beantwoord

NS traject vrij abonnement, maar reizen met regionale vervoerder

  • 14 February 2023
  • 19 reacties
  • 533 Bekeken

Hallo,

Mijn kind heeft een NS traject vrij abonnement voor het traject Apeldoorn-Zutphen. De vervoerder van dit traject is Arriva.

Veel regionale vervoerders, waaronder Arriva, hadden in de week van 6 februari een staking. HIerdoor reden de treinen niet op dit traject.

Mijn kind heeft daarom om moeten reizen via Deventer (dus Apeldoorn-Deventer-Zutphen). Dit is een NS traject. Dit heeft veel extra geld gekost.

We hebben een abonnement bij de NS en dus willen we ons teveel betaalde geld terug vragen bij de NS. De NS geeft echter niet thuis, want het gaat om een traject van een regionale vervoerder. 

Kan iemand mij vertellen wat onze rechten zijn en de plichten vanuit de NS?

 

Ik vind het in ieder geval verwarrend. Normaal gesproken moet je bij het bedrijf zijn waar jij een abonnement hebt, maar deze geeft dus niet thuis.

icon

Beste antwoord door Robert B 14 February 2023, 21:01

Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Traject Vriij is geldig op de kortste route, met als uitzondering dat je maximaal 10 tariefeenheden (grofweg kilometer) mag omreizen. Apeldoorn - Zuthpen is 18 TE en via Deventer is het 15+16=31 TE dus dat mag niet zonder kosten.

Bovendien heb je met Traject Vrij soms (in dit geval ook) te maken met een route/vervoerderskeuze, dus met een Arriva trajectabonnement mag je niet zomaar met NS (of andersom) tenzij je extra betaalt voor vrije keuze.

Zoals in Limburg, daar is NS goedkoper dan Arriva ook al is het precies dezelfde route. Voor bijv. Maastricht - Sittard kost het recht om (ook) met Arriva te mogen reizen € 26,80 per maand meer dan alleen met NS.

Traject Vrij Apeldoorn - Zutphen met NS of Arriva naar keuze kost € 176,20 per maand (je mag dan ook via Deventer).

Kies je voor alleen voor het door Arriva gereden traject dan is het € 44,10 goedkoper, dus € 132,10 per maand.

@Atalanta

U kunt in dit geval een verzoek om restitutie van de abonnementskosten voor de stakingsdagen indienen bij Arriva. De kosten van het reizen met NS zijn dan voor uw eigen rekening.

https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/heb-ik-recht-op-geld-terug.htm

Overigens hebt u wel gelijk dat NS wettelijk gezien als verkoper van het abonnement in principe het eerste aanspreekpunt is. Waarom NS dat weigert weet ik niet, wellicht zijn er afspraken met Arriva gemaakt dat het rechtstreeks bij hen moet. In de reiswereld wordt daar wel vaker mee gerommeld. 

Badge +3

Heel misschien (maar reken er niet op!) kan de NS Klantenservice nog iets betekenen door voor Traject Vrij begin februari je alsnog die vrije route/vervoerderskeuze in rekening te brengen.

Dus € 44,10 in één klap, en dan vervallen alle gemaakte kosten voor het reizen met NS via Deventer, en hoef je niet bij Arriva aan te kloppen/de molen in voor vergoeding van een deel van het Traject Vrij abonnement.

Dan kan je na een maand het traject weer wisselen naar ‘Arriva only’. Zelf even rekenen natuurlijk, wat het gunstigste is.

@Robert B Ik snap de vergelijking niet helemaal met Limburg. Ik ben niet zo thuis in alles dat ik weet op welke trajecten welke vervoerders reizen, of zelfs meerdere vervoerders op hetzelfde traject.

We hebben een NS abonnement, maar geen keuze in vervoerder. Het traject wordt nu eenmaal alleen door arriva gereden. Maar om op jouw bestemming te komen, moet je tijdens stakingen nu eenmaal kiezen voor alternatief vervoer. Dus een andere route in dit geval. 

De NS zelf geeft als alternatieve route, tijdens de stakingen, de route via Deventer aan op hun website. 

Ze hebben nog nooit fatsoenlijk antwoord gegeven op vragen van ons hierover. We hebben al meerdere keren, 2 jaar lang, gevraagd hoe dit nu zit in dit soort omstandigheden.

 

Ik vind het persoonlijk onfatsoenlijk, dat je als NS jouw betalende reiziger, naar een andere partij verwijst.

Wij, als reiziger, hebben geen invloed op de vervoerder op bepaalde trajecten. Wij kunnen er niets aan doen dat de NS de aanbesteding heeft verloren of zelf niet meer een traject wil rijden en dat door andere vervoerders laat doen. 

