NS inruilen voor de Duitse DB of het Zwitserse SBB

  • 5 May 2023
  • 18 reacties
  • 505 Bekeken

Reputatie 1

Iedereen weet het wel , de Ns levert wan prestatie’s vieze treinen, te korte treinen, overvolle treinen weinig controle, en de NS klaagt zelf maar aan een stuk door en veel al over geld.

In het buitenland is het wel anders heb zelf goede ervaringen in Duitsland met de DB en in Zwitserland met de SBB.

Als wij het huidige NS nu eens aan de kant gaan zetten, of onder curatele laten zetten bij de Duitse DB of het Zwitserse SBB zal het dan misschien wat beter gaan worden met het personen vervoer per trein in Nederland?


18 reacties

Reputatie 7
Badge

Nee, dan ook gaat het niet beter. En DB presteert ook ondermaats.

Als wij het huidige NS nu eens aan de kant gaan zetten, of onder curatele laten zetten bij de Duitse DB of het Zwitserse SBB zal het dan misschien wat beter gaan worden met het personen vervoer per trein in Nederland?

Dan nog blijf je met dezelfde vakbonden zitten die de facto het operationele beleid grotendeels bepalen. Daar zal ook DB of SBB op stuk lopen.

De SBB presteert in eigen land overigens vooral goed dankzij oeverloze subsidies van de Zwitserse overheid. Subsidies die recentelijk onder druk zijn gekomen omdat de politiek.vindt dat het te gortig wordt en dat de SBB wat efficiënter moet gaan werken. 

Reputatie 7
Badge +1

De SBB presteert in eigen land overigens vooral goed dankzij oeverloze subsidies van de Zwitserse overheid.

Heb je cijfers over "overloos”? Bij mij weten is er alleen subsidie voor regionaal verkeer, S-Bahn en infra. En alleen voor de infrastructuur komt er geld van de federale overheid.

@rvdborgt 

In 2019 werd de SBB voor 4,5 miljard euro gesubsidieerd, in een land met de helft van het aantal inwoners van Nederland. Dat is dus vergelijkbaar met 9 miljard subsidie hier. Daarbij verbleekt wat het spoor in Nederland (alle vervoerders plus ProRail) aan overheidsgeld krijgt, zeker als je bedenkt dat er hier ook nog een forse infraheffing wordt betaald. En bovenstaande Zwitserse cijfers betreffen alleen nog maar de SBB, de kosten van de vele regionale vervoerders zijn niet inbegrepen. Ik denk dat de kwalificatie "oeverloos" dan ook volledig gerechtvaardigd is.

De reizigersinkomsten dekten in 2019 bij de SBB ondanks de torenhoge tarieven slechts 45% van de kosten. Dat komt mede omdat de bezettingsgraad van de treinen bij een zeer schamele 28% lag. Sinds corona nog minder.

Met name die bezettingssgraad is (samen met verliesgevende goederenvervoer) momenteel het grote punt van kritiek. De Bund eist nu daarom bezuinigingen op de exploitatie o.a. in de vorm van een betere bezettingsgraad en meer eenmansbediening.

https://www.infosperber.ch/umwelt/boden-raum-verkehr/sbb-der-bahnverkehr-waechst-auf-pump/#:~:text=Fazit%3A%20Der%20Staat%20subventioniert%20sowohl,er%20das%20Wachstum%20des%20Gesamtverkehrs.

Reputatie 7
Badge +2

Dat de bezettingsgraad in Zwitserland niet zo best is verbaast me niet direct gezien de materieelinzet.

NS is daarin het ene uiterste met hun ultrakorte treintjes, maar de SBB is wel het andere uiterste. Toen ik afgelopen zomer door het Zwitserse rondreisde vielen vooral de juist heel lange treinen op, waardoor je wel heel veel ruimte had zo af en toe.
Op de piek van de zomerperiode begin augustus werd bijvoorbeeld gewoon met de spitsversterkingsrijtuigen gereden in de IR tussen Zürich en Basel, terwijl dat qua bezetting niet direct hoognodig was.

Reputatie 7

Het blijft een geweldig land om met de trein te bereizen. Veel fijner dan bij ons op veel vlakken. Buiten de berggebieden ook een veel meer vertakt spoornetwerk dan bij ons. Ik heb er al die jaren nooit problemen gehad. De intercity’s zijn vaak inderdaad zeer lang. Veel langer dan hier. En ze zijn schoon!

