beantwoord

Opleiding tot machinist

  • 8 November 2016
  • 27 reacties
  • 5604 Bekeken

Hoi, ik wil graag machinist worden maar ik vroeg me af wat dan het handigst is om te doen.
Kan ik het beste gaan voor het ROC of gewoon bij NS zelf solliciteren?
Ik doe nu de opleiding voor elektromonteur op niveau 3 en heb dus een MBO diploma als ik deze opleiding af heb.

Wat kan je verwachten voor vragen over aanrijdingen bij het sollicitatiegesprek?

Wat kan je verwachten bij de testen?

En wat betekent dit bord?:
http://i.imgur.com/UZivC4f.jpg
Ik kan dat bord terugvinden in het Seinenboek.
Betekent die dat een trein van zowel 6 of 8 bakken daar moet stoppen?

Hoe berekenen jullie eigenlijk de SLT bakken? 1x 'Normale' bak = 2x SLT bak?

https://youtu.be/NEI3Qtv1YKM?t=14m56s
En last but not least, welke schakelaar zet hij hier om (tussen Compressor en ED Rem)?
De knopbeschrijving valt namelijk net weg in het zonlicht. Het begint met St .

Sorry voor alle vragen door elkaar, maar als ik dan toch bezig ben. 😉
icon

Beste antwoord door Edwin 9 November 2016, 11:20

Bekijk origineel

27 reacties

Badge
Beste Tommie59, wat leuk dat je machinist wil worden!

Er staat veel informatie op onze site Werken bij NS, hier staat ook over de vooropleiding: Kom jij net van het (V)MBO en heb je ook de ambitie om Machinist te worden? ROC van Twente, ROC van Amsterdam en STC-Group Rotterdam bieden een MBO niveau 3 opleiding tot Machinist aan. Als je deze opleiding succesvol afrondt, heb je een grote kans dat je bij NS aan de slag kan als volledig bevoegd Machinist!

Lees de pagina goed door en schrijf je vragen op zoals je in je post al hebt gedaan. Je kunt het best contact opnemen met de afdeling die gaat over deze vacatures, Recruitment Operatie, via 088-6711698. Zij kunnen je al de (overige) informatie geven die je nodig hebt.

Succes!
Reputatie 7
Badge
Hoi, ik wil graag machinist worden maar ik vroeg me af wat dan het handigst is om te doen.
Kan ik het beste gaan voor het ROC of gewoon bij NS zelf solliciteren?
Ik doe nu de opleiding voor elektromonteur op niveau 3 en heb dus een MBO diploma als ik deze opleiding af heb.

Wat kan je verwachten voor vragen over aanrijdingen bij het sollicitatiegesprek?

Ik zou rechtstreeks solliciteren, maar via het ROC kan ook.
Als je een vraag over het omgaan met aanrijdingen krijgt (zou ik niet handig vinden), kun je zeggen dat je van te voren niet weet hoe je met zoiets om zou gaan (dat verschilt van dag tot dag en je weet het echt niet vooruit)

Wat kan je verwachten bij de testen?Een medische test (bloedsuiker, cholesterol, hartfilmpje, gehoor- en ogentest) en een zeer uitgebreide psychologische test.

En wat betekent dit bord?:
http://i.imgur.com/UZivC4f.jpg
Ik kan dat bord terugvinden in het Seinenboek.
Betekent die dat een trein van zowel 6 of 8 bakken daar moet stoppen?
Inderdaad. Een trein met een lengte van 6 tot 8 bakken stopt daar.

Hoe berekenen jullie eigenlijk de SLT bakken? 1x 'Normale' bak = 2x SLT bak?
Niet echt. 4 bakken = stoppen bij de 3, 6 bakken= stoppen bij de 4. 10 bakken geldt dan als 7 bakken 'normale' lengte.

https://youtu.be/NEI3Qtv1YKM?t=14m56s
En last but not least, welke schakelaar zet hij hier om (tussen Compressor en ED Rem)?
De knopbeschrijving valt namelijk net weg in het zonlicht. Het begint met St .