Een eventuele verrekening zouden zij als partijen onderling moeten regelen. Nu maken ze de betalende reiziger de dupe van dit soort zaken.

Wij hoeven ook niet alles vergoed te hebben, je hebt nu eenmaal een abonnement. Maar de extra kosten die we maken, daar zien we natuurlijk graag een vergoeding voor.

Badge +3

Oeps, nu staat mijn vorige reactie ineens gemarkeerd als beste… zal niet de bedoeling zijn toch?

Badge +3

@Robert B Ik snap de vergelijking niet helemaal met Limburg. Ik ben niet zo thuis in alles dat ik weet op welke trajecten welke vervoerders reizen, of zelfs meerdere vervoerders op hetzelfde traject.

We hebben een NS abonnement, maar geen keuze in vervoerder. Het traject wordt nu eenmaal alleen door arriva gereden. Maar om op jouw bestemming te komen, moet je tijdens stakingen nu eenmaal kiezen voor alternatief vervoer. Dus een andere route in dit geval. 

De NS zelf geeft als alternatieve route, tijdens de stakingen, de route via Deventer aan op hun website. 

Prima, maar op het traject met NS via Deventer is het goedkopere trajectabonnement (via De Maten, Klarenbeek en Voorst-Empe) dus niet geldig.

Dat weet de Reisplanner verder niet, maar wellicht is er wel wat mogelijk uit coulance bij NS (omdat het de enige zinnige optie was ten tijde van de staking bij Arriva).

Iemand anders kreeeg dat ook voor een reis met terugsteekadvies die normaal via een kortere route gaat, maar dat ging om een paar euro en niet om het verschil tussen vrij reizen en voltarief moeten betalen.

Succes!

@Atalanta

De manier waarop u de zaken voorstelt is niet zo als het is. Arriva is gewoon een ander bedrijf dat in principe niets met NS te maken heeft. Het is niet zo dat Arriva in opdracht van NS rijdt zoals u veronderstelt. Arriva rijdt in opdracht van de Provincie Gelderland.

NS verkoopt slechts abonnementen voor Arriva en draagt het geld daarvan af aan Arriva, verder heeft NS er niets mee te maken. Net als dat een reisbureau pakketreizen voor TUI of Corendon verkoopt of de supermarkt loten voor Staatsloterij verkoopt.

Als er bij Arriva gestaakt wordt moet u voor compensatie dus ook bij Arriva zijn. Het is niet zo dat een Arriva abonnement in zo'n geval plotseling bij NS of bij een busvervoer geldig is.

Reputatie 7
Badge +3

We hebben een NS abonnement, maar geen keuze in vervoerder. Het traject wordt nu eenmaal alleen door arriva gereden. Maar om op jouw bestemming te komen, moet je tijdens stakingen nu eenmaal kiezen voor alternatief vervoer. Dus een andere route in dit geval. 

 

Bij het afsluiten van een Traject Vrij abonnement Apeldoorn - Zutphen kun je de keuze met welke vervoerder je wilt reizen. Bij alleen NS of vrije route keuze kost dit abonnement €176,20 per maand, kies je voor Arriva is dat €44,10 goedkoper. Kies je voor reizen met NS of vrije route keuze mag je zonder extra kosten via Deventer. De keuze voor reizen met Arriva heeft u dus al gemaakt bij het aangaan van het abonnement. Begrijpelijk ook, want iedere maand €44,10 is een flink verschil. Alleen zit je dan wel met dit soort dingen als extra kosten als je een keer wel via Deventer moet reizen.

 

 

Toen er vorig jaar stakingen waren bij NS was de boel omgedraaid. Reizigers die een abonnement hadden en niet met NS konden reizen maar ipv daarvan met een andere vervoerder reisden als dat mogelijk was, konden toen een tegemoetkoming voor alternatief vervoer bij NS indienen aangezien NS de stakende vervoerder was. Dat was voor maximaal €25 per dag en echt soepel ging alles ook niet, mensen moesten heel lang wachten op goedkeuring, en misschien nog steeds. Nu was Arriva de stakende vervoerder dus zijn zij degenen bij wie u aan moet kloppen voor een dergelijke tegemoetkoming. 