Dat men kritiek heeft op die subsidies is begrijpelijk, die bedragen zouden wel wat minder mogen. Maar fijn en soepel reizen blijft z'n prijs houden. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Eens! Prachtland inderdaad en inderdaad heel fijn om te reizen. Wat ook komt doordat ze er dezelfde strakke aansluitingen hebben als hier in Nederland (sterker nog, soms nog korter), maar dan zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je trein voor je neus weg rijdt.

Behalve dat de treinen zo keurig schoon zijn, zijn ze (niet onbelangrijk) ook zeer comfortabel. Dat gaat dus ook gewoon samen met korte afstanden in tegenstelling tot wat NS beweert.
En conducteurs zijn niet alleen aanwezig, maar ook zichtbaar en grondig met controleren.

De intercity’s zijn vaak inderdaad zeer lang. Veel langer dan hier. En ze zijn schoon!

Als je heel cynisch bent zou je kunnen zeggen dat de treinen daar zo mooi schoon blijven omdat ze meestal voor driekwart leeg zijn.

De materieelinzet is in Zwitserland natuurlijk overdreven, dat kan wel wat efficiënter. Daarnaast geven al die lege treinen ook een slecht imago van geldsmijterij. Dat is voor jou en mij misschien niet zo'n punt maar wel voor de Zwitserse belastingbetaler.

NS is natuurlijk het andere uiterste maar dat wordt vooral ook veroorzaakt door die vermaledijde Nederlandse conducteursnorm. Met name het feit dat je een VIRM4 niet kunt versterken zonder tweede conducteur blijft een enorme handicap bij de materieelinzet.

Reputatie 7

Dat meestal voor driekwart leeg is in mijn beleving ook wat overdreven. Ook in de weekenden is het op sommige momenten best vol (heel veel mensen op stap, veel wandelaars met stokken en bergschoenen, veel groepen, en sportievelingen met fietsen op stap). Vaak genoeg in lange, volle SBB-intercity's gezeten en trouwens ook stoptreinen waarin je regelmatig moet staan. Het hangt wel van het traject af natuurlijk.

Zürich is een hartstikke druk (en fraai) station (en heeft het grootste spooremplacement van Europa). Het Utrecht CS van Zwitserland maar dan veel groter. Het spijt me te zeggen maar dan is Utrecht CS toch echt veel minder aansprekend.

Netheid betreft óók de treinen aan de buitenkant. Waar bij ons de ramen vies en grauw zijn, zeker in de winter, is dat daar niet of nauwelijks. Sowieso is Zwitserland erg opgeruimd. Weinig troep op straat. Iets uit de volksaard kennelijk. Kom daar hier eens om.

Grüezi 😉

 

 

 

Dat meestal voor driekwart leeg is in mijn beleving ook wat overdreven. 

Met een gemiddelde bezetting van 28% is driekwart leeg niet ver van de waarheid.

 

Zürich is een hartstikke druk (en fraai) station (en heeft het grootste spooremplacement van Europa). Het Utrecht CS van Zwitserland maar dan veel groter. Het spijt me te zeggen maar dan is Utrecht CS toch echt veel minder aansprekend.

Zeker.

 

Netheid betreft óók de treinen aan de buitenkant. Waar bij ons de ramen vies en grauw zijn, zeker in de winter, is dat daar niet of nauwelijks. Sowieso is Zwitserland erg opgeruimd. Weinig troep op straat. Iets uit de volksaard kennelijk. Kom daar hier eens om.

Zwitserland is inderdaad veel schoner en ja dat is de volksaard. Het verbaast me altijd dat dat ook in het Franse en Italiaanse deel is, terwijl Frankrijk en Italië juist heel erg rommelig zijn. Wat betreft de vuile treinen hier, geel is natuurlijk ook niet de handigste keuze. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Wat betreft de vuile treinen hier, geel is natuurlijk ook niet de handigste keuze. 

Hoezo niet. De Zwitserse zijn wit dus dat is nog wat besmettelijker, maar desondanks schoon.

Reputatie 7

Dat meestal voor driekwart leeg is in mijn beleving ook wat overdreven. 

