Skip to main content

prima

• April 29, 2025
  • 14 reacties
  • 315 Bekeken

Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn als reiziger in de trein. Mag een conducteur zich voorstellen en zijn naam noemen als iemand hem ernaar vraagt die hem een boete heeft gegeven? Is NS verantwoordelijk voor de kwaliteit van de gepersonaliseerde reispassen? (Ik heb een gepersonaliseerde pas gekocht, maar na twee weken gebruik waren de gegevens erop gewist, ondanks dat ik de pas in een speciaal vakje draag waar hij niet beschadigd kon raken. Ik heb hiervoor een boete gekregen in de trein. Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn.)

14 reacties

MCN 2021
  • Reisleider*
  • April 29, 2025

Heb je een persoonlijke ov chipkaart, want die raken redelijk snel beschadigd. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 29, 2025

Binnen 2 weken gegevens gewist op een persoonlijke ov-chipkaart is wel erg snel. 

Wanneer een ov-kaart op korte termijn defect raakt, kun je ov-chipkaart.nl om vervanging vragen. Is het een productiefout dan hoef je niets te betalen voor de vervanging. Foto en gegevens moeten altijd leesbaar zijn, anders kun je een boete krijgen en kan de kaart ingenomen worden.

Wat bedoel je met rechten? Dat je de boete kunt aanvechten, terwijl jij jouw plicht, reizen met een leesbare kaart, verzaakt hebt.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 29, 2025

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs. Gebruik je een OV-chipkaart, dan houdt dit in dat je zorgt voor een werkende kaart, een geldige check-in.

In jouw geval was de chipkaart niet meer uit te lezen (en dus defect), en dan reis je feitelijk zonder geldig vervoersbewijs. De conducteur heeft je daar terecht een boete voor gegeven.

Al is na 2 weken al defect wel erg snel. Dat zou niet moeten gebeuren. Wellicht dat er voor die chipkaart nog iets is te regelen bij OV-Chipkaart.nl.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 29, 2025

OV-chipkaarten bestelt NS hooguit als service voor u maar deze worden gemaakt door Translink dus voor vragen of klachten over de kwaliteit daarvan moet u daar zijn.

Bezwaar maken tegen een boete die u hebt gekregen omdat een conducteur uw ov-chipkaart te slecht leesbaar vond, moet wel bij NS, maar bij de klantenservice. Die is telefoniscg, via sociale media, de chat op ns.nl of per post bereikbaar. Deze community is er voor reizigers om elkaar te helpen en als medereiziger kan ik daar verder uiteraard niet mee helpen.

Mag een conducteur zich voorstellen? Uiteraard. Maar ik denk dat u bedoelt of u dat ook mag verlangen. Een conducteur is een toezichthouder en moet zich bij de uitoefening van zijn taak desgevraagd legitimeren.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 29, 2025

Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn.

U heeft het recht om uw terechte boete te mogen betalen. Dan moet u maar niet met een onleesbare pas gaan reizen.

Ik reis intensief, en mijn viertal drie a vier jaar oude passen zien er nog goed uit. Ik bewaar ze in een soort portemonnee die afgeschermd is tegenscamn. Ik duw ze vaak omhoog en weer naar beneden.

Na twee weken een onleesbare pas kan niet per ongeluk zijn. Dan denk ik eerder aan elke dag door de kokende bio-tex of iets anders belachelijks.

Het enige wat er aan de hand is, is dat uw gevoel van autonomie is aangetast.

Wat uw rechten zijn? Houdt u zich eerst maar eens aan uw plichten. De conducteur zal wel gek zijn zijn naam aan u te noemen, het is voor u alleen van belang als u kwaadwillend bent. Hij spreekt u aan in zijn functie als conducteur, niet als persoon. 

Ik vind uw gedrag verre van correct en respectvol, en bovendien snapt u ook nog eens een keer niet hoe onze samenleving functioneert.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 30, 2025

Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn als reiziger in de trein. Mag een conducteur zich voorstellen en zijn naam noemen als iemand hem ernaar vraagt die hem een boete heeft gegeven? 

Het lijkt mij dat een conducteur dit niet hoeft te doen, aangezien er enkele idioten zijn die zulke informatie misbruiken om de persoonlijke leven van de conducteur zuur te maken.