Sorry voor alle vragen door elkaar, maar als ik dan toch bezig ben. ;)

Dat is de statische omzetter voor het laagspanningsnet in de trein.
Goed bezig Edwin 🙂
Badge
Inderdaad, bedankt voor de aanvullende informatie Edwin!
Heel erg bedankt Edwin!

Kan je eigenlijk ook solliciteren als er geen vacature is?

En maak je ook nog kans als je reistijd langer is dan die 45 minuten? Ik zou er nu ongeveer een uur over doen met de fiets.( Amersfoort of Utrecht)
Reputatie 7
Badge
"Vroeger" was het inderdaad mogelijk om een 'open' sollicitatie te sturen, maar tegenwoordig gaat alles via werkenbijns.nl en daar heb je heel wat minder mogelijkheden vrees ik.

Voor wat betreft je reistijd: dat kan een probleempje zijn, maar aan de andere kant is het jouw verantwoordelijkheid om op tijd op je werk te zijn. Hou er wel rekening mee dat de vroegste dienst in Utrecht om ongeveer tien voor vijf 's morgens begint en Amersfoort al om iets over half vijf als ik me niet vergis. De laatste 'normale' late dienst is om 2 uur afgelopen. Daar moet je dan wel een uur bij optellen.
Als je de kans hebt om te kiezen om via direct NS, of via STC of ROC binnen te komen, zou ik uiteraard voor NS kiezen, omdat je dan direct baangarantie hebt (als je je opleiding haalt) en direct salaris krijgt en mag rijden.
Maar vaak wordt je als nog wat jong bent niet direct aangenomen, maar wel voor het ROC/STC. In dat geval is het een heel mooi opstapje 😉
Toevallig heb ik deze hele procedure dit jaar doorlopen.

Interne opleiding bij NS is wel het snelste en je krijgt direct salaris. Ik zie alleen dat je nog geen 18 bent, en stel je zou binnenkort 18 worden, NS vraagt best veel van een 18-jarige, die machinist wil worden. Dus op dit moment zou je het beste naar het ROC kunnen gaan. Op het ROC vallen gelukkig wel vrijstellingen te krijgen, dus dat scheelt ook al lessen waar je dingen hoort die je al tig keer gehoord hebt.

Je begint daar met aanmelden en je krijgt vervolgens de vraag om een motivatiebrief te schrijven. Dit moet je eigenlijk zien als een soort sollicitatiebrief, hier omschrijf je in waarom jij machinist wilt worden, wat je van het vak verwacht en hoe je denkt hoe het vak er uitziet etc.

Vervolgens krijg je (als men tevreden is over je brief) een uitnodiging voor een intakegesprek, ik kan je aanraden om je daar heel goed op voor te bereiden. Het zijn niet alleen de vragen of je goed bent in Engels o.i.d. ze vragen je ook hoe je met klanten omgaat, wat zijn de positieve punten van het werk en de tegens, dat soort dingen. Echt vragen over aanrijdingen kreeg ik niet, maar dit had ik ook zelf in mijn brief gezet. Maar ik verwacht ook niet dat ze zoiets gaan vragen. Zoals Edwin je al vertelde weet je uiteraard nooit hoe je reageert als je het ten eerste nooit hebt meegemaakt en alle aanrijdingen weer een ander beeld hebben.

De testen zijn psychologisch (PO) en medisch (MO), deze krijg je zowel voor NS intern en ROC. Je gaat eerst naar het PO, hier krijg je een halve dag testen op de computer. Denk aan reactievermogen, concentratievermogen, selectieve aandacht en multitasken. Verder geven ze je ook nog een paar vragenlijsten over je persoonlijkheid en gedrag. En als laatste ga je nog in gesprek met een psycholoog. Hij/zij gaat je nog wat dingen vragen over bijv. je thuissituatie en let daar dus op je houding, gedrag en uiteraard antwoorden.

Dit PO is het pittigste onderdeel van alles, en hier zakken dus ook een hele hoop kandidaten op.

Uiteindelijk word je na het behalen van het PO nog naar het MO gestuurd. Hier gaan ze zoals Edwin al zei kijken naar je bloedsuiker, cholesterol, oren en ogen en je hart.
Over de reistijd; je hebt inderdaad bij NS de 45-minuten-norm. Echter kun je vanuit het ROC t.z.t. met je teammanager overleggen en dan tot het compromis komen dat je op z’n vroegst om 08:00 begint, zodat je ten alle tijden met de trein kunt komen. Als ik trouwens je woonplaats bekijk gok ik dat het ROC je naar Lelystad gaat sturen.

