Skip to main content
beantwoord

medische test

  • 18 August 2024
  • 10 reacties
  • 302 Bekeken

Hallo allemaal,

 

momenteel heb ik een sollicitatie lopen voor Veiligheid & Service. Ik ben door het eerste gesprek heen en heb volgende week het sollicitatiegesprek met recruitment en de teamleider van de standplaats waar ik heb gesolliciteerd.

 

Als kind ben ik geopereerd aan mijn linker oor (oorontsteking) waardoor mijn gehoor aan de linkerkant minder is. Mijn gehoor aan de rechterkant is gewoon prima. Ik ervaar geen hinder in het dagelijkse leven. Zo hoef ik mensen nooit te vragen of zij zichzelf willen herhalen omdat ik hen niet versta. Toch ben ik ergens bang dat mijn gehoor om de één of andere reden een obstakel is om te worden aangenomen bij V&S. Zijn er mensen in een soortgelijke situatie die hiermee te maken hebben gehad tijdens de sollicitatie procedure bij NS? Ik weet dat sommige werkgevers alleen het beste oor meten, en dat een minder gehoor aan één kant geen probleem is. Ik ben van plan om een gehoortest te doen bij mijn huisarts als referentie.

Zijn er hier mensen die de gehoortest tijdens de sollicitatie hebben doorlopen en mij kunnen vertellen hoe deze in zijn werk gaat? Is het bijvoorbeeld alleen een test waarbij je verschillende tonen moet horen, of worden er ook woorden/zinnen gesproken met een achtergrond geluid waarbij je vervolgens de woorden goed moet kunnen onderscheiden?

 

Graag hoor ik van jullie!

Hoi @Keezzel, de gehoortest is bij ons iets wat elke paar jaar terugkeert (zolang je nog geen 50 bent; elke 3 jaar, daarna ieder jaar). Het is een onderdeel van de medische keuring. Je wordt in een geluidsarme ruimte geplaatst met een koptelefoon waarop piepjes worden afgespeeld. Na elk piepje druk je zo snel mogelijk op een knop. Beide oren worden om en om getest, dus hier zal gegarandeerd uitkomen dat je in je linkeroor veel minder hoort. De tonen zijn niet verschillend en er zijn ook geen gesproken woorden/zinnen. Wel wordt het volume van elk piepje telkens zachter om de limieten van je gehoor te testen. In hoeverre aan 1 zijde een verminderd gehoor invloed heeft op een eventuele goedkeuring weet ik niet. 

Alvast veel succes!


Hoi @West! Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan. In hoeverre is de driejaarlijkse test van belang voor je huidige baan? Wat als het gehoor van een werknemer door de jaren heen niet meer voldoet aan de minimale eis? Kan het dan gebeuren dat het dienstverband wordt beëindigd? Het zou namelijk zuur zijn als je als werknemer vele jaren bij de NS werkt en plots je baan verliest omdat je niet meer aan de minimale vereisten voldoet.


Voor collega's die hun huidige functie niet meer uit kunnen voeren wordt (meestal) een passende oplossing gezocht binnen het bedrijf. Wat dat betreft is het een keurige, sociale werkgever. Je kan dan bijvoorbeeld verder in een kantoorfunctie of een ondersteunende taak mocht je daarmee akkoord gaan 👍 


@West Ik heb vanmiddag voor de zekerheid een audiometrie test laten doen. Was toch nieuwsgierig hoe het er met mijn gehoor voor staat. Hier kwam uit dat mijn gehoor aan de linkerkant inderdaad minder is, maar nog steeds ruim binnen de grenzen van wat als “normaal” wordt beschouwd valt! Een gehoorverlies vanaf circa 30 decibel kan worden beschouwd als licht slechthorend. Mijn linker gehoor heeft een verlies van 18 decibel. Volgens de audicien was dit prima. 


Dank voor de info, ook maar eens doen zo’n hoortest. Met name in rumoerige omgevingen (dat kan zelfs al een auto zijn) versta ik mensen die zacht praten vaak niet goed, en iemand die op straat links naast me loopt versta ik veel beter dan rechts. Voelt dus best als 'slechthorend’.