Met een gemiddelde bezetting van 28% is driekwart leeg niet ver van de waarheid

Klopt, maar ik zei ook, in mijn beleving. Blijkbaar reis ik er dan voornamelijk op SBB-trajecten die wat drukker zijn en op wat populairdere tijden. Het blijft een gemiddelde.

Blijft toch grappig dat mensen denken dat het helemaal anders wordt als er een andere naam op de kleding en op de treinen komt te staan, maar met dezelfde mensen achter het bureau en op de trein.

En dan vergelijken met landen waar ze “ook wel eens reizen met de trein” maar niet weten hoe het daar verder gefinancierd wordt.

Reputatie 5

Hoe graag ik ook zou willen zien dat een andere maatschappij de kans krijgt in Nederland, zou dat waarschijnlijk akelig weinig verandering brengen aan de dagelijkse gang van zaken. De vakbonden (met hun eisen) zullen immers hetzelfde blijven, evenals het personeel.

Daarnaast zijn er ook andere nuances. Dat er in Duitsland aanzienlijk vaker wordt gecontroleerd heeft volgens mij meer te maken met de normen en waarden van Duitsers (= gründlichkeit, zwartrijden bij wet gezien als diefstal, hogere sociale controle, etc) dan met welk logo de vervoerder heeft. In Nederland heerst er simpelweg een andere mentaliteit bij zowel reizigers als personeel.

Dan zijn er nog de vieze treinen. Hoewel ik gedurende mijn tijd daar in honderden Duitse treinen heb gezeten, heb ik nergens zoveel (of überhaupt) graffiti bij de toiletten gezien en nergens zoveel plakkerige vloeren vanwege bier meegemaakt als in NS treinen. Natuurlijk kun je beargumenteren dat de NS meer tijd en moeite zou moeten steken in schoonmaken (grondiger en niet tijdens de belachelijk korte keertijden etc), maar soms is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Wel vind ik het een schande hoe vies de ramen meestal zijn, hoe vaak het toiletpapier op is en hoe onverzorgd de treinen er van buiten uit zien (wellicht iets met onderhoud?) Dit zijn van die dingen waarin een andere vervoerder misschien nog wel wat kan veranderen.

Korte/overvolle treinen zijn eerder te wijten aan de beschikbaarheid van materieel en personeel en niet noodzakelijk omdat ‘NS graag zulke korte treinen inplant’. Bij iedere maatschappij heb ik overigens overvolle treinen meegemaakt, vooral bij SNCF en ÖBB.

Misschien is meer concurrentie op het spoor juist de oplossing. Zodat vervoerders elkaars servicelevel omhoog drijven. Maar dat is weer een andere discussie. O.a. vanwege het hele OV-chipkaart systeem.

Hoe graag ik ook zou willen zien dat een andere maatschappij de kans krijgt in Nederland, zou dat waarschijnlijk akelig weinig verandering brengen aan de dagelijkse gang van zaken. De vakbonden (met hun eisen) zullen immers hetzelfde blijven, evenals het personeel.

De vakbonden zijn het grootste probleem op het spoor omdat die alles precies zo willen houden als in 1950, met uitzondering van de lonen. Iedere verandering wordt geblokkeerd, daar zal een andere vervoerder ook (deels) tegenaan lopen.

 

Daarnaast zijn er ook andere nuances. Dat er in Duitsland aanzienlijk vaker wordt gecontroleerd heeft volgens mij meer te maken met de normen en waarden van Duitsers (= gründlichkeit, zwartrijden bij wet gezien als diefstal, hogere sociale controle, etc) dan met welk logo de vervoerder heeft. In Nederland heerst er simpelweg een andere mentaliteit bij zowel reizigers als personeel.

Er wordt in Duitsland niet vaker gecontroleerd, wel grondiger. Veel Nederlanders denken dat echter omdat ze zelf alleen met de ICE of de IC-Berlijn reizen en dan een totaal niet representatief beeld krijgen. Maar van de regionale treinen (en dat is 94% van alle treinen in Duitsland) heeft meer dan de helft geen vaste conducteurs. Wel is de consequentie van zwartrijden in Duitsland inderdaad veel ernstiger omdat het gelijk gesteld wordt met diefstal.

 

Wel vind ik het een schande hoe vies de ramen meestal zijn, hoe vaak het toiletpapier op is en hoe onverzorgd de treinen er van buiten uit zien (wellicht iets met onderhoud?) 

