ICNG in dienst | NS Community
beantwoord

ICNG in dienst

  • 9 September 2019
  • 18 reacties
  • 2898 Bekeken

Reputatie 1
Is het mogelijk dat de ICNG in november/december 2020 in dienst komt? Ik kan nu al niet wachten om erin te rijden met 200 km/h over de hsl!
icon

Beste antwoord door Stijn NS 9 September 2019, 19:59

Bekijk origineel

18 reacties

Goedenavond Antonino. Voor zover bij ons bekend is de huidige planning juist dat de ICNG zijn intrede zal maken in december 2020, in eerste instantie op de HSL. Dit zal dan zijn als onderdeel van de dienstregeling van 2021. De oorspronkelijke planning was dat de ICNG in dienst genomen zou worden per december 2020, maar inmiddels is het niet zeker meer dat dit gehaald gaat worden. Vooralsnog verwachten we dat hij in 2021 op het spoor te vinden zal zijn, wanneer exact is nog niet bekend.
Reputatie 1
Dank je @Stijn NS ! Ik zal je vraag markeren als beantwoord. De ICNG is echt mooi. Het interieur voelt als een lounge on the go.
Reputatie 1
Zijn er voor december 2020 ook nog publieke testritten? Zo ja, is het nodig om je daarvoor aan te melden en hoe moet dat?
Ik heb zojuist nog iets meer informatie gekregen en ik ben bang dat ik mijn eerdere antwoord iets moet aanpassen. De oorspronkelijke planning was inderdaad om de treinen per december 2020 in dienst te nemen, maar inmiddels is het niet volledig zeker meer dat dit gehaald gaat worden. Om teleurstelling te voorkomen is het verstandig om er rekening mee te houden dat de ICNG in 2021 in dienst wordt genomen. Wanneer in 2021 durf ik op dit moment nog niet te specificeren, maar daar zal ongetwijfeld meer over worden gecommuniceerd wanneer de betreffende datum nadert.

Wat betreft de publieke testritten, dit is niet iets waar je je voor kan opgeven. Wanneer de trein klaar is om getest te worden, dan zal er simpelweg een andere trein uit dienst gehaald worden en zal er in plaats daarvan een ICNG ingezet worden. Normaal gesproken wordt hier ook niet van tevoren over gecommuniceerd, juist om teleurstelling te voorkomen. Het is dus simpelweg een beetje geluk hebben.
Reputatie 1
Dank je @Stijn NS !
Reputatie 3
Ik heb zojuist nog iets meer informatie gekregen en ik ben bang dat ik mijn eerdere antwoord iets moet aanpassen. De oorspronkelijke planning was inderdaad om de treinen per december 2020 in dienst te nemen, maar inmiddels is het niet volledig zeker meer dat dit gehaald gaat worden. Om teleurstelling te voorkomen is het verstandig om er rekening mee te houden dat de ICNG in 2021 in dienst wordt genomen. Wanneer in 2021 durf ik op dit moment nog niet te specificeren, maar daar zal ongetwijfeld meer over worden gecommuniceerd wanneer de betreffende datum nadert.

Wat betreft de publieke testritten, dit is niet iets waar je je voor kan opgeven. Wanneer de trein klaar is om getest te worden, dan zal er simpelweg een andere trein uit dienst gehaald worden en zal er in plaats daarvan een ICNG ingezet worden. Normaal gesproken wordt hier ook niet van tevoren over gecommuniceerd, juist om teleurstelling te voorkomen. Het is dus simpelweg een beetje geluk hebben.


Wat is de reden dat december 2020 niet meer haalbaar zou worden en hoeveel treinstellen zijn er inmiddels eigenlijk af of hebben jullie daar nog geen antwoord op?
Wat is de reden dat december 2020 niet meer haalbaar zou worden en hoeveel treinstellen zijn er inmiddels eigenlijk af of hebben jullie daar nog geen antwoord op?