Werk ook veel met muziek, maar hoef rechts echt geen 20 dB harder te zetten om het als ‘in balans’ te horen, of om te bepalen waar een geluid precies vandaan komt.

Wel interessant, denk dat de som van wat je hoort veel belangrijker is. Net als met je ogen, als je zonder bril of lenzen met één oog op 50 meter afstand een kentekenplaat van een auto kunt lezen is dat ruim voldoende, maar om afstand in te schatten heb je beide ogen nodig (waarbij je andere oog best wat slechter mag zijn?)


@West Ik heb vanmiddag voor de zekerheid een audiometrie test laten doen. Was toch nieuwsgierig hoe het er met mijn gehoor voor staat. Hier kwam uit dat mijn gehoor aan de linkerkant inderdaad minder is, maar nog steeds ruim binnen de grenzen van wat als “normaal” wordt beschouwd valt! Een gehoorverlies vanaf circa 30 decibel kan worden beschouwd als licht slechthorend. Mijn linker gehoor heeft een verlies van 18 decibel. Volgens de audicien was dit prima. 

Dat is goed nieuws 👌 Ik ken de limieten niet van de gehoortest voor wat nog acceptabel is en wat niet maar als je volgens de audicien pas in de problemen komt bij meer dan 30 db dan verwacht ik dat t voor de rest wel goed zit 😃


Hoi @West! Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan. In hoeverre is de driejaarlijkse test van belang voor je huidige baan? Wat als het gehoor van een werknemer door de jaren heen niet meer voldoet aan de minimale eis? Kan het dan gebeuren dat het dienstverband wordt beëindigd? Het zou namelijk zuur zijn als je als werknemer vele jaren bij de NS werkt en plots je baan verliest omdat je niet meer aan de minimale vereisten voldoet.

 

Ik heb ongeveer 1,5 maand de medische keuring gehad voor de functie van machinist. Hier kwam uit dat ik heel iets gehoorverlies heb aan één van mijn oor t.o.v. mijn andere oor. De arts gaf aan dat het nu nog binnen de perken was en goed was, maar dat als deze verder achteruit zou gaan ik een gehoorapparaat zou moeten dragen. Dat is dus ook nog een optie.


@West Ik heb vanmiddag voor de zekerheid een audiometrie test laten doen. Was toch nieuwsgierig hoe het er met mijn gehoor voor staat. Hier kwam uit dat mijn gehoor aan de linkerkant inderdaad minder is, maar nog steeds ruim binnen de grenzen van wat als “normaal” wordt beschouwd valt! Een gehoorverlies vanaf circa 30 decibel kan worden beschouwd als licht slechthorend. Mijn linker gehoor heeft een verlies van 18 decibel. Volgens de audicien was dit prima. 

 

Ze kijken naar beide oren en het mag wat afwijken van het gemiddelde wat op je leeftijd geldend is. Mijn linkeroor is heel wat minder dan mijn rechter. De rechter compenseert dit echter voldoende.

 

Op het moment dat ik de trein niet meer op zou kunnen (of willen) zijn er echt voldoende mogelijkheiden binnen het bedrijf. Facilitair Bureau, het leercentrum, TM worden, Ticket en Service, planning, bijsturing. Ach noem het maar op. Dat komt echt wel goed.


Ik heb via recruitment contact gehad met een arbo arts die namens de NS de medische test uitvoert. Deze keuringsarts gaf aan dat de eisen (tenminste voor V&S, andere functies weet ik niet) alleen aan het beste oor worden gesteld. Als het gehoor aan de ene kant minder is maar aan de andere kant niets mankeert dan is het prima. Ik weet niet wat de vereiste ondergrens is, maar bij de politie is dit een gehoorverlies van 40db, dus kan me voorstellen dat dit bij V&S ook zo rond dat decibel zal liggen. 


Dat zei ik ook. Het ene oor compenseert de andere 😉

 

Komt wel goed joh.


Reageer