Skip to main content

Dolgraag wil ik conducteur worden. 

Ik verdiep mij in de informatie die te vinden is. 

De NS wil goed personeel, heeft een uitgebreide sollicitatie procedure. Alles om goede medewerkers te vinden. Alle lof hiervoor. 

Ik schrik alleen ook van de dichtgespijkerde regels. 

Dat er een bepaalde loonschaal bestaat voor een functie is logisch. Dat dit niet bespreekbaar is normaal. 

Ik begrijp alleen niet dat de instaptrede ook niet bespreekbaar is. Telt al je werk- en levenservaring dan niet voor de NS? Is het geen geven en nemen van beide kanten? 

De NS wil goed personeel maar sluit met deze harde voorwaarde misschien ook wel heel goed personeel uit. 

Ik twijfel in ieder geval enorm of ik moet solliciteren. Wil ik helemaal opnieuw beginnen met opbouwen van loon? 

Ik hoor graag hoe anderen dit zien en hun ervaring hiermee. 

En NS, jullie hebben veel personeel nodig, wellicht het overwegen waard om eens na te denken over bovenstaande. Jullie lopen misschien wel goed personeel mis hiermee. Ik weet in elk geval nog niet of ik wil gaan solliciteren.

 

 

En NS, jullie hebben veel personeel nodig, wellicht het overwegen waard om eens na te denken over bovenstaande. Jullie lopen misschien wel goed personeel mis hiermee. Ik weet in elk geval nog niet of ik wil gaan solliciteren.

Of het overwogen gaat worden, durf ik niet te zeggen. Maar suggesties zijn altijd welkom, dus dit heb ik naar de juiste afdeling doorgezet! Er is treinpersoneel actief of deze community dus hopelijk zie je ook nog ervaringen voorbij komen.


De loonschaal waarop je instroomt als aspirantconducteur staat vast, maar de instaptrede zelf is afhankelijk van jouw leeftijd/ervaring. Daarom staat er bij de vacature voor conducteur ook 'Een startsalaris tot € 2.959,92 bruto per maand'.


k begrijp alleen niet dat de instaptrede ook niet bespreekbaar is. Telt al je werk- en levenservaring dan niet voor de NS? Is het geen geven en nemen van beide kanten? 

De NS wil goed personeel maar sluit met deze harde voorwaarde misschien ook wel heel goed personeel uit. 

Ik twijfel in ieder geval enorm of ik moet solliciteren. Wil ik helemaal opnieuw beginnen met opbouwen van loon? 

Ik hoor graag hoe anderen dit zien en hun ervaring hiermee. 

En NS, jullie hebben veel personeel nodig, wellicht het overwegen waard om eens na te denken over bovenstaande. Jullie lopen misschien wel goed personeel mis hiermee. Ik weet in elk geval nog niet of ik wil gaan solliciteren.

Conducteur is een functie op MBO3 niveau en u bent daarnaast natuurlijk nieuw in het vak tenzij u eerder bij bijv. Arriva of BlauwNet in een vergelijkbare functie hebt gewerkt.

Conducteur is een zeer specifiek vak en ervaring elders in een totaal andere tak van sport is hierdoor vaak minder relevant. In veel gevallen zal dat betekenen dat ondanks een leeftijdsafhankelijk startsalaris zo'n overstap (zeker als u langere tijd elders in een wat hogere functie hebt gewerkt) gepaard gaan met een teruggang in salaris. Veel ouderen die ooit na 25 jaar bij een sanering op straat kwamen te staan en geen andere keuze hadden dan zich te laten omscholen kennen dit dilemma maar al te goed.

Het idee dat NS veel hogere salarissen kan gaan betalen is gezien de enorme verliezen die het bedrijf momenteel maakt niet realistisch. NS zit qua totale loonkosten eigenlijk nu al hoger dan wat financieel verantwoord is.


....Het idee dat NS veel hogere salarissen kan gaan betalen is gezien de enorme verliezen die het bedrijf momenteel maakt niet realistisch. NS zit qua totale loonkosten eigenlijk nu al hoger dan wat financieel verantwoord is.....

Je bericht begon zo goed @Tamzin maar zo jammer dat je toch wederom en weer je oude stokpaardje moest toevoegen. Dat de salarissen best wat kunnen stijgen is zeer onlangs nog weer gebleken bij het laatste NS CAO akkoord.