Graffiti verwijderen en wassen zijn bij NS al jaren een probleem, denk ook aan de vaak maandenlange defecte wasstraten. Met name VIRM en SLT zien er momenteel van buiten ronduit smerig uit. Dat heeft Arriva duidelijk beter onder controle.

 

Korte/overvolle treinen zijn eerder te wijten aan de beschikbaarheid van materieel en personeel en niet noodzakelijk omdat ‘NS graag zulke korte treinen inplant’. 

Er is in de toekomst steeds minder personeel beschikbaar op de arbeidsmarkt en degenen die wel werken maken steeds minder uren tegen steeds hogere lonen. Dus dit kun je alleen oplossen door het minder arbeidsintensief te organiseren.

Dat SLT er smerig uitziet van buiten heeft te maken met de coating op deze treinen die poreus is geworden, echter is er een aardige investering nodig om deze treinen opnieuw te coaten en Tamzin zegt dan weer dat dat geld er niet is want dat is naar de lonen van de werknemers gegaan.  Wat overigens terecht is aangezien deze het laatste decenia achter liepen in de loonspiraal t.o.v. de rest van NL.

Virm is aan zijn midlife renovatie toe en de treinen die dat alweer gehad hebben zien er aan de buitenzijde goed uit. Het is dus logisch dat er niet zoveel meer verspijkerd wordt aan de treinen die straks gerenoveerd worden.

En ik vraag me toch ook wel af of het graffiti probleem elders net zo groot is als in NL.

Overigens staan de vakbonden de vernieuwing helemaal niet in de weg, wel komen de vakbonden ook op voor de reizigers alleen wordt dat niet door iedereen gezien. De laatste jaren hebben de vakbonden meerdere waarschuwingen richting de NS directie afgegeven over waar de NS mee bezig was maar werd er niet geluisterd. Op een aantal vlakken zijn de gevolgen daarvan nu merkbaar voor reizigers, jammer dat ene Tamzin als buitenstaander steeds tegen de vakbonden aan moet schoppen zonder dat hij daadwerkelijk weet wat de vakbonden achter de schermen hebben gedaan t.b.v. de reiziger.

Reputatie 7
Badge

Tijdens mijn alternatieve nachtelijke tocht naar Zwitserland ook bijna geen controle gehad. In de IC van Utrecht naar Arnhem, de VIAS van Arnhem naar Duisburg, nachtelijke ICE's Duisburg-Keulen en Keulen-Frankfurt en ICE Frankfurt-Basel heb ik alleen maar in de laatste trein controle gehad en pas na Freiburg. In de overige treinen geen conducteur gezien. 

Reputatie 7
Badge +2

 

 

Virm is aan zijn midlife renovatie toe en de treinen die dat alweer gehad hebben zien er aan de buitenzijde goed uit. Het is dus logisch dat er niet zoveel meer verspijkerd wordt aan de treinen die straks gerenoveerd worden.

Ja, als ze net uit revisie komen nog wel ja. Maar er rijdt zat nog recent gereviseerd VIRM rond in de nieuwe zwarte huisstijl van NS.

Het grootste probleem met smerige treinen bij NS komt gewoon omdat ze al jaren geleden gestopt zijn met een fatsoenlijke keerpuntreiniging. Tegenwoordig moet alles maar zo snel mogelijk weer terug op een tegentrein en als je geluk hebt vliegt er dan nog een schoonmaker door (die de prullenbakjes niet leegt op plekken waar al iemand zit, zodat het stel weer drie uur onderweg mag zijn met volle prullenbakken)

Overigens staan de vakbonden de vernieuwing helemaal niet in de weg, wel komen de vakbonden ook op voor de reizigers alleen wordt dat niet door iedereen gezien. De laatste jaren hebben de vakbonden meerdere waarschuwingen richting de NS directie afgegeven over waar de NS mee bezig was maar werd er niet geluisterd. 

NS luistert inderdaad slecht ja, dat zie je ook met feedback van reizigers die volstrekt genegeerd wordt. Maarja, dan kan je als vakbonden wel hameren op HC-normen voor de sociale veiligheid, maar als die twee HCs vervolgens gezellig zitten te kletsen in de achterste cabine dan maakt het niet uit of er nu 1 of 20 HCs op een trein zitten… De sociale veiligheid blijft dan net zo slecht.

Reageer