Waarom wilde jij de naam van de conducteur weten?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 30, 2025

Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn als reiziger in de trein. Mag een conducteur zich voorstellen en zijn naam noemen als iemand hem ernaar vraagt die hem een boete heeft gegeven? 

Het lijkt mij dat een conducteur dit niet hoeft te doen, aangezien er enkele idioten zijn die zulke informatie misbruiken om de persoonlijke leven van de conducteur zuur te maken.

Dat is dus, helaas voor de conducteurs niet waar. Het recht van de burger om zich fatsoenlijk tegen een beschuldiging te kunnen verdedigen weegt zwaarder dan het recht op privacy van de conducteur (toezichthouder). Daar komt bij dat je als burger moet kunnen controleren of een aanwijzing door een bevoegd toezichthouder is gegeven en dus moet worden opgevolgd of dat een onbevoegd medemens maar wat uit zijn nek kletst. Ook daarom moet een toezichthouder zich in zijn functie desgevraagd altijd legitimeren.

Hetzelfde geldt voor politiemensen en bijvoorbeeld toezichthouders van overheidsinstanties als de Qutoriteit Persoonsgegevens of de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd: een toezichthouder moet zich in de uitoefening van zijn functie desgevraagd altijd legitimeren. Voor de bescherming van zijn persoonlijke leven moeten desnoods (door de werkgever als dit geen aanvaardbaar beroepsrisico is) andere maatregelen worden genomen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 30, 2025

Ik reis intensief, en mijn viertal drie a vier jaar oude passen zien er nog goed uit. Ik bewaar ze in een soort portemonnee die afgeschermd is tegenscamn. Ik duw ze vaak omhoog en weer naar beneden.

Als je er drie of vier parallel gebruikt, gebruik je ze allemaal natuurlijk wel drie of vier keer minder vaak. Mijn ov-chipkaart heb ik net na vijf jaar vervangen en als ik de slijtage daaraan vergelijk met die aan andere pasjes na normaal gebruik gedurende de geldigheidsduur, dan heb ik het idee dat die dingen te slecht gefabriceerd worden, hoewel de mijne na vijf jaar wel nog ruim voldoende leesbaar was.

Dat neemt uiteraard niet weg dat de rest van je ount - dat reizen met een geldig vervoerbewijs je eigen verantwoordelijkheid is en een boete als je dat niet hebt in principe terecht is - natuurlijk volkomen juist is. Een eventuele compensatie (of zelfs schadevergoeding voor deze boete) die Translink verschuldigd zou kunnen zijn wegens niet leveren waar je hebt betaalt, verandert daar niets aan. Desondanks heeft TS natuurlijk het recht bezwaar te maken tegen de boete en is het dan aan NS om te besluiten deze te laten staan of (in dit geval dan denk ik uit coulance) te laten vervallen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 30, 2025

Dat is dus, helaas voor de conducteurs niet waar. Het recht van de burger om zich fatsoenlijk tegen een beschuldiging te kunnen verdedigen weegt zwaarder dan het recht op privacy van de conducteur (toezichthouder). Daar komt bij dat je als burger moet kunnen controleren of een aanwijzing door een bevoegd toezichthouder is gegeven en dus moet worden opgevolgd of dat een onbevoegd medemens maar wat uit zijn nek kletst. Ook daarom moet een toezichthouder zich in zijn functie desgevraagd altijd legitimeren.

Hetzelfde geldt voor politiemensen en bijvoorbeeld toezichthouders van overheidsinstanties als de Qutoriteit Persoonsgegevens of de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd: een toezichthouder moet zich in de uitoefening van zijn functie desgevraagd altijd legitimeren. Voor de bescherming van zijn persoonlijke leven moeten desnoods (door de werkgever als dit geen aanvaardbaar beroepsrisico is) andere maatregelen worden genomen.

Hm, dat klinkt logisch, maar er zijn toch andere mogelijkheden voor legitimatie die niet jouw persoonlijke gegevens met de burger delen? Als je een politieagent om een badgenummer vraagt en jij geeft dat badgenummer mee om bijvoorbeeld een klacht in te dienen, dan weet het politiebureau om wie het gaat zonder dat jij persoonlijke gegevens van de agent hebt.