@Ocmar De salarisschaal en trede staat gewoon vast bij aanname en is voor iedereen gelijk. Ervaring elders, of jezelf erg goed vinden, speelt daarin geen enkele rol. Bij goed functioneren binnen NS gaat je trede, na goedkeuring van je manager één stapje naar boven per jaar waarna je op een gegeven moment overgaat naar een volgende salarisschaal, zo ver voor de functie van Conducteur van toepassing. Uiteindelijk kom je dan in de E-trede terecht (tot je pensioen).

Dus heb je interesse solliciteer, maar verwacht geen enkele vorm van onderhandeling over je salaris.

Tot slot, de tijden van grote tekorten zijn bij de rijdende functies echt voorbij, op veel locaties zijn er conducteurs en machinisten over.


Je bericht begon zo goed @Tamzin maar zo jammer dat je toch wederom en weer je oude stokpaardje moest toevoegen. Dat de salarissen best wat kunnen stijgen is zeer onlangs nog weer gebleken bij het laatste NS CAO akkoord.

@Ocmar De salarisschaal en trede staat gewoon vast bij aanname en is voor iedereen gelijk. Ervaring elders, of jezelf erg goed vinden, speelt daarin geen enkele rol. Bij goed functioneren binnen NS gaat je trede, na goedkeuring van je manager één stapje naar boven per jaar waarna je op een gegeven moment overgaat naar een volgende salarisschaal, zo ver voor de functie van Conducteur van toepassing. Uiteindelijk kom je dan in de E-trede terecht (tot je pensioen).

Dus heb je interesse solliciteer, maar verwacht geen enkele vorm van onderhandeling over je salaris.

Tot slot, de tijden van grote tekorten zijn bij de rijdende functies echt voorbij, op veel locaties zijn er conducteurs en machinisten over.

@Ret.tep Ik neem aan dat je dit aangeeft als personeelsfunctionaris van de NS?  Dat maakt het overstappen van de ene vervoerder naar de NS wel heel lastig. 

Ik denk dat @Julian het bij het rechte eind heeft. ;)

De loonschaal waarop je instroomt als aspirantconducteur staat vast, maar de instaptrede zelf is afhankelijk van jouw leeftijd/ervaring. Daarom staat er bij de vacature voor conducteur ook 'Een startsalaris tot € 2.959,92 bruto per maand'.

 


....Het idee dat NS veel hogere salarissen kan gaan betalen is gezien de enorme verliezen die het bedrijf momenteel maakt niet realistisch. NS zit qua totale loonkosten eigenlijk nu al hoger dan wat financieel verantwoord is.....

Je bericht begon zo goed @Tamzin maar zo jammer dat je toch wederom en weer je oude stokpaardje moest toevoegen. Dat de salarissen best wat kunnen stijgen is zeer onlangs nog weer gebleken bij het laatste NS CAO akkoord.

Als je gewoon kijkt naar de harde financiële cijfers (bijv. de arbeidsquote) dan vraag ik me af hoe je onderbouwt dat de salariskosten bij NS best verder kunnen stijgen? Of denk je dat een bedrijf blijvend honderden miljoenen verlies per jaar kan maken?

 

@Ocmar Dus heb je interesse solliciteer, maar verwacht geen enkele vorm van onderhandeling over je salaris.

Dat geldt overigens bij vrijwel ieder groot bedrijf. Extra salaris uitonderhandelen kun je alleen proberen als je bijv. schaarse kennis c.q. ervaring meebrengt die van direct belang is voor je nieuwe functie. Dat zal voor een nieuwe conducteur niet het geval zijn. Dat je wil onderhandelen omdat je nu elders meer verdient is vrees ik geen relevant argument.

 

Tot slot, de tijden van grote tekorten zijn bij de rijdende functies echt voorbij, op veel locaties zijn er conducteurs en machinisten over.

Bedenk dat dat deels tijdelijk is omdat er vanaf december flink moet worden opgeschaald mede door de hogere frequentie-eisen in de nieuwe concessie. Veel van de huidige uurdiensten in het weekend zijn komend jaar bijv.niet meer.toegestaan.


 

@Ocmar Dus heb je interesse solliciteer, maar verwacht geen enkele vorm van onderhandeling over je salaris.

