beantwoord

Personeelstekort en trage reactie twittersupport.

  • 8 May 2023
  • 2 reacties
  • 98 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Deze topic is eigenlijk een samenstelling van twee vragen, waarvan de tweede een link heeft met de eerste. 

Er wordt veel gesproken over personeelstekorten. Ook bij NS. Maar alsnog zie je soms in het nieuws staan zoals in een oud artikel van het AD over dat +-60% van de sollicitanten niet aangenomen werden. Dat heeft natuurlijk zijn redenen. Ook al is 60% wel een opmerkelijk hoog getal gezien hoe erg het personeelstekort schijnt te zijn. Is dit doordat er echt zoveel solicitanten ongeschikt zijn voor NS-functies of is de selectie misschien te streng? dat laatste gevoel krijg ik namelijk wel aangezien ik navraag deed bij een NS medewerker over het solicitatieproces en te horen kreeg hoeveel tussenstappen en selecties er zijn voordat je pas aangenomen wordt. Een andere reden die ik van deze medewerker te horen kreeg was interne bezuigingingen door NS-directie waardoor er te weinig budget zou zijn om extra mensen aan te nemen. Klopt dit? 

Een ander ding wat mij opviel is de vertraging aan reacties/help bij de Twitter support. Dit is iets wat mij vooral opviel na de grote IT-storing van 7 April 2022 de reactietijd van de Twitter Support van 15-45 minuten naar 8 uur - 1,5 dag is gegaan.Met in sommige gevallen zelfs geen reactie tot 2-3 dagen. Vooral in het extreme tijdens de laatste stakingen dat er na 8 dagen geen reactie kwam en ik mijn vraag maar opgegeven had. Is dit ook vanwege het personeelstekort of vanwege factoren zoals die IT-storing? Het “noodnummer” van NS reageert gelukkig wel binnen 5 minuten, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om die te gebruiken voor klachten of vragen. Ook al voel ik mij soms wel geneigd om deze te gebruiken door gebrek aan reactie via Twitter of via de livechat op de NS website. 

Als toevoeging op beiden: Dit is geen persoonlijke aanval op NS medewerkers of het moderatieteam hier! Ik hoop alleen graag de situatie te begrijpen omdat het mede door wat ik als reiziger in het nieuws en op social media lees, veel vragen en verwarring heb. 

icon

Beste antwoord door Anonymous 8 May 2023, 10:27

Bekijk origineel

2 reacties

De selectie bij de NS voor personeel is inderdaad streng waardoor er al veel afvallers zijn die nooit uitgenodigd worden voor een gesprek. Daar zit inderdaad een probleem want alleen vanuit een sollicitatie brief kun je nu eenmaal weinig opmaken, ook blijkt dit uit het feit dat mensen in een latere fase met een andere sollicitatie brief opeens wel door de selectie heen komen.

Zelf blijf ik erbij dat de motivatie brief niet doorslaggevend moet zijn bij de schriftelijke sollicitatie maar de CV en het gesprek.

Dat er bij de NS daarna nog een aantal stappen zijn om te doorlopen waaruit je geschiktheid moet blijken die snap ik wel, zo zul je bepaalde compententies moeten hebben om geschikt te zijn voor de functie en daar zijn de testen voor.  Daarnaast is een medisch onderzoek voor machinisten gewoon een wettelijke verplichting, je hebt als machinist ook een geregelde herkeuring of je nog steeds voldoet aan de eisen die hiervoor in de wet staan. 

De NS heeft tijdens corona tijd getracht efficienter te worden qua organisatie, er zijn toen ontslagen gevallen en er is een sollicitatie stop geweest wat gevolgen heeft gehad toen er weer opgeschaald moest worden na corona. 

Ook zijn er veel ontslagen gevallen omdat er afdelingen zijn ingekrompen bij de NS, dit waren voornamelijk ondersteunende afdelingen.

Overigens is de klantenservice uitbesteed aan een andere organisatie en kunnen die het werk inderdaad niet aan als er opeens veel meer werk op hun afkomt, dit omdat dezelfde groep mensen dit dan moet afhandelen en er niet opeens veel meer mensen beschikbaar zijn met de benodigde kennis.

En als aanvulling op de Twitter-vraag: Er is een vast team dat hierachter zit. Als het explosief druk wordt ineens zoals in de benoemde situaties, zal de wachttijd inderdaad wat oplopen. We zetten dan zeker alle zeilen bij, maar daar zit natuurlijk ook een max. aan vast. Je moet in dat geval ook personeel van telefonie en chat weghalen om daar in te zetten, want er moet wel enige ervaring zijn om ingezet te kúnnen worden op Twitter. Normaliter, zoals vandaag, houden we deze gewoon netjes binnen de deadline.

Reageer