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen.
Heel erg bedankt voor alle informatie. :)
Voor m'n huidige opleiding zit ik denk ik nog een jaartje of 2 dus dan heb ik hopelijk wel een auto.
Tegen die tijd kijk ik wel of er bij de NS zelf een vacature is, nooit geschoten is altijd mis.

En dan heb ik toch nog een paar extra vragen :8 (het houdt niet op)

Als je wordt afgewezen bij het sollicitatiegesprek, is het dan gelijk over of kan je het later of op een andere plek nogmaals proberen?

Waarschijnlijk moet ik binnenkort voor sport een VOG hebben, kan ik die dan ook gebruiken voor het sollicitatieproces?

Kan je later nog van standplaats wisselen? Of zit je aan je standplaats vast tot je pensioen?
Reputatie 7
Badge
Heel erg bedankt voor alle informatie. :)
Voor m'n huidige opleiding zit ik denk ik nog een jaartje of 2 dus dan heb ik hopelijk wel een auto.
Tegen die tijd kijk ik wel of er bij de NS zelf een vacature is, nooit geschoten is altijd mis.

En dan heb ik toch nog een paar extra vragen :8 (het houdt niet op)

Als je wordt afgewezen bij het sollicitatiegesprek, is het dan gelijk over of kan je het later of op een andere plek nogmaals proberen?

Dat ligt een beetje aan de reden voor afwijzing natuurlijk. Is je motivatie niet je van het of was er serieus iets waardoor men je niet zag zitten. In geval er geen ernstige reden voor afwijzing is, kun je het later natuurlijk altijd weer proberen.

Waarschijnlijk moet ik binnenkort voor sport een VOG hebben, kan ik die dan ook gebruiken voor het sollicitatieproces?

Die VOG is zeker nieuw, want ik heb er nog nooit 1 nodig gehad in de 15 jaar hier.....
Maar om je antwoord te geven: Nee. Een VOG wordt voor een bepaald doel afgegeven, dus zul je -als je er 1 nodig hebt- een nieuwe moeten aanvragen. Ik neem dan wel aan dat je de kosten daarvan kunt terugkrijgen.

Kan je later nog van standplaats wisselen? Of zit je aan je standplaats vast tot je pensioen?

Nee, je zit niet voor je hele loopbaan gebakken aan 1 standplaats. Ik ben bv begonnen in Nijmegen en na 4½ jaar overgegaan naar Utrecht.
Wel is het tegenwoordig zo dat je niet zomaar overgeplaatst kunt worden, je moet in feite gewoon intern solliciteren bij je gewenste standplaats.
Nogmaals bedankt.

Ik heb nog een paar vraagjes:

Hoe word een route-examen afgenomen en wat moet je nog meer weten dan overgangen, gevaarlijke punten en stations al dan niet met verkenbord?

Wat is het verschil tussen geel-knipper + cijfer en
een knipperende cijferbak?

Ik zie ook wel eens een gevarenbaken staan, maar dan zit er geen wissel of overgang achter. Op welk gevaar maakt ie de machinist dan attent?


Stel dat een machinist zich buitensluit, en er is geen conducteur op de trein, wat dan? (Gebeurt dit eigenlijk wel eens?)
De 1e heb ik geen idee van sorry :)

Geel + knipperend cijfer ; Remmen tot de aangegeven snelheid (cijfer * 10 km/uur). De snelheid hoeft bij het volgende sein nog niet bereikt te zijn, maar de remming moet wel worden voortgezet tot die snelheid is bereikt.

Bij een niet knippered cijfer moet de snelheid bij het volgende sein wel bereikt zijn.

Gevarenbaken, weet niet zeker of we hetzelfde bedoelen, of dat ik het helemaal goed heb, maar kan ook voor een tijdelijke snelheidsbeperking zijn voor slechtliggend spoor oid.