Daar heb ik geen antwoord op. Ik vermoed dat het te maken heeft met een achterstand in productie, maar 100% zeker ben ik er niet van. Meer kan ik er ook helaas niet van maken, het spijt mij!
Reputatie 7
Badge
Je bent er vroeg bij! :P

Er is nog geen enkele ICNG in Nederland te vinden (op de mock-up uit Amersfoort na). Eerst zullen er een groot aantal testritten plaatsvinden voor de toelating, daarna komen er acceptatie- en overnameritten die allen alleen voor bevoegd personeel zijn, en als alles goed getest is is er kans op publieke ritten. Deze waren ook bij de SNG, en de V250 Fyra ingepland. Die rijden gewoon mee in de dienstregeling.

Deze zullen tegen die tijd wel worden aangekondigd via diverse kanalen zoals spoorforums, spoor communities, geralteerde nieuwssites en Facebook, Twitter. Maar dan zitten we al tegen 2020 aan, of bevinden we ons in 2021.

Voor zover ik weet zijn er nu drie vijf-delige treinen gesignaleerd. Twee daarvan zijn nu als ik mij niet vergis op de testbaan in het Tsjechische Velim, en de andere (voor 95% in NS-huisstijl en mét interieur) gaat naar / is nu bij de klimaatkamer in Wenen. Ik heb vernomen dat de vierde uit de fabriek de eerste acht-delige gaat worden.
Een discussie die elders op het internet gevoerd werd, met betrekking tot het interieur: wij dachten op foto's van de mockup wel rolgordijnen te zien, maar geen verstelbaarheid op de 1e klas stoelen? Kan dit kloppen? Worden deze stoelen echt niet verstelbaar? En waarom nu opeens wel rolgordijnen?
De 1e klas stoelen zijn gewoon verstelbaar.
Reputatie 1
Je bent er vroeg bij! :P

Er is nog geen enkele ICNG in Nederland te vinden (op de mock-up uit Amersfoort na). Eerst zullen er een groot aantal testritten plaatsvinden voor de toelating, daarna komen er acceptatie- en overnameritten die allen alleen voor bevoegd personeel zijn, en als alles goed getest is is er kans op publieke ritten. Deze waren ook bij de SNG, en de V250 Fyra ingepland. Die rijden gewoon mee in de dienstregeling.

Deze zullen tegen die tijd wel worden aangekondigd via diverse kanalen zoals spoorforums, spoor communities, geralteerde nieuwssites en Facebook, Twitter. Maar dan zitten we al tegen 2020 aan, of bevinden we ons in 2021.

Voor zover ik weet zijn er nu drie vijf-delige treinen gesignaleerd. Twee daarvan zijn nu als ik mij niet vergis op de testbaan in het Tsjechische Velim, en de andere (voor 95% in NS-huisstijl en mét interieur) gaat naar / is nu bij de klimaatkamer in Wenen. Ik heb vernomen dat de vierde uit de fabriek de eerste acht-delige gaat worden.Je bent er vroeg bij! :P

Er is nog geen enkele ICNG in Nederland te vinden (op de mock-up uit Amersfoort na). Eerst zullen er een groot aantal testritten plaatsvinden voor de toelating, daarna komen er acceptatie- en overnameritten die allen alleen voor bevoegd personeel zijn, en als alles goed getest is is er kans op publieke ritten. Deze waren ook bij de SNG, en de V250 Fyra ingepland. Die rijden gewoon mee in de dienstregeling.

Deze zullen tegen die tijd wel worden aangekondigd via diverse kanalen zoals spoorforums, spoor communities, geralteerde nieuwssites en Facebook, Twitter. Maar dan zitten we al tegen 2020 aan, of bevinden we ons in 2021.

Voor zover ik weet zijn er nu drie vijf-delige treinen gesignaleerd. Twee daarvan zijn nu als ik mij niet vergis op de testbaan in het Tsjechische Velim, en de andere (voor 95% in NS-huisstijl en mét interieur) gaat naar / is nu bij de klimaatkamer in Wenen. Ik heb vernomen dat de vierde uit de fabriek de eerste acht-delige gaat worden.


