beantwoord

Machinist keuring

  • 30 July 2023
  • 3 reacties
  • 688 Bekeken

Hallo iedereen, 

 

Ik wil volgend jaar de opleiding machinist op het stc doen.

Nu moet ik medische en psychologiesche keuringen doen, is het waar het zo streng is en dat er zo veel mensen niet doornheen komen?

Ik heb nooit problemen met mijn zicht maar als ik een online test doe dan zegt hij dat ik niet helemaal 100% zicht heb, kan dit een probleem zijn? Ik ben trouwens 15, en als ik de opleiding doe 16. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? 

Bedankt! 

icon

Beste antwoord door Edwin 30 July 2023, 20:29

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge

De psychologische keuring is inderdaad zwaar.

Je krijgt een reactietest, een persoonlijkheidstest, een concentratietest (mogelijk zelfs 2x) en een gesprek met een psycholoog.

Zorg er op die dag voor dat je goed bent uitgerust en belangrijkste tip: Laat je niet ‘gek’ maken. De tests die je krijgt (vooral de reactietest) is erop gemaakt om je reacties te testen, maar evengoed je capaciteit om te weten wanneer het genoeg geweest is en je daarna te herpakken.

 

Medisch valt in dat opzicht nog mee. Geen 100% zicht hoeft geen probleem te zijn, kleurblindheid echter wél. Als je een deel van je blikveld echt mist, dan kan dat natuurlijk wel een probleem zijn.

 

Oke dan zal ik daar rekening mee houden. 

Een vriend wil ook machinist worden maar hij kan het bord van de klas amper lezen. Hij weigert een bril te nemen, en beweert dat je voor machinist -8 ogen mag hebben, maar volgens mij is dat voor conducteur toch? 

Reputatie 7
Badge

🤔

Wat precies die ondergrens is, weet ik niet, maar ik vrees dat men iemand met echt slecht zicht bij de aanname keuring niet door laat gaan en als hij weigert een bril te nemen kan hij het al helemaal vergeten.

Een correctie nodig hebben hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet je die correctie wél toepassen en niet koppig het zicht nóg slechter laten worden door geen bril te laten aanmeten.

Reageer