Als je je zou buitensluiten buiten de cabine zonder sleutel.. tsjah dan zal er toch iemand moeten komen.. Meeste machinisten en conducteurs hebben echter een reserve in hun jas oid zitten, om dit te voorkomen. Heb het nog nooit meegemaakt
Overigens in bovenstaande Geel Knipper + (knipperend) cijfer komt niet voor.

Het is ofwel alleen Geel knipper. (Rijden op zicht met beperkte snelheid, dus snelheid is al aangegeven in seinbeeld alleen)

Ofwel Geel, met knipperend cijfer of geel met "vast" cijfer.
Reputatie 7
Badge
Nogmaals bedankt.

Ik heb nog een paar vraagjes:

Hoe word een route-examen afgenomen en wat moet je nog meer weten dan overgangen, gevaarlijke punten en stations al dan niet met verkenbord?

Snelheden op dat baanvak (niet meegerekend de tijdelijke snelheidsbeperkingen die door werkzaamheden of slechte spoorligging worden opgelegd), waar je door kunt wisselen (rechterspoor naar linkerspoor en evt vv), de soort beveiliging die er ligt (Dubbel Enkelspoor, Beveiligd Linkerspoor oa) en natuurlijk eventuele aparte dingetjes (zoals een facultatief fluitsein op Obdam).

Ik zie ook wel eens een gevarenbaken staan, maar dan zit er geen wissel of overgang achter. Op welk gevaar maakt ie de machinist dan attent?

Als je die gele baken bedoelt, dan klopt dat wel. Die kondigen namelijk een sein aan wat op minstens remwegafstand staat van een sein wat een bijzonder gevaarpunt dekt. Het sein voor het gevaarpunt zelf is gemarkeerd met een wit bord en 2 zwarte horizontale strepen.


Stel dat een machinist zich buitensluit, en er is geen conducteur op de trein, wat dan? (Gebeurt dit eigenlijk wel eens?)
Heb mezelf ooit eens INgesloten in een trein (Mat'64). Liep binnendoor van de ene cabine naar de andere en kwam er halverwege achter dat ik mijn rijtuigsleutel (noksleutel) in een andere jas had zitten. Dat was.............niet prettig :)
Moest een collega vanaf het station komen om te helpen. Tegenwoordig gaat alles met andere sleutels en daar hebben we er eigenlijk altijd 2 van bij ons (voorschrift).
Stel dat er dan een storing is in het mobiele netwerk, dan ben je echt niet blij..

Dank jullie wel voor alle duidelijke antwoorden. 🙂
Naar aanleiding van dit filmpje heb ik nog een paar vragen. :)
https://www.youtube.com/watch?v=whODMXNAkps

Wat betekenen de plusjes naast de tijden?

Betekenen de groene markering voor de stationsnaam dat het een IC station is?

Als je zo'n lange dienst hebt als deze (wat ik kan opmaken duurt zijn dienst van 3 tot half 2) word daar dan rekening mee gehouden met het inroosteren? Bijvoorbeeld vrij?

Is het nummer dat boven de info staat het nummer waar je je trein mee identificeert? Zoals hier bijvoorbeeld: https://youtu.be/WRu8EUyAcA0?t=5m12s

Wederom bedankt. 🙂
Reputatie 7
Badge
Naar aanleiding van dit filmpje heb ik nog een paar vragen. :)
https://www.youtube.com/watch?v=whODMXNAkps

Wat betekenen de plusjes naast de tijden?

Dat betekent dat ie op die stations moet stoppen. In dit geval bij alle stations, want het is de sprinter van Zwolle naar Amsterdam.

Betekenen de groene markering voor de stationsnaam dat het een IC station is?

Dat betekent dat het een overstapstation is (en dus door de HC wordt omgeroepen).

Als je zo'n lange dienst hebt als deze (wat ik kan opmaken duurt zijn dienst van 3 tot half 2) word daar dan rekening mee gehouden met het inroosteren? Bijvoorbeeld vrij?