Even over de mock-up: is het mogelijk om de mock-up nog te bezoeken? Zo ja, waar?
Reputatie 7
Badge
Dat ding staat in de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort. Ik weet echter niet of die er nog steeds staat, maar ik denk van wel.

Maar zomaar bezoeken is niet mogelijk, vrees ik. Wel heb ik wat foto's van het model gemaakt tijdens een pers-presentatie.

Zie ook: https://www.treinenweb.nl/news/6604
De mock-up moet je overigens niet zien als een definitief ontwerp van de indeling, maar eentje met verschillende proefopstellingen van het interieur. Dat verklaart de vele lege ruimtes. In werkelijkheid is hij volgens technische tekeningen (die vrij te bezichtigen waren tijdens een opendag in Tilburg) behoorlijk gevuld met stoelen hoor 😉.
Reputatie 5

Ook in het Belgische blad Spoorwegjournaal staat de ICNGB aangegeven. De 20 ICNGB zal naar alle waarschijnlijkheid de huidige Beneluxtrein met NS/NMBS Traxx + NS ICR gaan vervangen.

 

Lees dat de ICNGB vanaf eind 2019 op Velim getest gaat worden. Dan al! Terwijl de huidige prognose is dat de ICNGB in de dienstregeling 2025 zal worden ingezet tussen Brussel - Rotterdam - Amsterdam/Den Haag.

 

Zal NS alle 20 treinstellen krijgen? Of zal NMBS een aantal ICNGB overnemen? Of wil NMBS zich specifiek richten op Thalys en ook Eurostar (5% aandeelhouder)?

Het materieel voor de dienst naar België komt pas veel later.

Reputatie 5
Wat is de reden dat december 2020 niet meer haalbaar zou worden en hoeveel treinstellen zijn er inmiddels eigenlijk af of hebben jullie daar nog geen antwoord op?

Daar heb ik geen antwoord op. Ik vermoed dat het te maken heeft met een achterstand in productie, maar 100% zeker ben ik er niet van. Meer kan ik er ook helaas niet van maken, het spijt mij!

Ze begonnen al met een kleine vertraging. Maar beter zeer goed testen. En dan later leveren i.p.v. te snel leveren. En dat achteraf kinderziektes te vinden zijn.

Herinner me dat het leveren van de Fyra onder tijdsdruk stond. Het moest snel gebeuren want de vertragingen van levering was al zo groot. Waardoor het nog meer onzorgvuldig werd. 

Zal me niet verbazen dat Alstom, NS en Ricardo Rail geen tweede Fyra debacle willen. En dit keer zeer zorgvuldig te werk gaan. Laten ze ook aandacht schenken aan de opleiding van ICNG treinmachinisten

 

Reputatie 5

Het materieel voor de dienst naar België komt pas veel later.

Kan zijn dat ICNG later in de dienstregeling 2021 gaat instromen. Niet erg. Ze moeten toch eerst met een proefperiode beginnen. Net zoals SNG. Pas als blijkt dat de ICNG geen kuren heeft kan het gefaseerd instromen. En gefaseerd de Traxx + ICR gaan vervangen. Traxx + ICR zullen ze in het begin als reserve materiaal achter de hand houden. Zoals NS nu nog een aantal DD - AR en SGM als reserve materiaal achter de hand houdt. 

En vanaf kan ICNG België instromen als het toegelaten is voor inzet op Nederlandse en Belgische spoor.

Hallo ik ben Jack en ik kom uit Amersfoort en ik wil heel graag weten wanneer de icng in dienst gaat volgend jaar?

 

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Jack! Helaas is hier nog geen exacte datum voor. We hopen de proefritten snel te kunnen starten en het is de bedoeling dat ze volgend jaar (2022) in de dienstregeling zullen komen.

Reageer