Geschiedenis bandaanwijzers en klapborden | NS Community

Geschiedenis bandaanwijzers en klapborden

  • 22 December 2022
  • 5 reacties
  • 246 Bekeken

Hallo allen,

 

Voor mijn studie doe ik een klein onderzoek naar het ontwerp van treinaanwijzers (informatie displays) die aangeven wanneer en op welk platform treinen vertrekken etc. Met hulp van een aantal bronnen en Wikipedia heb ik een redelijk idee gekregen over de ontwikkeling van deze borden, toch blijf ik nog met een specifieke vraag zitten waar ik maar geen antwoord op kan vinden, vandaar dat ik ontzettend benieuwd bent of iemand hier dit weet!

Ik lees dat na de bandaanwijzers de palletaanwijzers (klap borden) op stations geplaatst werden, waarmee ook de vertraging aangegeven kon worden (+ 5 minuten). Mijn vraag:

 

Was het aangeven van vertraging ook al mogelijk op de bandaanwijzers? Zo nee, hoe werd er in tijden van bandaanwijzers (en voor de bandaanwijzers) vertraging aangegeven, werd dit überhaupt gedaan?


Ik kan me voorstellen dat dit ook te maken heeft met de ontwikkeling van stations omroep, hier heb ik helaas bijna geen informatie over kunnen vinden (wanneer deze is geïntroduceerd etc.), mocht iemand hier nog een referentie naar hebben zou ik daar ook heel blij van worden.

Ik ben erg benieuwd naar een reactie!

Alvast bedankt,

Thijmen

*excuus voor de spelfout in de titel, mocht dit aangepast kunnen worden naar geschiedenis mag dat! :)


5 reacties

Reputatie 7
Badge

Heb dit even intern nagevraagd en van een collega machinist dit antwoord gekregen:

 

De bandaanwijzers konden geen vertraging aangeven.

Om de vertraging toch duidelijk te maken zat er op post T een omroeper.

Dit gebeurde alleen op stations die regionaal bediend werden door Post T.

 

Was er nog een plaatselijke seinhuiswachter dan was er ook geen bandaanwijzer en werd alles door de plaatselijke seinhuiswachter omgeroepen.

 

Hopelijk kun je hiermee uit de voeten.

Hallo Edwin,

Enorm bedankt voor het navragen en de uitleg, helemaal duidelijk!


Interessant dat de wacht ervaring op het perron beïnvloed werd door onder andere de detaillering van de treinaanwijzers en daarnaast de omroeper. Hier kan ik zeker mee uit de voeten.

Fijne avond,
Thijmen

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me herinneren dat er bij een vertraging van een internationale trein eerst een dienstmededeling werd omgeroepen en een paar minuten later een bericht voor de reizigers.
 

Mijn voorbeeld komt uit de tijd dat er vanuit Hoek van Holland veel internationale treinen vertrokken die aansluiting gaven op de ferry uit Engeland. Ik had een keer gepland om met de nachttrein vanuit Amersfoort naar Stockholm te gaan. Dat was de Nord-West Expres met treinnummer D237. Die had een uur vertraging. Eerst de dienstmededeling: “D237 +60”. Een paar minuten later gevolgd door een omroepbericht met details. De goede verstaanders hadden dan allang door wat er aan de hand was.

Dank Mark, erg interessant verhaal!

Zouden deze uitgebreidere omroep meldingen specifiek voor reizigers er sinds het begin van de spoorwegen al zijn geweest of is dit iets dat ook ontwikkelt is over de jaren? Ben erg nieuwsgierig of wachten op een perron in 1900 een grotere onzekerheid in zich had dan wachten in 2022. 😄

Reputatie 7
Badge +3

Voordat er allerlei persoonlijke communicatiemiddelen waren kon je op de grote stations veel dienstmededelingen via de omroep horen. Zeker in een verstoorde situatie vlogen de dienstmedelingen voor machinisten en rangeerders je om de oren op een station als Amsterdam Centraal. Daar kwamen de mededelingen voor de reizigers dan nog tussendoor.

Wim Sonneveld heeft er indertijd een cabaretnummer van gemaakt op een tekst van Simon Carmiggelt: https://muzikum.eu/nl/wim-sonneveld/dienstmededelingen-op-het-centraal-station-

Het plok dat over is, is overigens een verzinsel van Carmiggelt.

Reageer