Dat geldt overigens bij vrijwel ieder groot bedrijf. Extra salaris uitonderhandelen kun je alleen proberen als je bijv. schaarse kennis c.q. ervaring meebrengt die van direct belang is voor je nieuwe functie. Dat zal voor een nieuwe conducteur niet het geval zijn. Dat je wil onderhandelen omdat je nu elders meer verdient is vrees ik geen relevant argument.

Precies, onderhandelen over salaris in dit soort functies is onmogelijk, jammer dat een ander dat weer in twijfel trekt.

Bij aanname is het altijd op leeftijd, later op dienstjaren en ervaring (bv het halen van noodzakelijke cursussen en excamens en je functioneren in het algemeen).


 

@Ocmar Dus heb je interesse solliciteer, maar verwacht geen enkele vorm van onderhandeling over je salaris.

Dat geldt overigens bij vrijwel ieder groot bedrijf. Extra salaris uitonderhandelen kun je alleen proberen als je bijv. schaarse kennis c.q. ervaring meebrengt die van direct belang is voor je nieuwe functie. Dat zal voor een nieuwe conducteur niet het geval zijn. Dat je wil onderhandelen omdat je nu elders meer verdient is vrees ik geen relevant argument.

Precies, onderhandelen over salaris in dit soort functies is onmogelijk, jammer dat een ander dat weer in twijfel trekt.

Bij aanname is het altijd op leeftijd, later op dienstjaren en ervaring (bv het halen van noodzakelijke cursussen en excamens en je functioneren in het algemeen).

Dus als @Loes, @Slidestops, @West en andereen ooit overstappen moeten ze gewoon weer op ‘nul’ beginnen? Wat een ‘naar’ bedrijf zeg. 😉

@Ret.tep Kunnen we deze informatie jou jou ook nog ergens teruglezen? Want blijkbaar ben je goed op de hoogte van het personeelsbeleid. En werkt het andersom ook zo? Als je vanuit de NS overstapt naar een andere vervoerder, moet je dan ook weer op nul beginnen? Of neem je dan je oude salaris mee?

Bij aanname is het altijd op leeftijd, later op dienstjaren en ervaring

Dat riekt naar leeftijdsdiscriminatie. Ik hoor graag van een NS moderator hoe het nu eigenlijk zit.🤣

Je bent hopelijk niet werkzaam bij de NS @Ret.tep🤡

 

 


Dus als @Loes@Slidestops@West en andereen ooit overstappen moeten ze gewoon weer op ‘nul’ beginnen? Wat een ‘naar’ bedrijf zeg. 😉

@Ret.tep Kunnen we deze informatie jou jou ook nog ergens teruglezen? Want blijkbaar ben je goed op de hoogte van het personeelsbeleid. En werkt het andersom ook zo? Als je vanuit de NS overstapt naar een andere vervoerder, moet je dan ook weer op nul beginnen? Of neem je dan je oude salaris mee?

Bij aanname is het altijd op leeftijd, later op dienstjaren en ervaring

Dat riekt naar leeftijdsdiscriminatie. Ik hoor graag van een NS moderator hoe het nu eigenlijk zit.🤣

Je bent hopelijk niet werkzaam bij de NS @Ret.tep🤡

 

 

Je kunt proberen het belachelijk te maken zoveel je wil, maar als ik nu zou willen overstappen naar bv een U-OV, denk dan maar niet dat ik in de schaal terechtkom waar ik in zat toen ik van de bus afstapte. Ik begin daar gewoon weer onderaan de ladder.

Iemand die vanaf de bus komt en daar 15 dienstjaren had, komt bij NS als machinist echt niet in een hogere loonschaal dan iemand die daarvoor als verkoopmedewerker heeft gewerkt.

De instaptrede is wel afhankelijk van leeftijd.

 

Als een vervoerder wordt overgenomen ivm concessiewisseling, wordt de geldende CAO overgenomen, het personeel heeft daar immers feitelijk geen keus.


Dus als @Loes@Slidestops@West en andereen ooit overstappen moeten ze gewoon weer op ‘nul’ beginnen? Wat een ‘naar’ bedrijf zeg. 😉

@Ret.tep Kunnen we deze informatie jou jou ook nog ergens teruglezen? Want blijkbaar ben je goed op de hoogte van het personeelsbeleid. En werkt het andersom ook zo? Als je vanuit de NS overstapt naar een andere vervoerder, moet je dan ook weer op nul beginnen? Of neem je dan je oude salaris mee?

