Skip to main content
Antwoord

ik vind dat ze een lijn moeten maken tussten meppel en lelystad met een stop op kampen.

• April 17, 2025
  • 8 reacties
  • 191 Bekeken

als ze deze lijn aanleggen dan is dat veel goedkoper dan de lelylijn en wordt zwolle alsnog ontzien

Beste antwoord door Erryt NS

Ik zal je verzoek doorzetten, waarvoor bedankt. Ik heb echter ook het idee dat je suggestie niet haalbaar is, maar wie weet.

8 reacties

• Reisleider**
  • April 17, 2025

Hi ​@Ffserieus . Niet alleen station Zwolle wilde men ontzien met de Lelylijn (tussen Lelystad en Groningen), maar het hele traject Zwolle-Meppel wordt als flessenhals gezien: https://www.prorail.nl/nieuws/maatregelen-moeten-problemen-rondom-bottleneck-meppel-tegengaan

Bij uw voorstel behoudt station Meppel een mogelijk probleem, omdat bij een stremming aldaar of op het traject Zwolle-Meppel nog steeds het noorden onbereikbaar blijft per trein.

Met de Lelylijn zou een alternatieve route ontstaan die geen last heeft van dit soort stremmingen 

De Lelylijn is weer in de koelkast geplaatst, en uw alternatief biedt dan wellicht te weinig voordelen tov de huidige situatie en het wél aanleggen van de Nedersaksenlijn. Waarbij Meppel dus een bottleneck blijft (maar men wel via de Nedersaksenlijn het traject Zwolle-Meppel kam omzeilen)

En er zullen wellicht ook andere redenen zijn die het aanleggen van uw suggestie in de weg staan

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • April 18, 2025

@Ffserieus Serieus? U wilt niet via Zwolle?

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 18, 2025

Er is al een stop op Kampen-Zuid als u naar Lelystad wilt. Overstap in Zwolle.

Forum|alt.badge.img+1

Er is al een stop op Kampen-Zuid als u naar Lelystad wilt. Overstap in Zwolle.

Ik neem aan dat TS een stop in Kampen zelf wil en niet in Kampen Zuid, maar goed dit topic is puur speculatief en persoonlijk denk ik niet dat dit ooit gerealiseerd gaat worden. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 18, 2025

Helemaal waar, maar als je vanaf het station door zou moeten trekken moet dat direct over de IJssel en aan de overkant zit de binnenstad. Ik denk dat TS niet zo over de consequenties heeft nagedacht.

Mijn opmerking was niet meer dan de troostprijs. Ik kwam er op een wandeling langs, Zuiderzeepad. Het rendement van deze verbinding zou nul zijn, met onverantwoord veel kosten. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 18, 2025

Ja, hoe ga je Kampen aansluiten op de Hanzelijn zonder tunnel onder de IJssel en onder heel Kampen door?

En waarom zou die lijn pas in Lelystad moeten aansluiten en niet ergens tussen Dronten en Kampen Zuid?

Dan doe Meppel - Emmeloord - Lelystad. Kampen is al ruim voorzien van verbindingen.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 18, 2025

Gewoon de Lelylijn aanleggen maar daar wordt in de Voorjaarsnota weer aan geknabbeld, waarbij de betrouwbaarheid van de politiek toch weer ter discussie staat. De eerdere besluiten waren duidelijk.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 22, 2025

Ik zal je verzoek doorzetten, waarvoor bedankt. Ik heb echter ook het idee dat je suggestie niet haalbaar is, maar wie weet.