Ik weet niet wat er met zijn dienst gebeurd is, maar zo lang (10,5 uur) kan niet. Langste dienst is 9.30.
Dat betekent dat die dienst in principe (als ie om 14:40 zou beginnen -15 minuten voor start van de eerste rit-) tot 23:10 mag duren. Ik denk dat deze machinist een extra dienst had, die hebben meestal een lengte van 12 uur, maar zo lang blijf je nooit. Wat hier gebeurd is, is waarschijnlijk dat deze machinist thuis zijn Railpocket heeft opgestart, een nieuwe dienst heeft gekozen en het treinnummer in het dienstkaartje gezet. Een 'normaal' dienstkaartje ziet er namelijk net iets anders uit met meer dienstregelingpunten (zodat je op lange stukken zonder stations ook nog kunt zien dat je een beetje op tijd aan het rijden bent).

Is het nummer dat boven de info staat het nummer waar je je trein mee identificeert? Zoals hier bijvoorbeeld: https://youtu.be/WRu8EUyAcA0?t=5m12s

Wederom bedankt. :)
Dat is inderdaad het treinnummer. Iedere trein in Nederland (en in het buitenland) heeft zijn eigen nummer. De eerste twee zijn het serie nummer, in dit geval de 4600, die staat voor de sprinter van Zwolle naar Amsterdam.
Dank je wel! 🙂
Moeten machinisten ook wel eens krabben?
Of blijft de verwarming 's nachts aanstaan?
Reputatie 7
Badge
Nog nooit hoeven doen 🙂
Verwarming blijft over het algemeen niet aan 's nachts, maar een trein wordt wel klaargemaakt voor de dienst en daar hoort ook het aanzetten van de verwarming bij (en natuurlijk ook de ruitverwarming).
Oke.
Waar is het seinbeeld geel-4 eigenlijk voor? Want geel zonder cijfer is al 4, is dat om aan te geven dat het eerstvolgende sein niet rood is maar het daaropvolgende sein wel?
Kijk maar uit Tommie, straks heb je geen opleiding meer nodig 😉 Je leert dan alles en hoeft echt nog geen seinen te kennen hoor! Heb je deze site al eens bekeken?

http://www.marcrpieters.nl/seinen.html
Geel-4 zelf is volgens mij meer bedoelt voor een 40-wissel. Geel-4 --> groen knipper (voorbijrijden toegestaan met ten hoogste 40 km/u).

Een kortere remweg duiden ze eerder aan met geel met een knipperend cijfer, bijvoorbeeld 6, daaropvolgend krijg je dan geel en daarna 'Stop' (rood dus.)

Maar dit zijn allemaal geen garanties, een verwachtingspatroon bij het spoor, en dan vooral als machinist, is echt een no-go.
Reputatie 7
Badge
Oke.
Waar is het seinbeeld geel-4 eigenlijk voor? Want geel zonder cijfer is al 4, is dat om aan te geven dat het eerstvolgende sein niet rood is maar het daaropvolgende sein wel?
Geel-4 betekent niets meer of minder dan dat je bij het volgende sein 40 moet rijden. Bij geel hoeft dat niet per se. In Den Dolder en Dieren bijvoorbeeld kom je binnen op Geel-Geel-Rood. Die 2 gele seinen staan zo kort op elkaar, dat je bij de tweede nooit al 40 kunt rijden.
Een Geel sein met knipperend cijfer is inderdaad omdat de remweg niet genoeg is, is die wel genoeg maar legt het volgende sein een verdere snelheidsbeperking op (geel bv), dan mag een eenmaal ingezette remming niet worden onderbroken.
Kijk maar uit Tommie, straks heb je geen opleiding meer nodig 😉 Je leert dan alles en hoeft echt nog geen seinen te kennen hoor! Heb je deze site al eens bekeken?

http://www.marcrpieters.nl/seinen.html


Dan moet ik vanaf nu het Seinenboek maar laten liggen, anders dan zit ik vanaf dag 1 op de bok. :P
De seinen en borden zitten er nu wel redelijk in, het is best een aardige bezigheid als je op de trein moet wachten en je je Metro al uit hebt. En het is ook wel leuk om te weten wat alles betekent wat je tegenkomt ( en 'afluistert' van de mcn. :)

Die site nog niet, maar wel de site van Nico Spilt, daar staat ook nog leuke bij info op (in de regelkasten enz.). :)

Bedankt SGM en Edwin, het is nu helemaal duidelijk. 🙂

Reageer