Ik wil machinist worden, kan dat? | NS Community
beantwoord

Ik wil machinist worden, kan dat?

  • 18 April 2014
  • 31 reacties
  • 12370 Bekeken

ik wil machinist worden. maar ik heb autisme. kan dat dan?
icon

Beste antwoord door Anonymous 18 April 2014, 18:35

Bekijk origineel

31 reacties

Ik ben alweer 42 jaar en zou graag willen weten of er omscholingstrajecten zijn, ik wil al heel lang machinist worden alleen heb nooit de mogelijkheid gehad dit te verwezenlijken. Nu wil ik er werk van maken en zou graag willen weten wat de mogelijkheden zijn.
Hoi Frank1972,

Dat van de omscholingscursussen weet ik weinig van en denk ook niet dat die er zijn, maar als er vacatures zijn, dan kan je daar altijd op reageren en solliciteren natuurlijk. Ik geloof dat er alleen een minimum leeftijd eis is en geen maximum, maar het is niet zo dat je geen kans zou hebben. NS wil gewoon de juiste capabele mensen aantrekken. Op de site kan je een Jobalert aanmaken, want momenteel zijn er geen vacatures voor machinisten, zoals ik het snel zag. Mocht er een vacature komen, word je direct op de hoogte gebracht en kan je erop reageren.

Hier is de link naar de vacatures.

Als je solliciteert wens ik je hoe dan ook veel succes.
Dag Frank,

Zoals Loes al aangeeft kun je voor wat betreft de NS het beste onze website in de gaten houden.
Wanneer er een vacature online komt, kun je er meteen op reageren.

Voor wat betreft de omscholingscursussen, die zijn er wat mij betreft niet.
Tenminste, er bestaan wel meer opleidingen waarmee je machinist kunt worden.
Zoals bijvoorbeeld Consolid. Maar dat is geheel buiten de NS opleidingen om.

Mocht je nog meer vragen hebben over het vak machinist of ergens anders over, dan mag je me altijd een Persoonlijke Mail (PM) sturen via mijn profiel.

Mvg,
Ik denk dat iedereen jou te hoog in zal schatten. Het is met mensen met autisme juist heel erg moeilijk om machinist te worden. Je hebt best kans dat je in een valkuil terecht kan komen, waardoor de mensen jou verkeerd in zal kunnen schatten. Bovendien moet je al die knopjes bedienen als je ook bijvoorbeeld de dodemansknop
weet te vinden en de knop weet te vinden om de deuren te openen en dicht te doen. En je moet alle borden weten hoe hard je mag rijden en welke borden van te voren aangeven waar een overweg is. (Staat
bij hectometerpaaltjes aangegeven) en wat doe je op zo n moment als er een persoon niet goed uit kijkt en je rijdt die persoon aan? Lijkt mij vooral een schokkende en traumatische ervaring. Bij bijvoorbeeld bij station Tiel vind je ook een bord dat de bovenleidingen ophouden. En dat er verder dieseltreinen rijden.

Lijkt voor jou eigenlijk vooral voor mensen met autisme ook geen geschikt baantje. Ik heb zelf ook autisme en
misschien kan je beter via Autitalent een betere werkgelegenheid vinden? Als je daar gaat solliciteren dan houden ze vooral rekening mee voor mensen met autisme. Detacheren is bij hun mogelijk.
Zit er een leeftijdsgrens aan de opleiding voor machinist? En men spreekt over dat je een technische achtergrond moet hebben. Kan iemand daar iets concreter over zijn? Hoe technisch moet je zijn dan?
Als ik het me goed herinner moet je een aantoonbare affiniteit met techniek hebben. Denk hierbij aan een opleiding of hobby.

Er is geen echte leeftijdsgrens, NS is juist best flexibel omtrent leeftijden.
Al kost het NS best wat centen om je aan te nemen en op te leiden, dus kiezen ze niet al te snel iemand van bijv 59.

Reageer