@Momo

Het verbaast me überhaupt dat de vrije route keuze in dit geval wordt aangeboden gezien het grote verschil in kilometers en kosten. Tenzij je ook af en toe in Deventer moet zijn lijkt het me tamelijk zinloos.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk ook niet dat veel mensen daar voor zullen kiezen, maar je kan dan in ieder geval niet zeggen dat er niet de keuze wordt gegeven om met NS te reizen. Bij andere vragen over Traject Vrij zie je nog wel eens dat mensen vragen of ze met een traject A - B ook naar c mogen reizen, als in dit geval C Deventer is mag dat met de vrije route keuze.

@Tamzin Bedankt voor de toelichting. Ik zeg echter niet dat Arriva in opdracht van NS rijdt. Maar de NS heeft de aanbesteding niet gewonnen, waardoor ze niet op het traject kunnen rijden.

Het principe is dat ik een overeenkomst heb met de NS. Als burger kan ik er niets aan doen dat er een andere maatschappij rijd. Dat zouden de NS en de andere partijen achter de schermen met elkaar moeten regelen. NS is mijn contractpartij, niet arriva.

Reputatie 7
Badge

@Tamzin Bedankt voor de toelichting. Ik zeg echter niet dat Arriva in opdracht van NS rijdt. Maar de NS heeft de aanbesteding niet gewonnen, waardoor ze niet op het traject kunnen rijden.

Het principe is dat ik een overeenkomst heb met de NS. Als burger kan ik er niets aan doen dat er een andere maatschappij rijd. Dat zouden de NS en de andere partijen achter de schermen met elkaar moeten regelen. NS is mijn contractpartij, niet arriva.

Dat is dus helaas niet waar. U sluit via NS als een soort van tussenpersoon in dit geval een overeenkomst met Arriva.

@Tamzin Bedankt voor de toelichting. Ik zeg echter niet dat Arriva in opdracht van NS rijdt. Maar de NS heeft de aanbesteding niet gewonnen, waardoor ze niet op het traject kunnen rijden.

NS heeft als ik me goed herinner de laatste keer niet geboden. Het grote probleem is dat de vakbonden bij NS vaste conducteurs op alle treinen eisen en dat is op een regionaal traject als Apeldoorn-Zutphen onbetaalbaar. NS zou hooguit kunnen meebieden via dochter Abellio die niet aan de vakbondseisen is gebonden.

 

Het principe is dat ik een overeenkomst heb met de NS. Als burger kan ik er niets aan doen dat er een andere maatschappij rijd. Dat zouden de NS en de andere partijen achter de schermen met elkaar moeten regelen. NS is mijn contractpartij, niet arriva.

NS heeft u het kaartje verkocht en is wettelijk gezien daarmee uw aanspreekpunt. NS zou dat dan weer met Arriva moeten afhandelen, u heeft dus in die zin volkomen gelijk.

Wel beperkt de verantwoordelijkheid van NS als tussenpersoon zich tot het regelen van de standaard schadevergoeding bij Arriva. NS is niet verplicht alternatief vervoer (bijv. via Deventer) te bieden.

In de reisbranche vertikt men het echter om zich aan de wet te houden en verwijst men klanten systematisch door naar de degene die de diensten levert. Dit gebeurt niet alleen bij het spoor maar ook in de luchtvaart en bij pakketreizen. Ook veel winkeliers proberen trouwens onder de wet uit te komen.

Op zich is dat qua vergoeding geen probleem, in beide gevallen krijgt u uiteindelijk dezelfde vergoeding. Alleen bij een faillissement van de verkoper dan wel de dienstverlener wordt het wel van belang.

@Tamzin Bedankt voor de toelichting. Ik zeg echter niet dat Arriva in opdracht van NS rijdt. Maar de NS heeft de aanbesteding niet gewonnen, waardoor ze niet op het traject kunnen rijden.

Dat is dus helaas niet waar. U sluit via NS als een soort van tussenpersoon in dit geval een overeenkomst met Arriva.

Nee, de verkoper of tussenpersoon is verantwoordelijk en die moet het oplossen met de dienstverlener of de fabrikant. Tussenpersonen zijn wettelijk gezien voor de klant het aanspreekpunt.

Als ik een TV koop die kinderziekten heeft is mijn aanspreekpunt wettelijk de winkelier of de webshop die mij het toestel heeft verkocht en die moet met Samsung, LG of Sony maar regelen dat het toestel gerepareerd of vervangen wordt.

In de praktijk werkt de wet niet altijd even goed. Als ik via Thuisbezorgd.nl eten bestel en ik krijg het verkeerde geleverd of het is koud is Thuisbezorgd.nl in principe aansprakelijk en die moet het dan maar met de betrokken horecazaak regelen. Dat werkt in de praktijk natuurlijk niet.