Bij aanname is het altijd op leeftijd, later op dienstjaren en ervaring

Dat riekt naar leeftijdsdiscriminatie. Ik hoor graag van een NS moderator hoe het nu eigenlijk zit.🤣

Je bent hopelijk niet werkzaam bij de NS @Ret.tep🤡

 

 

Je kunt proberen het belachelijk te maken zoveel je wil, maar als ik nu zou willen overstappen naar bv een U-OV, denk dan maar niet dat ik in de schaal terechtkom waar ik in zat toen ik van de bus afstapte. Ik begin daar gewoon weer onderaan de ladder.

Iemand die vanaf de bus komt en daar 15 dienstjaren had, komt bij NS als machinist echt niet in een hogere loonschaal dan iemand die daarvoor als verkoopmedewerker heeft gewerkt.

De instaptrede is wel afhankelijk van leeftijd.

 

Als een vervoerder wordt overgenomen ivm concessiewisseling, wordt de geldende CAO overgenomen, het personeel heeft daar immers feitelijk geen keus.

@Edwin als iemand van de NS naar Arriva of visa versa overstapt in een soortgelijke functie dat is het behoud van loon toch geen probleem? Zowel, dan kan ik me voorstellen dat niemand bij de NS of een andere vervoerder zal vertrekken vanwege behoud van salaris. Best wel een zieke prikkel om de concurrentie en doorstroming en ontwikkeling van mensen te beperken. “Nee, ga maar niet weg bij ons… want dan begint je salaris op jaar NUL… “  Sorry stomme regel, maar als het waar is zou ik het melden aan een krant!

Onderhandelen over het salaris moet altijd mogelijk zijn in een democratisch land. 


Het bericht van @Julian klopt. Bij aanname word je afhankelijk van leeftijd op een van de 26 tredes geplaatst en elk jaar komt er eentje bij, behalve bij de allerlaatste wat eigenlijk een bonustrede is daar moet je 5 jaar op wachten geteld vanaf na bevordering tot de voorlaatste trede. Ik heb gehoord dat er in een zeer zeldzaam geval wel eens twee tredes in een jaar tijd zijn toegekend. En dat is het dan ook gelijk wel want je poging tot onderhandelen hebben ze hier absoluut geen boodschap aan.    

@Tijdvoor hoe het bij Arriva en andere 'grote’ namen is geregeld bij onderling overstappen weet ik niet, maar ik weet wel dat er bij kleinere spoorbedrijven vaak wel mogelijkheden zijn als ze je graag genoeg willen hebben. Zo ken ik het voorbeeld van een collega die een paar jaar terug is overgestapt naar een concurrent en daar een behoorlijke stijging in het loon aan over heeft gehouden. Anders was diegene er uberhaupt niet eens naartoe gegaan...   

 


Beste @Ocmar als het werk je wat lijkt zou ik het gewoon proberen. Een grote overstap qua werk maakt men vaak slechts enkele keren in het leven. Als de instaptrede je echt zwaar tegenvalt dan kan je er altijd nog de stekker uittrekken tijdens het arbeidsvoorwaardelijk gesprek. Daarnaast geloof ik niet dat iemand ooit bij aanname in trede 1 wordt gezet, zelfs niet de allerjongsten die worden aangenomen...


-Salarisschaal / Taakgroep naar functie

-Trede naar leeftijd

Niets nieuws aan, is altijd al zo geweest, dus geen reden om verwonderd over te doen. Vind je het salaris niet passend, je bent altijd vrij elders te solliciteren.


 

 

@Edwin als iemand van de NS naar Arriva of visa versa overstapt in een soortgelijke functie dat is het behoud van loon toch geen probleem?

Bij ieder bedrijf zal bij overname kennis en ervaring worden meegewogen voor zover die relevant zijn voor de nieuwe functie. Als het gaat om een overstap naar een vrijwel identieke functie is dat evident maar als je iets heel anders gaat doen niet.

Als jij 15 jaar boekhouder bent geweest en je wil timmerman worden is je ervaring als boekhouder nauwelijks relevant en zal dus ook niet meegewogen worden.