Het lijkt mij dat conducteurs ook zo'n nummertje hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 30, 2025

Hm, dat klinkt logisch, maar er zijn toch andere mogelijkheden voor legitimatie die niet jouw persoonlijke gegevens met de burger delen? Als je een politieagent om een badgenummer vraagt en jij geeft dat badgenummer mee om bijvoorbeeld een klacht in te dienen, dan weet het politiebureau om wie het gaat zonder dat jij persoonlijke gegevens van de agent hebt.

Politie heeft in Nederland geen badge met het nummer. Het legitimatiebewijs van een politiebeambte is een pasje, met ook een foto. Zeker die foto geeft de burger extra zekerheid dat het pasje niet kan zijn verloren en worden misbruikt. Ik neem dus aan dat een conducteur ook zo'n pasje heeft.

Alleen een nummer (mondeling) geven is sowieso niet genoeg. Het hele punt van legitimatie is verificatie. Als iemand een willekeurig getal opdreunt, geeft dat jou geen enkel bewijs dat hij een legitieme toezichthouder is. Iedereen kan immers een willekeurig getal opdreunen.

Het zou wel kunnen dat op zo'n legitimatiebewijs naast een foto, echtheidskenmerk en uitgever (politie of NS ofzo) alleen een nummer op het legitimatiebewijs staat en geen naam. Hoe dat precies zit weet ik niet. Ook dat is weer afweging van rechten, want de burger staat dan weer iets zwakker. Je hebt dan immers de partij die het bewijs uit heeft gegeven nodig om de identiteit van de betrokkene zo nodig te achterhalen om iemand desgewenst bijvoorbeeld aan te klagen.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 30, 2025

Na twee weken een onleesbare pas kan niet per ongeluk zijn. Dan denk ik eerder aan elke dag door de kokende bio-tex of iets anders belachelijks.

Ik denk eerder dat we niet zo veel moeten veronderstellen.

Verder is hebben we ook te weinig gegevens om te kunnen veronderstellen dat deze reiziger wist dat de OV-chipkaart defect was.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 30, 2025

Ik denk eerder dat we niet zo veel moeten veronderstellen.

Verder is hebben we ook te weinig gegevens om te kunnen veronderstellen dat deze reiziger wist dat de OV-chipkaart defect was.

Hangt er vanaf om welke gegevens het gaat, die in de chip of op de buitenkant van de kaart.

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • May 1, 2025

Politie heeft in Nederland geen badge met het nummer. Het legitimatiebewijs van een politiebeambte is een pasje, met ook een foto. Zeker die foto geeft de burger extra zekerheid dat het pasje niet kan zijn verloren en worden misbruikt. Ik neem dus aan dat een conducteur ook zo'n pasje heeft.

Alleen een nummer (mondeling) geven is sowieso niet genoeg. Het hele punt van legitimatie is verificatie. Als iemand een willekeurig getal opdreunt, geeft dat jou geen enkel bewijs dat hij een legitieme toezichthouder is. Iedereen kan immers een willekeurig getal opdreunen.

Het zou wel kunnen dat op zo'n legitimatiebewijs naast een foto, echtheidskenmerk en uitgever (politie of NS ofzo) alleen een nummer op het legitimatiebewijs staat en geen naam. Hoe dat precies zit weet ik niet. Ook dat is weer afweging van rechten, want de burger staat dan weer iets zwakker. Je hebt dan immers de partij die het bewijs uit heeft gegeven nodig om de identiteit van de betrokkene zo nodig te achterhalen om iemand desgewenst bijvoorbeeld aan te klagen.

Er lijkt mij niks mis met een gevraagd personeelsnummer in combinatie met het ritnummer.

NS kan uiteindelijk intern toch opzoeken wat identiteit is van de HC op die trein. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 1, 2025

Er lijkt mij niks mis met een gevraagd personeelsnummer in combinatie met het ritnummer.

NS kan uiteindelijk intern toch opzoeken wat identiteit is van de HC op die trein. 

Uiteraard kan dat en zoals ik schreef weet ik ook niet hoe dit in de praktijk zit, maar het is wel een extra drempel t.o.v. meteen een naam hebben. NS zegt dan immers waarschijnlijk weer dat ze die informatie niet mogen opleveren conform de AVG en dan moet er eerst een gerechtelijk bevel komen etc.