Badge +3

Laten we het even versimpelen. Je hebt ‘een abonnement’ (ongeacht de vervoerder) voor een bepaald traject waarbij je niet mag omreizen via Deventer. Doe je dat tocht dan kost je dat dus geld, en dat gaat NS niet snel voor je vergoeden.

Als er een verstoring is op je traject komt de vervoerder in wel beeld, die zal dan voor vervangend vervoer moeten zorgen, of een omreisadvies vergoeden.

Maar bij een staking dien je zelf ander vervoer te regelen. De kosten daarvoor kan je dan mogelijk (deels) vergoed krijgen via de vervoerder. Je moet in dit geval dus bij Arriva zijn.

Waarom zou de NS dingen voor jou gaan vergoeden door omstandigheden waar zij part nog deel aan hebben?

Als je bij een reisbureau een vlucht boekt die geannuleerd wordt zul je in de regel ook via de vliegmaatschappij moeten omboeken, al zal een reisbureau daar natuurlijk wel in kunnen bemiddelen omdat zij eraan verdienen en er meestal sprake is van ‘koppelverkoop’ (vlucht+transfer+verblijf).

Als je bij CoolBlue een tv koopt die door PostNL of een andere bezorger kapot wordt gesmeten krijg je inderdaad wél via hen een nieuwe, en dan regelen zij het wel met PostNL.

Waarom zou de NS dingen voor jou gaan vergoeden door omstandigheden waar zij part nog deel aan hebben?

NS moet het niet vergoeden maar zou wettelijk wel de vergoeding moeten regelen bij Arriva. Alleen is dat in dit geval een onhandige procedure en is het handiger als je het zelf rechtstreeks bij Arriva kunt terugvragen.

Reputatie 7
Badge +1

Laten we het even versimpelen. Je hebt ‘een abonnement’ (ongeacht de vervoerder) voor een bepaald traject waarbij je niet mag omreizen via Deventer. Doe je dat tocht dan kost je dat dus geld, en dat gaat NS niet snel voor je vergoeden.

Als er een verstoring is op je traject komt de vervoerder in wel beeld, die zal dan voor vervangend vervoer moeten zorgen, of een omreisadvies vergoeden.

Maar bij een staking dien je zelf ander vervoer te regelen. De kosten daarvoor kan je dan mogelijk (deels) vergoed krijgen via de vervoerder. Je moet in dit geval dus bij Arriva zijn.

Een staking is een verstoring als iedere andere. Maar het klopt wel dat Arriva dan voor een omreisadvies moet zorgen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat er staat op de Arriva website over geld terug tijdens een staking is dit:

 

Heb ik recht op geld terug tijdens een staking?

In onze algemene voorwaarden staat hierover het volgende:

In geval van een rechtmatige algehele staking van langer dan een dag waardoor u niet kon reizen, zal de vervoerder naar redelijkheid en billijkheid op uw verzoek overgaan tot restitutie van uw vooruitbetaalde reissommen naar rato van de duur van de staking. De vergoeding van vooruitbetaalde reissommen wordt alleen gegeven voor het vervoer dat door de staking niet mogelijk is. De vervoerder kan hiervoor redelijke administratiekosten in rekening brengen.

Je hebt recht op geld terug wanneer er sprake was van een meerdaagse staking in jouw regio en je in het bezit bent van een abonnement, een e-ticket of een dagkaart. Een verzoek om geld terug dien je in via het contactformulier (zie hieronder).

Voor meerdere dagen kun je tegelijk één verzoek indienen.

Je ontvangt geen geld terug voor alternatief vervoer zoals bijvoorbeeld taxikosten, wanneer je reist met een studentenreisrecht of voor gevolgschade van bijvoorbeeld het missen van je aansluiting.

https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/niet-tevreden-geld-terug-1.htm

Iedereen bedankt voor alle reacties

 

we hebben Arriva gevraagd om een vergoeding, maar dat duurt natuurlijk een eeuwigheid. Maar ja….

Het beetje extra wat het kost is niet zo’n probleem. Maar je betaald voor een traject wat je niet kunt rijden. Je gebruikt de toegewezen alternatieve route (door alle partijen) en dan betaal je ineens je normale abonnementskosten + de volledige alternatieve route. Dus dat zijn dubbele kosten en dan tikt een week wel ineens heel hard aan. 
 

maar we zien het wel. 
 

ik ben in ieder geval al die stakingen wel zat en heb er steeds minder begrip voor. Dat er iets moet gebeuren helemaal prima, maar laat dan de reizigers gratis reizen ofzo. Bedenk iets anders. Nu zijn de reizigers steeds de dupe. 

Reageer