Daarnaast is meewegen nog iets anders dan dat je gegarandeerd minimaal een even hoog salaris krijgt. Het is uiteindelijk gewoon een afweging van je nieuwe werkgever wat hij kan en wil betalen.

 

Zowel, dan kan ik me voorstellen dat niemand bij de NS of een andere vervoerder zal vertrekken vanwege behoud van salaris. 

In principe heeft een nieuwe werkgever niets te schaften met wat de oude werkgever betaalde. De nieuwe werkgever zal een salaris bieden wat in lijn is met wat je nieuwe collega's verdienen. Dat kan dus meer maar ook minder zijn.

 

Onderhandelen over het salaris moet altijd mogelijk zijn in een democratisch land. 

Als ik dit lees vraag ik me af of je wel werkt of ooit hebt gewerkt. Bij veruit de meeste bedrijven val je sowieso onder een CAO en krijg je bij je sollicitatie gewoon een aanbod en dan kun je ja of nee zeggen. En je jaarlijkse verhoging krijg je ook gewoon meegedeeld, daar gaat men echt niet met iedereen over in onderhandeling.

Alleen bij kleine bedrijfjes of voor specifieke functies (bijv. sales mensen) is er vaker sprake van maatwerk. 


Je kan altijd proberen te onderhandelen maar als de werkgever dat zelf niet wil dan houdt het op. Als ik @Ocmar was dan zou ik gewoon het gesprek aangaan en kijken wat mogelijk is. En als dat niet lukt dan kijk je gewoon verder op de banenmarkt. 


Je kan altijd proberen te onderhandelen.....

Heb je het topic gelezen @Vareo ?

Zoals andere en ik al eerder aangaven valt er bij dit soort functies niets te onderhandelen. Wat je gaat verdien (en later verdient) staat gewoon in de loontabel en krijg je te horen bij het arbeidsvoorwaarden gesprek.


Ja dat heb ik. Maar proberen kan altijd. 


Tijdens mijn sollicitatieproces is mij tot drie keer toe door drie verschillende mensen verteld dat het salaris niet onderhandelbaar is. Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek is dat nogmaals herhaald. Onderhandelen heeft écht geen zin ben ik bang.

Het arbeidsvoorwaardengesprek is overigens in groepsverband met een stuk of 10-15 collega's van diverse functies en per functie is het verloop ook weer anders. Het is echt niet een moment om te gaan onderhandelen. Je instapschaal en trede zijn dan al bekend.


Het arbeidsvoorwaardengesprek is overigens in groepsverband met een stuk of 10-15 collega's van diverse functies en per functie is het verloop ook weer anders. 

Dus geen gesprek maar een voorlichtingsbijeenkomst.


@Tamzin 

Als ik dit lees vraag ik me af of je wel werkt of ooit hebt gewerkt.

Ja hoor, werken is mij niet vreemd.. Ben ooit naar een compleet andere branche overgestapt. Verdiende daar na drie maanden evenveel als mijn collegae na 21 jaar door 18 treden over te slaan.. Zelfs een keer binnen een organisatie van de ene eindtrede binnen een schaal overgestapt naar de eindtrede in de volgende schaal. En dan ook nog voor hetzelfde werk. Geen specialistisch gedoe hoor. Maarja misschien ben ik wel goed in solliciteren ofzo. Voor mijn eerste baantje waren zo'n 270 kandidaten. Gelukkig zat ik bij dat selecte groepje dat werd aangenomen. Eerst 8, later 16 personen. De helft had moeite met de cursussen. Ik gelukkig niet. :) 


Onderhandelen is niet mogelijk.

 

Wat er echter wordt vergeten is de toeslagen. Je werkt zeer onregelmatig en meestal om en om in de weekenden, soms feestdagen. Sommige standplaatsen heb je het nachtnet en ga zo maar door. Dat kan nog wel aantikken en terecht want het sloopt je.

Over dit aspect moet je goed nadenken en niet onderschatten. 

Als jij gewoon je werk doet ga je ieder jaar een trede omhoog en heb je nog CAO verhogingen. Er zijn tal van secundaire arbeidsvoorwaarden die de moeite waard zijn.

Maar voor het geld moet je het niet doen. Het moet je echt wel liggen.  


Dank voor alle reacties, sommigen zijn zinvol. 

Ik weet nu hoe het zit en neem het mee. Wie weet tot ziens bij de NS. 


Reageer