werkgever wilde aan onbetaald verlof alleen meewerken in speciale situaties (ernstige ziekte, overlijden, etc) maar niet voor vakanties.

Werknemers in Nederland maken al heel weinig uren en voor je het weet krijg je dan mensen die ook nog een jaar op wereldreis gaan en in feite willen dat hun baan wordt opengehouden tot ze terugkomen.

Voor de werkgever zitten er soms ook door de CAO opgelegde financiële nadelen aan. Een punt zijn vaak afspraken over periodieke verhogingen, pensioen betaling, structurele toeslagen, werkgeverspremies voor zorg en sociale uitkeringen, etc. die een bedrijf natuurlijk niet wil betalen als je langere tijd niet werkt. 

Het alternatief is om vooraf voldoende vakantie en/of overuren te sparen, dan wel ontslag te nemen en af te spreken om bij terugkomst opnieuw te solliciteren. Bij NS zal langdurig vakantie nemen overigens sowieso niet kunnen in de vakantieperiodes.

Een directe collega van mij is er wel ooit drie maanden uit geweest om de varkensboerderij van zijn vader die plotseling overleden was te beheren tot de verkoop rond was. Maar dat was een noodsituatie.

Heeft u dat niet met de werkgever besproken? 

Dit ben ik helaas vergeten te vragen ja.

 

Ik ga binnekort beginnen bij ns als conducteur, waarmee ik heel blij mee ben. Ik zou graag wel ergens de komende 4 jaar heel graag een reis naar japan willen doen voor 1.5 maanden tot 2 maanden, en vroeg me af of mensen ervaring hebben met lange vakanties, en of dit uberhaubt een mogelijkheid is bij NS door onbetaald verlof te nemen, of een mix van vakantiedagen opbouwen en dat te mixen. Hebben mensen dit wel is gedaan? Zoals ik al zei is het vooral in de toekomst maar was toch benieuwd.

Ik weet niet hoe NS hier mee omgaat maar mijn laatste werkgever wilde hier alleen aan meewerken in speciale situaties (ernstige ziekte, overlijden, etc) maar niet voor vakanties.

Werknemers in Nederland maken al heel weinig uren en voor je het weet krijg je dan mensen die ook nog een jaar op wereldreis gaan en in feite willen dat hun baan wordt opengehouden tot ze terugkomen.

Voor de werkgever zitten er soms ook door de CAO opgelegde financiële nadelen aan. Een punt zijn vaak afspraken over periodieke verhogingen, pensioen betaling, structurele toeslagen, werkgeverspremies voor zorg en sociale uitkeringen, etc. die een bedrijf natuurlijk niet wil betalen als je in een jaar langdurig niet werkt. 

Het alternatief is om vooraf voldoende vakantie en/of overuren te sparen, dan wel ontslag te nemen en af te spreken om bij terugkomst opnieuw te solliciteren. Bij NS zal langdurig vakantie nemen overigens sowieso niet kunnen in de vakantieperiodes.

Een directe collega van mij is er wel ooit drie maanden uit geweest om de varkensboerderij van zijn vader die plotseling overleden was te beheren tot de verkoop rond was. Maar dat was een noodsituatie.

Ja daarom was ik inderdaad benieuwd of mensen ervaring hadden bij NS hiermee. Maarja zoals schoolvakanties maakt mij niet veel uit aangezien ik gwn een periode zou willen kiezen dat t uitkomt bij ns natuurlijk dus geen schoolvakanties en dergelijke. Was ook meer een nieuwsgierigheids vraagje haha.

Reputatie 7
Badge

Het kan wel, maar je moet er de verlofuren voor opsparen zodat je tijdens die sabbatical daarmee betaald wordt. Dat opsparen gaat niet bijzonder snel, vooral in het begin van je loopbaan niet. Je moet namelijk wel gewoon verplicht elk jaar een periode van minimaal 2 weken aaneengesloten vakantie nemen en in het voor-/najaar is het ook wel fijn om even een rustperiode te hebben. 

Het moet ruim van te voren worden aangevraagd (minimaal een jaar) en afhankelijk van de ruimte op je standplaats wordt het goedgekeurd (op de najaarsperiode na meen ik).

 

Denk dat het niet heel handig is om hier zo snel na indiensttreding al mee te komen, maar dat is mijn mening 😉

Reputatie 7
Badge +3

Zou je zoiets msschien het beste verdeeld over december het ene jaar en januari het andere jaar kunnen doen? Op die manier zou je in 1 langere periode vakantiedagen van 2 jaren kunnen gebruiken en hoef je minder te sparen. Een oud- collega van mij heeft een keer zoiets gedaan, 6 weken naar Australië in december/januari. 

Het kan wel, maar je moet er de verlofuren voor opsparen zodat je tijdens die sabbatical daarmee betaald wordt. Dat opsparen gaat niet bijzonder snel, vooral in het begin van je loopbaan niet. Je moet namelijk wel gewoon verplicht elk jaar een periode van minimaal 2 weken aaneengesloten vakantie nemen en in het voor-/najaar is het ook wel fijn om even een rustperiode te hebben. 

Het moet ruim van te voren worden aangevraagd (minimaal een jaar) en afhankelijk van de ruimte op je standplaats wordt het goedgekeurd (op de najaarsperiode na meen ik).

 

Denk dat het niet heel handig is om hier zo snel na indiensttreding al mee te komen, maar dat is mijn mening 😉

Hahaha, nee dat snap ik. Zoals ik al zei is t ook zeker niet de bedoeling komende tijd. Maar was idd meer als blik in de toekomst om idd dus eventueel dagen te sparen en het zo te doen en of er uberhaubt ooit een mogelijkheid voor is.

Reageer