Mandelabrug Zoetermeer | NS Community

Mandelabrug Zoetermeer

  • 2 December 2022
  • 7 reacties
  • 354 Bekeken

Badge +3

Oei, na haarscheurtjes in de liggers blijkt nu heel de brug op instorten te staan. Station Zoetermeer gesloten!

https://www.ad.nl/zoetermeer/mandelabrug-over-a12-per-direct-afgesloten-wegens-gevaarlijke-scheuren-station-zoetermeer-dicht~ab572db4/

NS via Twitter: Geen sprinters van/naar Zoetermeer (alsof er wel intercity’s zouden stoppen).

Andere bronnen: https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/45509-2-december-2022-logistieke-beperking-zoetermeer (ten minste tot 3 december 02:30).

ProRail: Dat gaat wel even duren hoor (hou voorlopig maar 10 december aan).

Bussen tussen Zoetermeer en Zoetermeer Oost. Hmm, vanaf welke kant van de brug?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik me afvraag nav wat er bericht wordt:

Naar verwachting is er over een week meer duidelijkheid over de ernst van de situatie. Tot die tijd blijven de brug en station gesloten. Een spoedonderzoek door Rijkswaterstaat moet helderheid bieden. Dan wordt ook duidelijk of de brug mogelijk weer open kan, extra steun voor de liggers nodig is of dat het risico zó groot is dat ook de wegen er onder moeten worden afgesloten. De uiterste consequentie kan zijn dat Rijkswaterstaat besluit de A12 af te sluiten.

Als de situatie inderdaad zo ernstig is dat de A12 afgesloten moet worden, kan dan ook de spoorlijn buiten gebruik worden genomen? 

Als het maar gevaarlijk genoeg is, dan is dat een optie inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

Dat dacht ik ook al, maar dat werd niet genoemd.

RTL Nieuws geeft dit aan:

In het ergste geval kan volgens de gemeente besloten worden dat al het verkeer onder de brug moet worden stilgelegd. Naast het reguliere spoor en de A12, gaat ook de Randstadrail onder de brug door.

 

Reputatie 7
Badge +2

Bussen tussen Zoetermeer en Zoetermeer Oost. Hmm, vanaf welke kant van de brug?

Qua keermogelijkheden bij Zoetermeer Oost (zijn er niet) moet er haast wel een rondje gereden worden. Dat combineert ook mooi met de busjes die volgens de gemeente van de ene naar de andere kant van het station rijden.

Reputatie 2

Rijdt de komende dagen de trein nog wel onder de Nelson Mandelabrug / A12

Of moeten de vervangende bussen ook een omweg maken van 30 tot 120 minuten?

nu.nl/binnenland/6244336/a12-bij-zoetermeer-dagenlang-dicht-omdat-brug-bij-treinstation-vervangen-wordt.html

Reputatie 7
Badge +2

Ja, alleen het stuk brug over de A12 wordt gesloopt en door een noodbrug vervangen. Het gedeelte over het spoor blijft liggen en krijgt een noodconstructie ter ondersteuning waarna het station weer open kan.

Zie de speciale pagina van de gemeente Zoetermeer voor alle info.

Ik heb het topic met dezelfde vraag toegevoegd aan dit topic en de dubbele berichten verwijderd.

Reageer