Skip to main content
beantwoord

Opleiding logistiek knoopplanner

• 28 maart 2025
  • 9 reacties
  • 105 Bekeken

Hoi,

Ik ben een aantal dagen geleden aangenomen voor de functie Logistiek Knoopplanner, dit betreft een participatiebaan.

Binnenkort start ik met de opleiding, kan iemand mij uitleggen hoe zo’n dag tijdens je opleiding eruit ziet?

Waar kan ik tijdens de opleiding en daarna tijdens het werk eraan merken dat dit een participatiebaan is?

Hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden en dank alvast.

Erwin

Beste antwoord door erwinraasveld

Dank allemaal! Ja ben aangenomen, het is inderdaad de functie uit de afbeelding van Robert B

Ik start op 29 april, eerst 6 weken de opleiding in Utrecht en Amersfoort en daarna op kantoor in Eindhoven.

Heb er onwijs veel zin in, maar vind het ook reuze spannend.

Bekijk origineel

9 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4147 reacties
  • 28 maart 2025

Ik denk dat je werkgever dat wel weet? Of personeelszaken?

• Intercity
  • 6 reacties
  • 28 maart 2025

Ga je toevallig de Donna-opleiding volgen bij Prorail? 

Ik ben zelf ook knoopplanner geweest en moest destijds een opleiding van +/- 3 maanden volgen (Donna systeem bij Prorail en aanvullende zaken bij NS) om een gediplomeerd spoorplanner te worden. Maar omdat je aangeeft dat het een participatiebaan is, weet ik niet of we het over dezelfde functie hebben. Kun je daar meer duidelijkheid over geven? Wie weet kan ik je dan wel meer vertellen :)

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30313 reacties
  • 28 maart 2025

Een participatiebaan is meestal een werkleertraject vanuit een gemeente of andere instantie, waarbij zij je opleiding betalen en (zolang je niet betaald krijgt van NS of Prorail) je uitkering doorloopt zonder verdere sollicitatieplicht.

Vaak gaat het om mensen met een beperking (Wajong), maar het kan ook gaan om iemand zonder beperking maar met een afstand tot de arbeidsmarkt om een andere reden zoals langdurige werkloosheid. Eigenlijk een reïntegratietraject dus, vanuit de Participatiewet (bijstand).

Voorbeeld https://gemeente.groningen.nl/participatiebaan

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 3654 reacties
  • 28 maart 2025

Een logistiek knoopplanner zal wel bij NS zijn.

Reken op een opleiding in het plansysteem DONNA. Normaal gesproken duurt de basisopleiding twee weken dacht ik. Gewoon kantoortijden, 9 tot 17u zegmaar. Maar de opleiders zijn erg aardig. Als dat te veel is voor je is daar zeker een mouw aan te passen. Geef vooral zelf aan wat je aankunt.

En participatiebaan: ik heb collega's die op papier een participatiebaan hebben maar in de dagelijkse praktijk gewoon hetzelfde week doen als de rest. Krijgen ook gewoon betaald vergelijkbaar met iemand anders die ook net start. Je krijgt wel een persoonlijk begeleider. En het traject stopt na twee jaar. Als er dan ruimte is om mensen aan te nemen kun je mogelijk blijven als vaste werknemer. En als het allemaal niet lukt houd je wel recht op uitkering of andersoortige hulp

Hoe ik dit allemaal weet? Ik werk bij NS

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30313 reacties
  • 28 maart 2025

Ja het is NS en het betaalt niet eens verkeerd https://magnet.me/nl-NL/vacature/850547/logistiek-knoopplanner--participatiebaan- (zie de volledige beschrijving in die link).

@erwinraasveld succes dus!

Je krijgt goede begeleiding van je buddy of jobcoach

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30313 reacties
  • 28 maart 2025

Oh, dit dus 

Maar je bent dus al aangenomen! 😃

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

Dank allemaal! Ja ben aangenomen, het is inderdaad de functie uit de afbeelding van Robert B

Ik start op 29 april, eerst 6 weken de opleiding in Utrecht en Amersfoort en daarna op kantoor in Eindhoven.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30313 reacties
  • 29 maart 2025
erwinraasveld schreef:

Kijk, zo hoort het! Participatie is wat dat betreft gewoon een woord om mensen uit de bijstand te krijgen. “Ga maar eens wat doen voor die uitkering, want anders….” 🙄

Maar dat lijkt me niet aan de orde, en als het wel zo is komt het ook goed (onwijs zin in maar spannend). Dus dank voor je topic 👍

Relevant https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-met-arbeidsbeperking/meer-banen-mensen-arbeidsbeperking (hoop bla bla geroeptoeter) 😴

Het gaat om 100.000 extra banen {bij in} het bedrijfsleven. En 25.000 extra banen bij de overheid. Dit heet de banenafspraak. Het kabinet heeft deze afspraak gemaakt met organisaties voor werkgevers en werknemers (sociale partners). Werkgevers zorgen elk jaar voor een afgesproken aantal banen voor mensen met een arbeidsbeperking.

Ik heb wel moeite met dat laatste woord (arbeidsbeperking), want als -met alle respect- iemand zoals Pieter Omtzigt weer eens een paar maanden thuis zit hoeft hij geen (participatie/reïntegratie) traject in… 

Maar dat is off-topic, die krijgt gewoon een jaartje wachtgeld of zo (jij en ik ook, 2 jaar bij ziekte).

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 29 maart 2025

Oh maar ik kom niet uit de bijstand hoor.

Werk nu al als 7 jaar als webdeveloper, ik sta in het doelgroepenregister wegens mijn vorm van Autisme en ik zag een tijdje geleden deze vacature bij NS voorbijkomen en heb er op gereageerd omdat de werkzaamheden mij aanspreken én het een participatiebaan is, dat laatste is bij mijn huidige werkgever niet het geval en daardoor loop ik teveel tegen mijn beperkingen aan.

Reageer